Uklonite sve izvore svjetlosti iz spavaće sobe želite li živjeti dug i zdrav život

spavanje u mraku, zena spava

Umjetna rasvjeta kojoj smo noću izloženi često uzrokuje poremećaj spavanja koji može dovesti do vrlo ozbiljnih zdravstvenih komplikacija, uključujući pretilost, dijabetes, pa čak i do povećanog rizik od kardiovaskularnih bolesti i raka.

Spavaća soba suvremenog čovjeka sve više podsjeća na "gaming arenu", a sve manje na mjesto za opuštanje i odmor. Osim sijalice koja visi sa stropa i one koja viri iz svjetiljke na noćnom ormariću, vaši omiljeni elektronički uređaji također doprinose umjetnom osvjetljenju unutar spavaće sobe.

Spavanje - kako legnete tako utječete na svoje zdravlje

Gledanje televizije, čitanje e-pošte na prijenosnom računalu, provjera sadržaja na društvenim mrežama na mobitelu, igranje videoigre na tabletu - sve te aktivnosti doprinose količini umjetnog svjetla koje vas sa svih strana osvjetljava u trenutku kad se udobno smjestite u krevet u kojem biste trebali mirno otploviti u zemlju snova.

Umjetna rasvjeta kojoj ste noću izloženi može uzrokovati poremećaj spavanja, tvrde znanstvenici. Svi znamo koliko je važno noću spavati između 7 i 9 sati – to našem mozgu osigurava prijeko potreban odmor, a tijelu omogućava da se regenerira i dobije energiju potrebnu za sljedeći dan.

Ne možete zaspati, budite se umorni, a preko dana vam se spava? Imamo savjete koji pomažu

Sve navedeno više je nego dovoljan razlog da u spavaćoj sobi tijekom noći isključite svu rasvjetu. Pritom ne mislimo samo na sijalice na stropu i u stolnoj svjetiljci, već i sve ostale uređaje koji emitiraju umjetno svjetlo. U protivnome, nećete od spavanja dobiti sve što je vašem organizmu potrebno, a to će imati negativan utjecaj na vaš „unutrašnji sat“.

Vaš unutrašnji sat određen je količinom hormona melatonina kojeg proizvodi epifiza – mala endokrina žlijezda smještena u mozgu. Pojednostavljeno, melatonin je hormon koji vašem tijelu govori kada je vrijeme za spavanje, a kada za buđenje. Znanstvenici tvrde da je proizvodnja melatonina ovisna o količini svjetlosti koju vaše tijelo prima.

Ne možete spavati? Isprobajte ove 3 metode!

Naši preci ovisili su o samo dva izvora svjetlosti: Sunca tijekom dana i Mjeseca tijekom noći. Svjetlost je dolazila i od zvjezdanog neba ili logorske vatre oko koje su se okupljali. 

Proizvodnja melatonina u tijelu ovisi o tome koji je izvor svjetlosti prisutan - on se proizvodi kad je Mjesec na nebu, a njegova proizvodnja se zaustavlja kako se bliži izlazak Sunca.

Loše spavate? Evo kako vam može pomoći vođenje dnevnika spavanja

U suvremeno doba više ne ovisimo o mjesečevoj svjetlosti noću. Dovoljan je pritisak na prekidač i svjetlo je tu. Također, tu su i naše omiljene elektroničke spravice koje koristimo prije spavanja, a koje također doprinose količini umjetnog svjetla koje dobivamo noću.

Budući da noću dobiva mnogo svjetla, naše zaustavlja proizvodnju melatonina misleći da je u pitanju dnevna svjetlost. Kao rezultat, vaš unutrašnji sat se poremeti – umjesto da polako utonete u san, vi ćete ostati posve budni jer vaše tijelo ne proizvodi dovoljno melatonina.

Tamni podočnjaci i krvave oči najmanja su vam briga ako se nikako ne uspijevate naspavati. Stručnjaci tvrde da nedostatak sna može uzrokovati vrlo ozbiljne komplikacije, uključujući pretilost, dijabetes, pa čak i povećan rizik od kardiovaskularnih bolesti i raka.

Spavanje je zdravo za srce

Zbog svih tih razloga neuredan san jedna je od važih stvari koje u svom životu morate riješiti ukoliko želite živjeti dug i sretan život. Kad dođe vrijeme za spavanje, isključite sve izvore svjetlosti. Prvi put nakon dugo vremena možda ćete napokon utonuti u miran san koji će doista obnoviti vaše tijelo i duh.

M. R. S.

Foto: Shutterstock
 

 Prati nas na Viber Public Chatu!