10 (zdravih) činjenica o maslačku koje niste znali!

Maslačak listovi hrana shutterstock 191019782

Maslačke možemo pronaći u našim dvorištima, vrtovima i vinogradima, a i sami se sigurno sjećate koliko je bilo zabavno puhati u maslačak kada je još u prvim fazama svojeg razvoja.

Upravo ste puhanjem maslačka pomogli da se maslačak razmnoži po ostatku vašeg dvorišta. Još od davnih vremena, prepoznat je pozitivan utjecaj maslačka na zdravlje. U tradicionalnoj se medicini koristio za liječenje jetre, poboljšanje apetita, pa čak i za bolove u zglobovima i mišićima, a u viktorijansko vrijeme bogati su ga često konzumirali kao dodatak salatama i sendvičima.

Ako želite koristiti maslačak kako bi poboljšali svoje zdravlje ili ga isprobali u svojem obroku, svakako ga uberite na mjestu na kojem znate da ćete pronaći nezagađene maslačke.

S obzirom na to da se se cvijet maslačka otvara ujutro i zatvara tijekom noći, branje se preporučuje oko podneva dok je cvijet najotvoreniji.

  1. Maslačak je bogat izvor vitamina A, C i K te sadrži veliku količinu željeza, kalcija i kalija.

  2. Listovi maslačka imaju diuretičko djelovanje – odnosno izbacuju višak tekućine iz organizma. Najbolje je pripremiti čaj od maslačka, a on se može pripremiti od suhih listova – tako da prelijete 2 dl vruće vode preko žličice lišća ili od suhog smrljevnog korijena - kada je postupak sličan, no potrebno je nakon prelijevanja dodatno prokuhati nekoliko minuta. 

  3. Cvjetovi maslačka su bogati lecitinom koji čini čak 73 posto masti u jetrima. Pripremiti ih možete u salatama ili čak i dinstati s drugim povrćem. 

  4. Korijen i cvijet maslačka koristi se u proizvodnji piva i vina, a korijen također može biti korišten za pripremu kave. Zapravo se radi o prženom i usitnjenom suhom korijenju, a navodno ima isti okus kao i kava, no nema kofeina.

  5. Listovi maslačka imaju jako mali broj kalorija, odnosno u 100 grama ima samo 45 kalorija.

  6. Svježe listove maslačka možete dodati raznim salatama, pa čak i juhama, gulašima i paprikašima.

  7. Maslačak potiče probavu, odnosno služi kao laksativ, stimulira apetit, kao što i izjednačava bakterije probavnog sustava.

  8. Osim što čisti jetra od toksina i potiče rad mjehura, također zbog češće urinacije dolazi do smanjenja krvnog tlaka i njegove regulacije.

  9. Ako se odlučite konzumirati maslačak, pripremite se da svi dijelovi imaju gorkast okus. Iako ih možete pronaći skoro tijekom cijele godine, ako ih berete tijekom proljeća i jeseni – gorčina je nešto slabija. Također se to odnosi na mlade cvjetove maslačka, odnosno na mlade listove.

  10. Važno je napomenuti kako biste trebali izbjegavati konzumaciju maslačka ako ste imali alergijske reakcije na kamilicu, neven, ambroziju i slične biljke. Također, ako ste trudni, dojite ili uzimate lijekove na recept, trebali biste se savjetovati s liječnikom u kojim je količinama u redu konzumirati maslačak.   

Pročitajte kako možete bazgu koristiti kao lijek, a saznajte i više o superhranjivim zrncima maka!

Foto: Shutterstock

G. Horvat

 Prati nas na Viber Public Chatu!