Prije dva tjedna počeli smo pisati o najvažnijim pitanjima koja muče roditelje predškolaca. U ovom članku čitajte o potrebnim znanjima i sposobnostima kojima vaš predškolac mora ovladati kako bi uspješno startao sa svojim školovanjem.
Mora li dijete znati čitati?
Naravno da ne mora! Hoće li mu polazak u prvi razred biti nešto jednostavniji ukoliko zna čitati? Vjerojatno hoće.
Međutim, za svladavanje čitanja posebno je važno da su kod djeteta prije polaska u školu razvijene sve “predčitačke vještine“ koje ne podrazumijevaju poznavanje slova već dobro razvijene govorne vještine (dobar izgovor svih glasova), bogat riječnik za dob, gramatično izražavanje, razumijevanje strukture rečenice koja se sastoji od riječi, a riječi od glasova, glasovnu osjetljivost, uočavanje rime.
Mora li dijete sve glasove izgovarati pravilno?
Najmanje godinu dana pred polazak u školu, trebalo bi obratiti pozornost na djetetov izgovor glasova i u slučaju da postoje teškoće uputiti se logopedu. Svako odstupanje u govornom i jezičnom razvoju ozbiljan je znak da bi dijete moglo imati teškoće u usvajanju čitanja i pisanja.
Koliko samostalno dijete treba biti?
Jedan od važnih preduvjeta za uspješan početak školovanja je samostalnost. Samostalno dijete je samopouzdano, sretno i uspješno. Ono razvija emocionalnu i socijalnu zrelost jer je svjesno svojih mogućnosti i zna da može neovisno o pomoći drugih. Roditelji imaju najvažniju ulogu u razvoju samostalnosti kod svog djeteta. Samostalno dijete ne znači dijete koje je prepušteno samo sebi, već naprotiv. To je dijete koje preuzima obaveze i odgovornosti primjerene svojoj dobi. Ako dijete ima naviku da obavljate sve umjesto njega ne možete očekivati da će prvi dan škole staviti torbu na ramena i odjednom biti netko drugi.
Strah od škole
Polazak u školu podrazumijeva promjenu sredine i novu situaciju, a svaka nova nepoznata situacija može izazvati strah. Djeca se prvih dana ili tjedana mogu osjećati tjeskobno jer se susreću s mnogo novih stvari odjednom, upoznaju i tek stječu nove prijatelje, prilagođavaju se na nove situacije i zahtjeve. Iskren razgovor i interes za promjene u njihovom životu olakšat će novu situaciju. Razgovarajte s njima, dokučite što ih najviše plaši. Preispitajte sebe i svoje osjećaje! Jer, osim djeteta i roditelj mora biti spreman na promjene. Djeca iznimno dobro iščitavaju sve naše neverbalne signale pa ukoliko ste zabrinuti kako će započeti školovanje vašeg djeteta tu brigu ćete najvjerojatnije prenijeti i na svoje dijete.
Kada dijete treba stručnu pomoć u pripremi za školu?
Dijete treba stručnu pomoć u pripremi za školu ako:
- se ne odvaja od roditelja bez značajnog protesta
- mu je pažnja kratkotrajna i lako ga se ometa
- pokazuje minimalan ili nikakav interes za igru s drugom djecom
- ne razumije jednostavne upute
- nerado koristi olovke ili bojice
- ne precrtava samostalno krug, trokut i kvadrat
- ne prepričava doživljaje
- ne prepoznaje početni i završni glas u riječima
- ne povezuje količinu s brojem (do pet)
- mu je govor agramatičan (npr. ne koristi množinu ili pošlo vrijeme dok govori)
- nije usvojilo prostorne odnose i ne uočava odnose među predmetima
- ne razlikuje boje, ne uočava sličnosti i razlike među predmetima
Kako biste pripremili sebe i svoje dijete na uspješan polazak u školu uključite se u radionice “Priprema za školu“ koje će biti organizirane u Kabinetu Korneo. Stručnjaci iz upisnih komisija upoznat će vas sa svim detaljima važnim za uspješan početak školovanja. Ukoliko ste znatiželjan, angažiran roditelj posjetite nas!
Autorice teksta: Nataša Čičin-Šain, prof defektolog i Stela Horvat, prof
rehabilitator
Opširnije o autoricama, njihovim uslugama i razvojnim programima možete
pročitati na Korneo.hr ili im možete postaviti pitanje u
našoj rubrici Halo
doktore.