Kada krenuti s logopedskom terapijom?

obitelj, roditelj, otac i kci, dijete

Roditelji su često subjektivni, no neće pogriješiti ako i bespotrebno obave pregled kod logopeda, defektologa ili psihologa. Ako propuste to učiniti, izgubit će dragocjeno vrijeme.

Prije 14 dana pisali smo kako roditelj može utjecati na prevenciju poremećaja izgovora. No što kada se poremećaji izgovora ipak pojave? Kako prepoznati postoje li zaostajanja u razvoju govora kod djeteta? Na što treba obratiti pozornost kao znak upozorenja kako možda nešto nije u redu?

Važno je napomenuti kako u razvoju govora, kao i u razvoju općenito, među djecom postoje velike individualne razlike. Dijete prvu riječ može izgovoriti s devet mjeseci, ali i s dvije godine, a da kasnije postigne uredan govorno - jezični razvoj. No, ukoliko uočite nešto od slijedećeg savjetujemo da potražite stručnu pomoć:

Od rođenja do trećeg mjeseca života:

  • teškoće hranjenja zbog oralno-motornih problema
  • dijete većinu vremena ne proizvodi nikakve glasove (šuti)

Od četvrtog do šestog mjeseca života:

  • dijete nema i ne razvija kontakt očima
  • dijete ne reagira (ili vrlo slabo reagira) na buku i glasne zvukove

Od sedmog mjeseca do prve godine:

  • dijete je prestalo brbljati ili uopće nije niti počelo
  • nema dosljedne reakcije na glasne zvukove
  • ne komunicira pokazivanjem ili vokalizacijom s okolinom
  • ne reagira na kratke zahtjeve

Od prve do druge godine:

  • dijete ne razumije jednostavne verbalne upute (Uzmi sok. Dođi.)
  • dijete ne pokazuje interes za govor i govorno izražavanje
  • koristi samo neverbalnu komunikaciju - pokazivanje predmeta

Od druge do treće godine života:

  • ne izvodi dvočlane zapovijedi
  • ne povezuje dvije riječi u jednostavnu rečenicu, siromašan rječnik
  • djetetov govor nerazumljiv je osobama iz njegove bliže okoline

Od treće do četvrte godine života:

  • djetetov govor nerazumljiv je široj okolini
  • dijete se koristi kraćim rečenicama siromašnog rječnika
  • prisutnost i sve izraženija nefluentnost govora (ponavljanje slogova ili riječi)
  • otežano uči dječje pjesmice

Od četvrte do pete godine života:

  • dijete ne razumije složenije jezične konstrukcije i nije u stanju ispričati kraću priču
  • nerazumljiv govor zbog kojeg teže ostvaruje socijalni kontakt
  • prisutan je nepravilan izgovor glasova (osim r, l, lj)
  • djetetov govor je netečan, postoje zastajkivanja ili ponavljanja

Od pete do šeste godine života:

  • dijete nije usvojilo osnovne pojmove orijentacije u vremenu i prostoru
  • nepravilan izgovor glasova
  • ne pokazuje nikakav interes za slova i brojke (mehanički ne broji i ne zna napisati svoje ime)
  • nije u mogućnosti zadržati pažnju na zadatku (barem deset-petnaest minuta)

Roditelji su često subjektivni, no neće pogriješiti ako i bespotrebno obave pregled kod logopeda, defektologa ili psihologa. Ako propuste to učiniti, izgubit će dragocjeno vrijeme.

Poznavanje i prepoznavanje ranih pokazatelja jezično-govornih teškoća izuzetno je važno. Rana identifikacija omogućava pravodobnu terapiju, savjetovanje i prevenciju teškoća, a roditeljima pruža sigurnost i opuštenost u komunikaciji sa svojom djecom.

Autorica teksta:

Stella Rožman, prof. logoped

 

 


Opširnije o autoricama Kabineta Korneo, njihovim uslugama i razvojnim programima možete pročitati na Korneo.hr  ili im možete postaviti pitanje u našoj rubrici Halo doktore.

 Prati nas na Viber Public Chatu!