Djevojčica Hana, 5 godina, na svaku promjenu reagira vrlo burno. Negoduje, plače, protestira, opire se odlasku. Njezini roditelji pokušavaju joj unaprijed objasniti što će se dogoditi, približiti isto, no unatoč tome, Hana pronađe problem u toj situaciji.
Primjerice, kada je pokupe u vrtiću, povremeno otiđu svi zajedno u
kupovinu. I Hana se tome veseli, pristaje na to bez ikakvih problema. Međutim,
kako se približavaju dućanima, tako Hana počne izjavljivati da ona ipak ne bi
htjela ići, da bi htjela ići kući i sl. Njezini zbunjeni roditelji ne razumiju
što se to odjednom događa s njihovom kćeri i u čemu griješe.
Djeca koja se sporo prilagođavaju
promjenama u rutini, iznenađenjima, prekidima, prijelazima iz aktivnosti u
aktivnost, su djeca poput Hane. Oni svaku promjenu vrlo intenzivno
proživljavaju i vrlo je jasno daju na znanje svojoj okolini. Tom tipu djece
treba jako mnogo vremena da se ustanu i obuku svako jutro, treba im dugo
vremena da se smire i zaspu navečer, nikako ne podnose iznenađenja, izrazito
teško se prebacuju s jedne aktivnosti na drugu, vrlo teško odlaze s jednog
mjesta na drugo, svaka promjena u dnevnom rasporedu ih jako uzrujava.
Prilagodljivost je karakteristika
temperamenta. U kojoj mjeri će dijete biti prilagodljivo ovisi o genima koje je
naslijedilo. Kako će se s time nositi i kako će to koristit u svakodnevnici
ovisi o tome kako okolina reagira.
Pozitivna strana je što takva
djeca mogu svoju okolinu podučiti kako da se prestanu žuriti. Oni moraju znati
što mogu očekivati, ali čak i tada će im možda biti potrebno duže vremena da to
procesiraju. Primjerice, Hanini roditelji mogu zastati pred shopping centrom i
dozvoliti Hani da procesira činjenicu da će ući u bučno mjesto s puno svjetla i
puno ljudi što joj isto smeta. Mogu ukratko reći što će se dogoditi unutra i
primijetiti da joj je ova promjena teška.
Djeci koja se sporo
prilagođavaju, rečenice i fraze poput slijedećih također mogu biti od velike
pomoći u njihovoj prilagodbi (iz knjige Mary Sheedy Kurcinka: Kids, parents and
Power Struggles):
- za 10 minuta morat ćeš prestati i …
- danas ćemo raditi…
- ovo je bilo iznenađenje, a ti ne voliš iznenađenja
- promjena je teška za tebe
- ti bi najradije da ne moraš ići
- cijenim što si me podsjetio/la da trebam prestati
požurivati - promjene u tvojoj rutini te uzrujavaju
- poslije ručka, mi uvijek…
U novom programu razvojno
poticajne igre za roditelje i djecu “Vrijeme za nas” imat ćete prilike,
uz stručno vodstvo, dobro upoznati sebe i svoje dijete, naučiti zašto reagira
kako reagira i uz sve to, dobro se s njim zabaviti.
Program počinje 31. 01. 2012. Za više informacija o programu
možete nazvati na 0958043982 ili
pitati mailom na: tatjana@centarproventus.hr.
Više informacija potražite
na www.terapijaigrom.hr
Autorica teksta:
Tatjana
Gjurković, dipl. psiholog
certificirani terapeut igrom
Centar Proventus (www.centarproventus.hr)
www.terapijaigrom.hr