Špinat i blitva - čuvari kože i očiju

spinat

Zeleno lisnato povrće, u koje spadaju blitva, špinat, zelena salata ili raštika, sadrže mnoge dobrobiti za organizam.

Sastojci koji izdvajaju zeleno lisnato povrće u borbi protiv oštećenja slobodnim radikalima su prvenstveno lutein i zeaksantin, koje često zovemo "vitamini za oči". Oni spadaju u skupinu karotenida – biljnih materija koji su sadržani u svom voću i povrću, a topljivi su u  mastima.

Djeluju na mrežnicu oka tako da sprječavaju makularnu degeneraciju oka povezanu sa starenjem – najčešćim uzrokom sljepoće u svijetu. Također čuvaju stanice epitela za dobar vid.

Osim što se brine za dobar vid, lutein također čuva našu kožu jer pruža zaštitu od UV zraka. Analizom je ustanovljeno kako lice sadrži najveće koncentracije luteina od cijelog našeg tijela jer je ono najviše izloženo suncu. Antioksidans lutein se pokazao jednako učinkovitim u očuvanju zdravlja srca, vrata maternice i jačanju obrambenih funkcija imuniteta.

Zeleno lisnato povrće sadrži oko 0,1 do 0,2 miligrama luteina na 100 grama i najbolje ga je jesti termički obrađeno jer će se tako osloboditi veća količina nutrijenata. Odrasla osoba treba otprilike sedam miligrama luteina dnevno, al ine morate se bojati za liniju jer blitva spada u izrazito niskokalorične namirnice – samo sto grama listova blitve (pola šalice) sadrži 20 kcal. 

Blitva je bogati izvor luteina i zeaksantina, te štiti oči od procesa starenja. Ova zelena lisnata biljka najpoznatije se servira uz kuhane krumpire i ribu, no to ne znači da ju jedino tako morate jesti. Pirjajte ju u malo maslinovog ulja, posolite i popaprite, dodajte malo nasjeckanog češnjaka, prošeka i vinskog octa. Pirjajte sve dok se povrće ne smanji za pola prvotne veličine.

Ako se želite ugrijati ukusnom toplom juhom, predlažemo ovaj kreativni recept za vaše nepce: Juha od blitve.

Osim što je bogati rudnik luteina, špinat je krcat vitaminom C i beta-karotenima, važnim antioksidansima koji imaju ulogu u smanjenju količine štetnih slobodnih radikala u organizmu. Ako redovito uključite špinat u svoju prehranu, zamijetit ćete promjene na koži, kosi i noktima, s obzirom da kompleks vitamina B ulaže u njihovu ljepotu.

Osim u blitve i špinata bogati izvori luteina i zeaksantina uključuju kukuruz, brokulu, prokulice, zelenu salatu, tikvice, papaju, breskve i marelice.

K. Horvat

 Prati nas na Viber Public Chatu!