Pucajte od zdravlja uz mediteransku prehranu

salata, sir, masline, zelena salata, paprika

Ne samo da se pokazalo kako mediteranska prehrana može smanjiti izglede za metaboličkim sindromom, nego može ostaviti pozitivan trag na našem obujmu struka, razini dobrog kolesterola (HDL-a), trigliceridima, krvnom tlaku i metabolizmu glukoze.

Do ovog su zaključka došli grčki stručnjaci koji su proveli metaanalizu 50 istraživanja o ovom režimu prehrane. U svim je studijama sudjelovalo oko pola milijuna ispitanika.

Metabolički sindrom je jedan od glavnih uzroka krvožilnih bolesti diljem svijeta – ubojice broj jedan, a paralelno se javlja sve više i više slučajeva dijabetesa i pretilosti. U ovom pogledu je sprječavanje kardiovaskularnih bolesti ključno, a upravo ovdje dolaze glavni aduti mediteranske prehrane: omega-3 masne kiseline, vitamini i minerali te vlakna.

Naime, mediteranska je prehrana okarakterizirana velikim unosom mononezasićenih masnih kiselina, prvenstveno iz maslina i maslinova ulja, svakodnevnom konzumacijom voća, povrća, žitarica od cjelovitog zrna, tjedne konzumacije ribe, peradi, orašastih plodova i mahunarki, bezmasnih mliječnih proizvoda i relativno malom konzumacijom crvenog mesa. Alkohol se preporučuje u umjerenim količinama, uz obroke.

Prema istraživačima, dr. Demosthenesu Panagiotakosu i dr. Christini-Mariji Kastorini, mediteranski je način prehrane jedan od najpoznatijih koji je povezan sa smanjenom stopom smrtnosti zbog bilo kojeg razloga, sa sniženim rizikom od krvožilnih bolesti, dijabetesa tipa 2, pretilosti i određenih vrsta raka. Jednako tako, dobrobitno utječe na abdominalnu pretilost, razinu lipida, metabolizam glukoze i krvni tlak – sve redom faktore rizika za krvožilne bolesti i dijabetes.

Za ovakve pozitivne učinke mediteranske prehrane odgovorni su antioksidansi i protuupalne sastavnice cjelovitog režima prehrane, ali i učinci pojedinih namirnica, pogotovo maslinovog ulja, voća, povrća, ribe i cjelovitih žitarica, ističu grčki stručnjaci.

K. Horvat

 Prati nas na Viber Public Chatu!