Za što je sve plivanje korisno?

ronjenje, plaza, more, dihalica, peraje

Plivanje je vrsta rekreacije koja ima izuzetno pozitivne učinke na naše zdravlje. Plivanjem se ostvaruju aerobni učinci tjelesne aktivnosti, a istovremeno jačaju i sve mišićne skupine našeg tijela. Saznajte koje su to točno zdravstvene dobrobiti koje ono povlači za sobom.

Visoki krvni tlak

Istraživanja pokazuju da plivanje vrlo laganim intenzitetom pozitivno utječe na visoki krvni tlak. Lagano plivanje četiri do pet puta tjedno po 30 minuta ili tri puta tjedno po 20 minuta je primjereno osobama s visokim krvnim tlakom. U početku treba plivati kratke dionice s dugačkim pauzama i s vremenom skraćivati pauze i produžiti dionice plivanja.

Niski krvni tlak

Sve o plivanju saznajte u kolumnama kineziologa Gorana Leke Plivanjem do zdravlja

Veliki broj ljudi, posebno mladih, ima problema s niskim krvnim tlakom. Niski krvni tlak bezazleniji je nego visoki, ali stvara dosta neugodnosti.
Redovito lagano plivanje učvrstit će vaše krvne žile, a duboko disanje opskrbit će sve stanice dodatnim kisikom. Poboljšanje cirkulacije i "masaža" putem otpora vode također uklanja neugodnosti izazvane niskim krvnim tlakom.

Astma

Veliki broj osoba oboljelih od astme doživljava napade tijekom vježbanja (astma inducirana vježbom). Karakteristike tih napada ovise o intenzitetu vježbanja, potrebom za zrakom i uvjetima okoline. Upravo zbog toga plivanje je najbolji izbor. Tehnika disanja u vodi jača mišiće koji omogućuju odvijanje izdaha, a koji je kod oboljelih problematičan. Preporučuje se plivanje prsnom tehnikom ili kraulom.

Bolovi u leđima

Svakodnevni sjedilački način života uzrokuje brojne probleme s kralježnicom. Neke od problema imaju temelj samo u lošem držanju, a ponekad je riječ o definiranim deformacijama u području kralježnice (lordoza, kifoza, skolioza). Danas gotovo 90 posto populacije ima bolove u leđima u akutnom ili kroničnom obliku. Za zdravlje kralježnice preporučuje se leđno plivanje dok se prsno ili leptir ne preporučuju zbog velikih pokreta u pojedinim dijelovima kralježnice, kao i zbog položaja glave i vratne kralježnice kod plivanja prsnim stilom. Vježbe bi se trebale provoditi u nešto toplijoj vodi (27 do 30 °C) radi negativnog utjecaja na postojeće stanje.

Ozljede koštanog sustava i postoperativnih tretmana

Voda kao medij djeluje terapeutski kod ozljeda kostiju i zglobova. Nakon operativnih zahvata na kostima i zglobovima, ograničene su aktivnosti koje se mogu provoditi  i voda je najpogodniji medij za vježbanje (zbog prividnog gubitka težine u vodi). To se odnosi na različite vrste aktivnosti u vodi (vježbanje u mjestu, hodanje u vodi, vježbanje u dubljoj vodi…). Kod ozljede koljena idealno je raditi pokrete nogu u kraul i leđnoj tehnici, a opterećenje se može povećati plivanjem s perajama (poželjno je  koristiti kraće peraje). Opterećenje treba dozirati do granice boli.

Trudnoća i plivanje

Plivanje je odličan izbor tjelesne aktivnosti za trudnice. Voda umanjuje gravitacijsku silu i jednim dijelom štiti od ozljeda, a hidrostatski tlak vode potiskuje krv iz tkiva u vensku cirkulaciju, poboljšava cirkulaciju i smanjuje nakupljanje tekućine. Umjerena tjelesna aktivnost je u trudnoći korisna jer može ublažiti brojne teškoće koje trudnoća sa sobom nosi: umanjiti stres, povoljno djelovati u sprječavanju nastanka trudničkog dijabetesa, smanjiti osjećaj "težine" u nogama.

Djeca i plivanje

Plivanje pozitivno utječe na psihofizički, ali i socijalni razvoj djeteta jer kao i kod drugih sportova, podrazumijeva socijalni kontakt i druženje. Voda je idealan medij za djecu jer ostvaruje slobodu pokreta i osjećaj "lakoće", što je za djecu vrlo bitno. Osim toga, razvija bazičnu motoriku te doprinosi razvoju kognitivnih  sposobnosti. S obzirom da su djeca u razvoju, plivanje za njih ima još snažnije učinke. Osim što blagotvorno utječe na cjelokupni razvoj djeteta, plivanjem se naročito jačaju pluća i srce te razvija osjećaj koordinacije pokreta i samokontrole. Srčani mišići postaju snažniji, a zbog jačanja mišića produbljuje se disanja i tijelo dobiva više kisika.

Tlak vode uzrokuje jače izdisanje zraka – dijete je zbog njega prisiljeno i jače udahnuti. Tako jačaju dišni mišići, a vitalni kapacitet se povećava za gotovo 20 posto. Tlak vode pozitivno utječe i na kardiovaskularni sustav, jer djeluje na vene. Pod utjecajem tog pritiska dotječe oko 20 posto više krvi u desni dio srca i preko pluća u lijevi dio srca. Tako se povećavaju i jačaju mišići srca. Intenzivno kretanje u vodi pospješuje pravilan rast i razvoj koštanog sustava, posebno kralježnice. Plivanje pospješuje rast i razvoj mišićnog sustava i pravilno držanje tijela. Osim toga, plivanje pozitivno utječe na san i spavanje, sposobnost termoregulacije i imunitet.

Zašto se plivanje preporučuje starijim osobama?

Rekreativno plivanje preporučuje se i starijima jer tjelovježba u starijoj dobi često ima specifična ograničenja, a plivanje nema posebnih kontraindikacija i plivati se može do duboke starosti. Plivanjem srčani mišić postaje snažniji, a zbog jačanja mišića produbljuje se i disanje pa tjelesne stanice dobivaju više kisika, što je u starijoj  životnoj dobi izuzetno bitno. Osim toga, plivanje ne opterećuje zglobove koji u starijoj životnoj dobi mogu biti oštećeni (npr. artrotične promjene, spondiloza kralježnice). Plivanje potiče raspoloženje i smanjuje depresivnost i tjeskobu koje su učestale u starijoj životnoj dobi.

Plivanje – idealna tjelesna aktivnost za pretile osobe

Kod osoba koje imaju indeks tjelesne mase viši od 25 ili 30 plivanje je idealan izbor za redukciju tjelesne težine. Većina ostalih aktivnosti predstavljat će veliko opterećenja na zglobove. Kod plivanja tijelo prividno gubi na težini i opterećenje se znatno smanjuje. S obzirom na gustoću i otpor vode, sagorijeva se velika količina energije. Osim toga, pretile osobe nemaju problema s održavanjem na vodi jer je masno tkivo plovnije od tkiva kosti i mišića. Za potrebe redukcije tjelesne težine preporučuje se lagano plivanje prsnom tehnikom u trajanju od 20 do 45 minuta, minimalno tri puta tjedno ili plivanje slobodnim stilom u sličnom trajanju i učestalosti. Nakon savladavanja ovog koraka, preporučuje se plivanje kraul ili leđnim stilom.

Izvor: Ana Puljak, dr. med., spec. javnog zdravstva, voditeljica Odjela za promicanje zdravlja, Zavod za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar"

Ordinacija.hr

 Prati nas na Viber Public Chatu!