Osjećajte se zdravije i poletnije uz jednostavno čišćenje organizma

detoks, zdrava hrana. napitak. shutterstock

Većina nas je čula za pojam detoksikacije, a mnogi bi željeli isprobati njen pozitivan učinak na zdravlje organizma. No, što taj pojam označava i na koji se način provodi? Odgovore na naša pitanja potražili smo kod nutricionistkinje Nataše Šoštarić.

Što je detoksikacija?

Detoksikacija je ključna funkcija organizma koja uključuje eliminaciju otpadnih produkata metabolizma i toksina. Organi preko kojih se vrši detoksikacija su koža, bubrezi i najvažniji – jetra. Sam organizam metaboličkim putevima producira toksine, no zbog modernog načina života izloženi smo sve većem unosu toksina putem hrane, pića i onečišćenog okoliša.

Iako organizam ima odličnu sposobnost eliminacije toksina nije na odmet pokušati ga "očistiti“ pomoću bioaktivnih komponenti koje se nalaze u hrani nakon intenzivnog unosa štetnih tvari. "Hrana koju konzumiramo tijekom blagdana većinom sadrži velike količine životinjskih masnoća, uživamo u većim količinama alkoholnih pića i u manjoj količini konzumiramo voće, povrće i hranu bogatu dijetalnim vlaknima. U slučajevima kada je jetra opterećena većom količinom toksina, postoji mogućnost da će teže provoditi detoksikaciju. Sam proces detoksikacije započinje pretvorbom toksina u manje toksičan spoj pri čemu nastaju slobodni radikali koji mogu ošteti stanice jetre. Kako bismo zaustavili djelovanje slobodnih radikala, potrebno je u organizam dopremiti antioksidanse, vitamine i esencijalne minerale, koji se većinom nalaze u voću i povrću. Sljedeća faza je vezanje toksina na spoj koji je topiv u vodi te se izbacuje iz organizma putem mokraće ili fecesa." Pojasnila je nutricionistkinja Nataša Šoštarić.

Kako započeti s detoksikacijom?

Kao prvo potrebno je uvrstiti načela pravilne prehrane u svakodnevan život. Pravilna prehrana sastoji se od više manjih obroka tijekom dana, a vodimo se osnovnim postulatima pravilne prehrane – umjerenost, uravnoteženost i raznolikost, s naglaskom na povećan unos voća i povrća. Konzumirajte namirnice koje su bogate antioksidantima poput mrkve, rajčice, paprike, cikle, bobičastog voća, orašastih plodova, brokule, cvjetače, kupusa, kelja, češnjaka, luka, kurkume, chillia i đumbira. Preporučuje se konzumirati hranu iz domaćeg uzgoja kako bi se smanjio unos štetnih kemikalija.

Koje su još namirnice dobrodošle tijekom detoksikacije otkriva nam Nataša Šoštarić: "Dobro je konzumirati cjelovite žitarice koje obiluju dijetalnim vlaknima. Šareno voće i povrće bogato je vitaminima i mineralima koji su odlični antioksidansi, posebice vitamini C i E, vitamini B skupine, a od minerala su to selenij i cink. U procesu detoksikacije preporučuje se izbjegavati alkohol, pušenje, konzumacija visokoprocesuirane hrane, pržene hrane. Potrebno je smanjiti unos mesa i mlijeka. Poželjno je u prehranu uvrstiti fermentirane mliječne proizvode koji sadrže probiotičke kulture, povećati unos vode, prirodnih cijeđenih sokova i čajeva (zelenog čaja). Bitno je hranom blagotvorno djelovati na probavni sustav, točnije crijevo, koje apsorbira tvari iz hrane i minimalizirati apsorpciju štetnih tvari. Naravno, tjelovježba je neizostavan dio ovog procesa jer pospješuje rad limfnog sustava koji donosi toksine do jetre."

Napomenimo da se u procesu detoksikacije, zbog naglog dotoka nataloženih toksina do jetre, mogu pojaviti glavobolje, kožne iritacije i proljev. No većina osoba osjeća olakšanje i višak energije, neki izgube i ponešto suvišnih kilograma, probavni sustav im urednije funkcionira, a općenito se osjećaju bolje.

Foto: Shutterstock

Ana Abrahamsberg

 Prati nas na Viber Public Chatu!