Upisi u školu su završili. “Regrutirani” su novi prvašići koje u rujnu očekuju školska zvona. Polazak u školu bit će velika promjena kako u njihovom životu, tako i u životu njihovih roditelja i obitelji.
Prve prave obaveze i pravila koje nosi škola označavaju kraj “bezbrižnog” razdoblja djetinjstva. I dok se jedni vesele polasku u školu jer preuzimajući obaveze postaju “veliki”, ima i onih koji je se plaše ili bi se radije još igrali. Ukoliko ste vi ponosan “vlasnik” prvašića, raznim aktivnostima možete pripremiti svog školarca na sve ono što ga očekuje u njegovoj novoj pustolovini.
Za savladavanje čitanja posebno je važno da su kod djeteta razvijene sve “predčitalačke vještine” koje ne podrazumijevaju poznavanje slova nego dobro razvijene govorne vještine (dobar izgovor svih glasova), bogat rječnik za dob, gramatično izražavanje, razumijevanje strukture rečenice koja se sastoji od riječi, a riječi od glasova, glasovnu osjetljivost, uočavanje rime. Sve potrebno za uspješno savladavanje čitanja počeli ste razvijati kod svog djeteta još davno kada ste prvi puta uzeli slikovnicu u ruke, pročitali mu priču, naučili ga pjesmicu.
Djeca se od najranije dobi pripremaju za školu. Razvijaju intelektualne funkcije kroz igru “usput” jer uče iz svega što čine i što vi radite s njima. Da bi dodatno pripremili svoje dijete za lakše usvajanje čitanja, čitajte mu priče koje će ono prepričati. Dok čitate pratite tekst prstom kako bi dijete razumjelo da čitate s lijeva na desno i da slova prate riječi koje izgovarate. Igrajte igre u kojima ćete osvijestiti glasovnu sintezu i analizu: nabrajajte što više riječi koje počinju na zadani glas, pa koje završavaju na zadani glas, neka dijete razlikuje kratke od dugih riječi, prepoznaje kraće riječi kada ih rastavite na glasove (t a t a, s t o l, k o nj, i sl.), povezuje pojedini glas s njegovim simbolom (slovom), te neka samo rastavlja kraće riječi na slogove i glasove.
Za savladavanje pisanja preduvjet je dobro razvijena fina motorika ruke. Priprema za pisanje također je započela davno: loptanjem, penjanjem, ljuljanjem, igrama u pijesku, slaganjem kockica… Sve su te aktivnosti pripremile motoriku ruku za “najfiniji” rad. Kod djece se najčešće prirodno javi interes za olovku, crtanje, bojanje. Omogućite mu “radni kutak” gdje će moći crtati, bojati, rezati i lijepiti. Tada obratite pažnju na pravilan hvat olovke, na neaktivnu ruku koja treba pridržava papir, potičite ga na precrtavanje zadanih oblika, spajanje točkica i bojanje unutar zadanih okvira. To su vrlo važne aktivnosti koje će razviti finu motoriku šake za kasnije oblikovanje slova.
Najsveobuhvatnije su pripreme za savladavanje matematike jer je matematika “svuda oko nas”, a da toga nismo niti svijesni. Da bi dijete razumjelo matematiku mora imati dobro usvojene prostorne odnose (u, na, pokraj, ispod, iznad, ispred, između, gore, dolje…), uočavati odnose među predmetima (veći, manji, jednak, teži, lakši, viši, niži…), razlikovati predmete prema svojstvima (razlikovanje boja, tvrd-mekan, topao – hladan, suh – mokar… ), uspoređivati predmeta i grupirati ih prema zadanom kriteriju (prema boji, obliku, veličini…), prepoznavati količine (puno, malo) i na kraju mehanički brojati (do deset), prebrojavati te povezivati količine s brojem.
Da bi razvili vještine potrebne za razumijevanje i svladavanje matematike koristite razne prilike svakodnevnog života: sortirajte igračke kad pospremate sobu, prebrojavajte ih, sortirajte rublje (iste čarape), grupirajte pribor za jelo, uspoređujte velike i male cipele, pokućstvo po visini i širini. Iskoristite šetnju za razgovor o tome što je blizu, a što daleko, što je veliko a što malo, što je visoko a što nisko. Uključite svog predškolca u razne kućanske aktivnosti. Osim što će mu to omogućiti da usvoji razne spoznaje, dijete će na taj način razviti i samopouzdanje.
Razgovarajte s djetetom o svim promjenama koje ga očekuju. Recite mu da imate puno povjerenja u njega i njegove sposobnosti i da ste uz njega ako mu treba pomoć.
Pohvalite dijete, pokažite ponos, ohrabrite njegovu znatiželju, izrazite uzbuđenje i veselje zbog polaska u školu.
O tome kako razvijati pažnju i samostalnost kod predškolca, ali i niz drugih korisnih savjeta čitajte u sljedećem članku stručnjaka iz Kabineta Korneo na portalu Ordinacija.hr za 14 dana.
Autorice teksta: Nataša Čičin-Šain, prof defektolog i Stela Horvat, prof
rehabilitator
Opširnije o autoricama, njihovim uslugama i razvojnim programima možete
pročitati na Korneo.hr ili im možete postaviti pitanje u
našoj rubrici Halo
doktore.