Upala mišića - odgovor organizma na preveliko opterećenje

upala misica, Shutterstock 302910218

Upala mišića ili ''muskulfiber'' označava pojavu boli u mišićima koji su bili izloženi izraženijem opterećenju nego li je to uobičajno. Pod pojmom upala mišića praktično uvijek mislimo na akutnu upalu, odnosno prolazni odgovor organizma na preveliko opterećenje.

Svi smo barem jednom u životu imali neki vid upale mišića. Nekad nismo bili niti svjesni što se zapravo događa, zbog čega nas određeni mišići bole. Ukoliko smo se dan ili dva prije pojave bolova bavili nekom intenzivnijom sportskom aktivnošću odgovor je vrlo jednostavan. No, ukoliko smo prije 2 dana pomogli susjedu isprazniti prtljažnik ili smo zatvarali staklenke napunjene ajvarom, odgovor na pitanje zašto nas nešto boli nećemo lako pronaći.

Upala mišića ili ''muskulfiber'' označava pojavu boli u mišićima koji su bili izloženi izraženijim opterećenju nego li je to uobičajeno. Bol se javlja 12 do 24 sata nakon aktivnosti, najintenzivnija je 36 do 48 sati nakon aktivnosti , a onda postupno nestaje. Tegobe mogu trajati i do 96 sati nakon aktivnosti. Osim bolova može se javiti oteklina, odnosno osjećaj zategnutosti određenog mišića.

Pod pojmom upala mišića ili ''muskulfiber'' uvijek mislimo na akutnu upalu, odnosno prolazni odgovor organizma na preveliko opterećenje. Kronične upale mišića predstavljaju drugi entitet i neće biti tema u ovom tekstu.

Upala je prirodna obrambena reakcija organizma na oštećenje ili podražaj i svrha joj je zaštita organizma od vanjskih čimbenika kao što su mikro-organizmi, kemikalije ili fizikalna oštećenja, te unutrašnjih, poput poremećaja metabolizma ili krvotoka.

Razlozi zbog kojih dolazi do razvoja upale mišića

Prilikom intenzivne tjelesne aktivnosti dolazi do mikro-oštećenja mišićnih vlakana što uzrokuje otpuštanje proupalnih čimbenika i razvoj upale, čiji je cilj reparacija odnosno popravak mišićne lezije. Pri tome dolazi do slijeda lančanih reakcija, od kojih ćemo spomenuti vazodilataciju odnosno pojačanu prokrvljenost mišića. Uz vazodilataciju prisutna je i povećana propusnost krvnih žila, što omogućuje brzu migraciju upalnih stanica prema mjestu ozljede (leukociti, trombociti, tkivni makrofagi, plazma stanice). Navedene stanice su nezamjenjive u reparaciji mišićnog tkiva. Uz upalne stanice putem krvi u mišić stižu i pluripotentne matične stanice koje mogu dovesti i do regeneracije tkiva. Vazodilatacija i povećana propusnost krvnih žila mogu se klinički očitovati kao oteklina, crvenilo i povišena temperatura mišića.

Upala mišića nije ništa strašno, no može nas ograničiti u svakodnevnim aktivnostima zbog izraženih bolova, a vrhunske sportaše omesti u uobičajenom ritmu treniranja.

Kao što znamo mišići su obavijeni svojim ovojnicama i smješteni su u fascijalnim kompartmentima. Ukoliko dolazi do otekline mišića rastežu se mišićne ovojnice što se klinički očituje kao bol! Uzrok nastanka upale mišića, osim mikrotraume,  je i mliječna kiselina koja nastaje kao produkt ubrzanog metabolizma mišića za vrijeme intenzivnog rada. Osim što izaziva upalnu reakciju, mliječna kiselina i izravno nadražuje živčane završetke i uzrokuje bol!  Zbog  toga što nas bol ometa u svakodnevnim aktivnostima i treniranju, važno je prevenirati pojavu jake upale mišića.

To ćemo ponajprije postići postupnom pripremom organizma na veće napore. Ritam treninga i pripreme sportaša amatera ili profesionalca treba biti takav da se svakim treningom dođe do granice upale ili da se izazove blaga upala mišića.

Istezanje nakon treninga i masaža važan su detalj u prevenciji boli

Važno mjesto u prevenciji zauzima i istezanje mišića nakon treninga, što dovodi do bržeg oporavka i skraćenog trajanja upale. Samomasaža ili profesionalna masaža nakon treninga također izrazito povoljno djeluju na jačinu i trajanje upale. Toplo-hladne kupke, povoljno djeluju na ubrzanu regeneraciju mišića, time što poboljšavaju cirkulaciju. Za izrazito hladne kupke neposredno nakon treninga nije dokazano da ubrzavaju regeneraciju mišića. Uz navedene mjere važno je  uzimati dovoljno tekućine, imati raznovrsnu i bogatu prehranu sa dovoljno vitamina i minerala!  I to će suzbiti upalu, odnosno maksimalno smanjiti jačinu i trajanje boli.

Što poduzeti ukoliko dođe do razvoja jake upale mišića

Savjetuje se napraviti lagani trening i istezanje iste mišićne skupine kako bi se poboljšala cirkulacija i ubrzala reparacija mišića. Ponovno se mogu primjenjivati sve metode opisane ranije u prevenciji muskulfibera (masaže, kupke, hidratacija, prehrana).

Najčešće se izraženije upale mišića liječe nesteroidnim protuupalnim lijekovima - NSAID (acetilsalicilna kiselina, brufen, ibuprofen), što dovodi do smirivanja tegoba i ublažavanja bolova. Preporuka je da profesionalni sportaši ne običavaju koristiti navedene lijekove učestalo jer osim što dolazi do smirivanja tegoba zaustavlja se i proces reparacije mišića što nije poželjno. Amateri i rekreativci si na ovaj način mogu ublažiti bolove ali savjetuje se obratiti pažnju na prevenciju!

Saznajte kako prehranom spriječiti sportske ozljede

 Prati nas na Viber Public Chatu!