Autizam kod djece može biti izazov za roditelje i skrbnike, ali rana dijagnoza i intervencija mogu značajno poboljšati kvalitetu života djeteta. Važno je znati kako prepoznati autizam kod djece i poduzeti odgovarajuće korake.
Autizam kod djece često se manifestira kroz poteškoće u socijalnoj interakciji, komunikaciji i ponavljajućim obrascima ponašanja. No, kako bismo točno znali kako prepoznati autizam kod djece, potrebno je pažljivo pratiti razvojne faze djeteta i biti svjestan suptilnih znakova koji mogu biti prisutni već u ranoj dobi.
Bilo da ste roditelj, skrbnik ili stručnjak, ovaj vodič koji je objavilo Ministarstvo zdravlja i socijalne skrbi osmišljen je kako bi vam pomogao da bolje razumijete dječji autizam i poduzmete potrebne korake za rano prepoznavanje i intervenciju.
Promatranje socijalnih interakcija
Socijalne vještine su često jedan od prvih aspekata razvoja na koje autizam kod djece može utjecati. Evo nekoliko ključnih znakova na koje treba obratiti pažnju:
Nedostatak očnog kontakta: Djeca s autizmom često izbjegavaju izravan očni kontakt. Primijetit ćete da se rijetko ili nikada ne gledaju u oči kada s njima razgovarate ili kada se igraju s drugom djecom.
Ograničeni izrazi lica: Autizam kod djece može rezultirati ograničenim izražavanjem emocija putem lica. Djeca s autizmom možda neće često pokazivati osmijehe ili druge emocionalne izraze koji su uobičajeni kod njihovih vršnjaka.
Teškoće u dijeljenju interesa: Djeca s autizmom često ne pokazuju interes za dijeljenje svojih aktivnosti ili predmeta s drugima. Na primjer, mogu biti manje sklona pokazivanju igračaka ili dijeljenju iskustava s roditeljima ili prijateljima.
Izbjegavanje socijalnih igara: Dječji autizam može se manifestirati kroz izbjegavanje igara koje uključuju socijalne interakcije, kao što su igre pretvaranja ili zajedničke igre s vršnjacima.
Nedostatak odgovora na svoje ime: Ako dijete rijetko ili nikada ne reagira kada ga pozovete imenom, to može biti jedan od ranih znakova autizma kod djece.
Procjena komunikacijskih vještina
Komunikacija je ključna za razvoj djeteta, a autizam kod djece često utječe na različite aspekte verbalne i neverbalne komunikacije. Evo nekoliko aspekata na koje treba obratiti pažnju:
Kašnjenje u razvoju govora
- Kasno progovaranje: Ako dijete ne počne koristiti riječi ili fraze do 16. mjeseca, to može biti znak autizma kod djece.
- Nedostatak govora: Neka djeca s autizmom mogu potpuno izostaviti verbalnu komunikaciju i oslanjati se isključivo na geste ili zvukove.
- Eholalija (ponavljanje riječi ili fraza koje je dijete čulo od drugih): Djeca s autizmom mogu često ponavljati riječi ili fraze bez razumijevanja njihovog značenja ili u neprikladnim situacijama.
Teškoće s neverbalnom komunikacijom
- Nedostatak gesti: Djeca s autizmom rijetko koriste geste kao što su mahanje, pokazivanje ili kimanje glavom.
- Ograničena upotreba izraza lica: Emocionalni izrazi na licu mogu biti minimalni ili nepostojeći.
Stereotipni jezik
- Ponavljanje istih fraza: Djeca s autizmom mogu ponavljati iste riječi ili fraze izvan konteksta.
- Monotoni govor: Govor može biti monoton, bez promjene tona ili ritma.
Teškoće u započinjanju i održavanju razgovora
Djeca s autizmom često imaju teškoće u započinjanju i održavanju razgovora. To može uključivati:
- Nedostatak inicijative za razgovor: Djeca možda neće sama započeti razgovor ili odgovarati na pitanja.
- Teškoće u održavanju teme: Ako dijete započne razgovor, može imati teškoće u održavanju teme ili slijedu misli.
Praćenje ponavljajućih obrazaca ponašanja
Autizam kod djece često se manifestira kroz ponavljajuće radnje ili rutine koje mogu biti različite od uobičajenog dječjeg ponašanja. Obratite pažnju na sljedeće aspekte:
Stereotipne radnje
- Mahanje rukama: Djeca s autizmom mogu često mahati rukama, posebno kada su uzbuđena ili uznemirena.
- Ljuljanje naprijed-natrag: Ovo ponašanje može biti prisutno dok sjede ili stoje.
- Rotiranje predmeta: Djeca mogu neprestano okretati kotačiće na igračkama ili rotirati druge predmete.
Rigidnost u rutini
Autizam kod djece često uključuje snažnu potrebu za rutinom i otpor prema promjenama. To se može očitovati kroz:
- Fiksne dnevne rutine: Dijete može inzistirati na istim aktivnostima svaki dan, u točno određenom redoslijedu.
- Odbijanje promjena: Promjena u rutini, poput drugačijeg puta do škole, može izazvati veliku tjeskobu ili ljutnju kod djeteta.
Fiksacije i intenzivni interesi
Dječji autizam može se manifestirati kroz intenzivnu usredotočenost na specifične interese ili predmete.
- Uski interesi: Djeca s autizmom mogu pokazivati duboko zanimanje za određene teme, kao što su vozila, brojevi, ili određeni televizijski programi, često isključujući druge aktivnosti.
- Ponavljanje istih aktivnosti: Dijete može beskonačno ponavljati istu igru ili zadatak, bez pokazivanja interesa za druge aktivnosti.
Opsesivno-kompulzivna ponašanja
- Sakupljanje i organiziranje predmeta: Dijete može neprestano slagati igračke ili druge predmete na specifičan način.
- Opsesivna potreba za redom i simetrijom: Djeca mogu inzistirati da stvari budu postavljene na određen način ili da sve bude simetrično.
Samostimulirajuća ponašanja
Dječji autizam često uključuje ponašanja koja služe samostimulaciji ili umirivanju, kao što su:
- Usredotočenost na senzorne podražaje: Djeca s autizmom mogu uživati u vizualnim efektima (poput gledanja svjetla) ili ponavljajućim zvukovima.
- Neprestano dodirivanje ili istraživanje tekstura: Djeca mogu stalno dodirivati određene površine ili predmete zbog specifične teksture.
Evaluacija emocionalne reakcije
Autizam kod djece često se manifestira kroz neuobičajene emocionalne reakcije ili poteškoće u izražavanju emocija. Obratite pažnju na sljedeće aspekte:
Neobične emocionalne reakcije
- Pretjerane reakcije: Djeca mogu imati vrlo intenzivne reakcije na manju frustraciju ili promjenu u rutini, kao što su dugotrajni izljevi bijesa ili plača.
- Smanjene reakcije: S druge strane, djeca s autizmom mogu pokazivati vrlo malo emocija u situacijama koje bi inače izazvale radost, tugu ili uzbuđenje kod drugih djece.
Teškoće u prepoznavanju i izražavanju emocija
- Nedostatak empatije: Djeca s autizmom mogu imati poteškoće u prepoznavanju tuđih emocija ili reagiranju na njih. Na primjer, mogu ne razumjeti zašto je drugo dijete tužno ili ljuto.
- Ograničen emocionalni vokabular: Djeca mogu imati teškoće u opisivanju svojih emocija i mogu koristiti osnovne izraze poput “sretan” ili “tužan” bez detaljnijeg objašnjenja.
Neobične reakcije na senzorne podražaje
Dječji autizam često se očituje kroz neobične reakcije na senzorne podražaje, što može utjecati na emocionalne reakcije djeteta. Ovo uključuje:
- Preosjetljivost: Djeca mogu biti preosjetljiva na zvukove, svjetlo, mirise ili dodire, što može izazvati emocionalne reakcije poput anksioznosti ili nelagode.
- Podosjetljivost: S druge strane, djeca s autizmom mogu imati smanjenu osjetljivost na bol ili temperature, što može dovesti do neuobičajenih emocionalnih reakcija.
Neprikladno izražavanje radosti ili tuge
- Neobični osmijesi ili smijeh: Djeca s autizmom mogu se smijati ili osmjehivati u situacijama koje nisu očigledno smiješne ili radosne.
- Iznenadni izljevi tuge: Djeca mogu iznenada postati tužna ili uznemirena bez očitog razloga.
Ograničeni raspon emocionalnih izraza
- Minimalni izrazi lica: Djeca s autizmom mogu pokazivati vrlo malo izraza lica, čineći ih teško “čitljivima” u smislu emocija. Jednostavni i ponavljajući emocionalni odgovori: Djeca mogu koristiti iste emocionalne odgovore u različitim situacijama, bez obzira na kontekst.
Analiza igračkih aktivnosti
Autizam kod djece često se očituje kroz jedinstvene obrasce igre i korištenja igračaka. Obratite pažnju na sljedeće aspekte:
Nedostatak simboličke igre
- Djeca s autizmom često imaju poteškoća sa simboličkom igrom, koja uključuje upotrebu igračaka za predstavljanje drugih objekata ili situacija. To može uključivati:
- Izostanak igre pretvaranja: Djeca možda neće sudjelovati u igrama pretvaranja, poput igranja “doma” ili pretvaranja da su superjunaci.
- Korištenje igračaka na funkcionalan način: Umjesto pretvaranja, djeca s autizmom mogu koristiti igračke isključivo na funkcionalan način, kao što je slaganje blokova ili guranje automobila naprijed-natrag, bez pretvaranja.
Ograničena kreativnost u igri
- Autizam kod djece može dovesti do ograničene kreativnosti u igri, što se očituje kroz:
- Ponavljajuće aktivnosti: Djeca mogu stalno ponavljati iste igre ili radnje, bez pokazivanja interesa za nove aktivnosti ili inovativne načine igre. Fiksacija na specifične igračke: Djeca s autizmom mogu pokazivati intenzivan interes za određene igračke ili objekte, ignorirajući druge mogućnosti za igru.
Preferencija za samoću
- Izbjegavanje grupnih igara: Djeca mogu izbjegavati igre s vršnjacima i radije se igrati sama.
- Samostalna igra: Čak i kada su u društvu druge djece, djeca s autizmom mogu se radije igrati sama, bez interakcije s drugima.
Neobično korištenje igračaka
Djeca s autizmom često koriste igračke na neobične načine, što može uključivati:
- Rotiranje ili slaganje: Djeca mogu beskonačno rotirati kotače na automobilima ili slagati blokove bez očitog cilja.
- Fokus na dijelove umjesto na cjelinu: Djeca s autizmom mogu biti fascinirana specifičnim dijelovima igračaka, poput kotača ili gumba, umjesto da se igraju cijelom igračkom.
Ograničeni interes za društvene igre
Autizam kod djece često rezultira ograničenim interesom za društvene igre koje zahtijevaju interakciju s drugima.
- Izbjegavanje igara s pravilima: Djeca mogu izbjegavati igre koje zahtijevaju pridržavanje pravila ili suradnju s drugima.
- Teškoće u dijeljenju: Djeca s autizmom mogu imati poteškoće u dijeljenju igračaka ili sudjelovanju u zajedničkim igrama.
Promatranje osjetilnih reakcija
Autizam kod djece često uključuje neobične reakcije na senzorne podražaje, što može značajno utjecati na njihovo svakodnevno funkcioniranje. Obratite pažnju na sljedeće aspekte:
Preosjetljivost na senzorne podražaje
- Djeca s autizmom mogu pokazivati preosjetljivost na određene senzorne podražaje, što može uključivati:
- Zvukovi: Djeca mogu biti preosjetljiva na glasne zvukove, poput usisavača, sirena ili gužve, što može izazvati stres ili tjeskobu.
- Svjetlo: Jarka svjetla ili nagle promjene u osvjetljenju mogu biti vrlo neugodne za djecu s autizmom.
- Dodir: Neka djeca s autizmom mogu izbjegavati određene teksture ili vrste odjeće jer im stvaraju nelagodu ili bol.
Podosjetljivost na senzorne podražaje
- Visok prag boli: Djeca s autizmom mogu pokazivati smanjenu osjetljivost na bol ili povrede, što može dovesti do ignoriranja ozljeda.
- Traženje intenzivnih podražaja: Djeca mogu tražiti intenzivne senzorne podražaje, poput jake stiskanja, okretanja ili ljuljanja, kako bi zadovoljila svoje senzorne potrebe.
Neobične reakcije na okuse i mirise
- Odbijanje hrane: Djeca mogu odbijati određene vrste hrane zbog njihove teksture, okusa ili mirisa, što može dovesti do ograničene prehrane. Intenzivno reagiranje na mirise: Djeca s autizmom mogu imati vrlo intenzivne reakcije na određene mirise, bilo pozitivne ili negativne.
Senzorna preopterećenost
Dječji autizam može uključivati senzornu preopterećenost, gdje djeca postaju preplavljena previše senzornim podražajima odjednom.
- Izljevi bijesa ili tjeskobe: Kada su suočeni s previše podražaja, djeca mogu doživjeti emocionalne izljeve kao odgovor na senzorno preopterećenje.
- Povlačenje ili izolacija: Djeca mogu reagirati povlačenjem iz situacija koje su previše stimulativne za njih, tražeći mirnija i manje stimulirajuća okruženja.
Traženje specifičnih senzorskih iskustava
- Gledanje svjetla ili predmeta koji se okreću: Djeca s autizmom mogu biti fascinirana gledanjem svjetla, ventilatora ili drugih objekata koji se okreću.
- Dodirivanje određenih tekstura: Djeca mogu stalno tražiti dodirivanje specifičnih tekstura koje im pružaju senzorno zadovoljstvo.
Procjena kognitivnih sposobnosti
Autizam kod djece može utjecati na različite aspekte kognitivnog razvoja, uključujući razmišljanje, učenje i rješavanje problema. Obratite pažnju na sljedeće aspekte:
Neujednačen razvoj vještina
- Djeca s autizmom često pokazuju neujednačen razvoj vještina, što znači da mogu biti vrlo napredna u nekim područjima, dok u drugim zaostaju. Ovo može uključivati:
- Napredne sposobnosti u specifičnim područjima: Neka djeca s autizmom mogu imati izvanredne vještine u područjima kao što su matematika, glazba ili umjetnost, dok imaju poteškoće u drugim područjima.
- Kašnjenja u drugim vještinama: Djeca mogu imati poteškoće s osnovnim svakodnevnim vještinama kao što su vezanje vezica, korištenje pribora za jelo ili osobna higijena.
Teškoće u rješavanju problema
- Autizam kod djece može uključivati poteškoće u rješavanju problema i fleksibilnom razmišljanju. Ovo može uključivati:
- Rigidno razmišljanje: Djeca s autizmom mogu imati poteškoće u prilagođavanju novim situacijama ili promjenama u rutini. Mogu se oslanjati na strogo definirane obrasce razmišljanja i ponašanja.
- Teškoće s apstraktnim razmišljanjem: Djeca mogu imati poteškoće s razumijevanjem apstraktnih pojmova ili konceptualnim razmišljanjem, što može utjecati na njihovu sposobnost rješavanja problema.
Poteškoće s koncentracijom i pažnjom
Dječji autizam često uključuje poteškoće s koncentracijom i održavanjem pažnje, što može utjecati na njihov kognitivni razvoj. Ovo može uključivati:
- Kratkotrajna pažnja: Djeca s autizmom mogu imati poteškoće u održavanju pažnje na zadatku ili aktivnosti, često prelazeći s jedne aktivnosti na drugu.
- Prekomjerna fokusiranost: S druge strane, djeca mogu biti prekomjerno fokusirana na jednu aktivnost ili predmet, isključujući sve ostalo.
Poteškoće s razumijevanjem i obradom informacija
Autizam kod djece može uključivati poteškoće s razumijevanjem i obradom informacija, što može utjecati na njihovu sposobnost učenja. Ovo može uključivati:
- Teškoće s jezičnim razumijevanjem: Djeca mogu imati poteškoće u razumijevanju složenih rečenica ili uputa, što može utjecati na njihovu sposobnost praćenja uputa ili sudjelovanja u razgovorima.
- Sporija obrada informacija: Djeca s autizmom mogu trebati više vremena za obradu informacija i donošenje odluka, što može utjecati na njihov akademski uspjeh.
Specifični interesi i vještine
- Duboko znanje u određenim područjima: Djeca s autizmom mogu pokazivati duboko znanje i strast za određenim temama, kao što su dinosauri, svemir ili određeni televizijski programi.
- Specifične kognitivne vještine: Djeca mogu imati specifične kognitivne vještine kao što su sposobnost memoriranja velikih količina informacija ili izvanredne sposobnosti zapažanja detalja.
Praćenje socijalnih interakcija s vršnjacima
Socijalne vještine i sposobnost interakcije s drugima ključni su pokazatelji autizma kod djece. Obratite pažnju na sljedeće aspekte:
Nedostatak inicijative za igru
- Povlačenje iz grupnih aktivnosti: Djeca mogu izbjegavati grupne igre i radije se igrati sama.
- Oklijevanje u pristupanju drugima: Djeca s autizmom mogu oklijevati u pristupanju drugoj djeci ili traženju društva.
Teškoće u razumijevanju socijalnih signala
- Neadekvatne reakcije: Djeca možda neće reagirati na osmijeh, mahanje ili druge socijalne signale koje im šalju vršnjaci.
- Poteškoće u prepoznavanju emocija: Djeca s autizmom mogu imati poteškoće u prepoznavanju tuđih emocija ili reagiranju na njih.
Nedostatak reciprociteta u interakcijama
- Jednosmjerne razgovore: Djeca mogu pričati o svojim interesima bez uključivanja druge osobe u razgovor.
- Ignoriranje tuđih inicijativa: Djeca mogu ignorirati pokušaje drugih da ih uključe u igru ili razgovor.
Teškoće u dijeljenju i suradnji
- Izbjegavanje zajedničkih aktivnosti: Djeca mogu izbjegavati igre koje zahtijevaju suradnju ili zajednički rad.
- Poteškoće u dijeljenju igračaka: Djeca s autizmom mogu imati poteškoće u dijeljenju igračaka ili drugih predmeta s vršnjacima.
Ponavljanje neuobičajenih obrazaca ponašanja u društvenim situacijama
- Opsesivno pridržavanje pravila: Djeca mogu inzistirati na strogoj primjeni pravila igre, što može otežati interakciju s drugom djecom.
- Ponavljanje specifičnih fraza ili radnji: Djeca s autizmom mogu ponavljati iste fraze ili radnje tijekom igre, što može zbunjivati ili udaljavati druge.
Izostanak interesa za tuđa iskustva i osjećaje
Djeca s autizmom često pokazuju izostanak interesa za tuđa iskustva i osjećaje.
- Nedostatak empatije: Djeca možda neće pokazivati interes za tuđe priče ili osjećaje.
- Izostanak pitanja o drugima: Djeca s autizmom rijetko postavljaju pitanja o tuđim iskustvima ili osjećajima.
Rana dijagnoza i intervencija su ključne za podršku i napredak djece s autizmom. Ako primijetite znakove koji ukazuju na autizam kod djece, ne oklijevajte se obratiti stručnjaku. Svako dijete je jedinstveno i zaslužuje priliku za razvoj svojih potencijala. Važno je napomenuti da autizam ne prestaje u djetinjstvu. Dječji autizam prelazi u autizam kod odraslih, a mnogi od izazova s kojima se suočavaju djeca nastavljaju se i u odrasloj dobi. Prepoznavanje i razumijevanje autizma kod djece pomaže nam bolje podržati odrasle s autizmom, omogućujući im da vode ispunjen i uspješan život.
H. A.