Prehrana za zdravlje grudi - što i kako jesti?

Shutterstock 521741356

Dojku kao organ najviše ističemo kroz pristup preventivnog zdravlja, primarno zbog prevencije karcinoma dojke.

Osim samopregleda i redovitih liječničkih kontrola, jedan od faktora rizika koji se mogu dugoročno uzeti u napore prevencije je i prehrana. Kao cjeloživotni proces, prehrana ima višestruku ulogu na naše zdravlje, prvotno kao preventiva, ali i sama supstanca od koje smo građeni. Ono si što jedeš danas jednako vrijedi kao i uvijek, s tim da sve više na važnosti dobiva i ono što ne trebamo jesti.

Kako vam vaš ginekolog pomaže ako bolujete od raka dojke

Jedan model prehrane ne vrijedi za sve

Naime, svatko od nas živi u drugačijim uvjetima, njeguje vlastiti stil života, uvjetovan odgojem, tradicijom i društvenim običajima. Kada govorimo o prehrani, jedan model prehrane ne vrijedi za sve, ponajprije zbog biokemijske individualnosti.

Ipak, u preventivnom smislu, postoji hrana koju možemo podijeliti na listu za izbjegavanje, te na korisnu, pozitivnu listu, u smislu podrške ili prevencije zdravlja dojke. Idemo prvo od onih štetnih izbora, za koje vrijedi stop znak. Ili barem, obavezan stop, i razmisliti o količini prije konzumacije. Svakako izbjegavajte neumjeren unos alkohola.

8 najčešćih pitanja koje postavljaju žene oboljele od raka dojke

Problem sa zasićenim mastima i šećerima

Danas je u prehrani ključni disbalans masti, koji ide u korist zasićenih masti daleko više nego nezasićenih odnosno višestruko nezasićenih masnih kiselina (omega 3 i omega 6). Zasićene masne kiseline su one u životinjskim mastima te kokosovom ulju, a nezasićene se nalaze u plavoj morskoj ribi te prerađevinama od sjemenki uljarica i orašastih plodova (lan, konoplja, orah i dr.). Ovaj nepovoljni omjer u nečijoj prehrani daje općenito loše izglede po pitanju rizika od razvoja karcinoma, a isto vrijedi i za rak dojke.

Naime, dok vas jedna porcija pomfrita pržena u fritezi na hidrogeniranom palminom ulju (najgori izbor) neće ubiti, dugoročno će kap po kap loše masti davati prevagu u neželjenom pravcu. U isto vrijeme, katastrofalno niska konzumacija ribe i orašastih plodova, za opću populaciju osiromašenu unosom omega 3 (kao alfa-linolenska iz biljnih, odnosno EPA i DHA iz morskih izvora) čini prilično goru vijest od zabrinutosti viška kilograma.

Preventivni pregledi za rak: koje trebate napraviti?

Svi, jasno, znaju da je pomfrit kaloričan. Ali, problem je što stalna konzumacija prženih, pohanih u dubokom ulju, reš pečenih te industrijski hidrogeniranih masti (trans masti), pravi trik je osvijestiti da li neki masni obrok zauzima mjesto u prehrani za unos onih masti koje nam doista trebaju (omega 3, omega 6, tim redom) i zauzvrat isporučuje spržene, reaktivne (pune slobodnih radikala) i DNK neprijateljski oksidativno raspoložene masti. Šećer na kraju, i uzmimo samo preporuku Svjetske zdravstvene organizacije - ograničiti se na 25 grama šećera dnevno (odnosno do najviše 5% preporučenog dnevnog unosa kalorija). 25 g šećera potražite na deklaraciji vašeg omiljenog proizvoda.

Voće i povrće, izostanak

Problem s voćem i povrćem je taj što ga ne konzumiramo dovoljno. Znamo u načelu da je korisno, ali u praksi onih 6 do 8 obroka voća i povrća izostane, a oni bi dnevno trebali uravnotežiti našu antioksidativnu obranu unosom polifenola, karotenoida i drugih moćnih antioksidansa.

Rak dojke kod žena i muškaraca - rizični čimbenici i liječenje

Vitamin D - važan za zdravlje dojki

Nije samo vitamin D važan za zdravlje dojke, jasno, tu su i drugi vitamini i minerali (uključujući rijetke oligoelemente), ali u posljednje vrijeme dosta je fokus usmjeren upravo na ovaj vitamin. Više je studija pokazalo vezu između nedovoljnog statusa vitamina D i rizika od karcinoma dojke. Ali, ne mogu svi prirodno dobivati vitamin D u dovoljnim količinama (osjetljivost na sunce, melanom, hiperpigmentacija kože) izlaganjem suncu, tako da moraju razmisliti o prehrambenim izvorima. I tu smo ponovno kod ribe i zelenog povrća (zbog vitamina K2 koji je važan za funkciju vitamina D).

Kupusnjače

Povrće iz porodice kupusnjača (Brassicaceae) od naglašenog je značaja za prevenciju karcinoma dojke. Vezano uz kupusnjače, soju i lan, preporuka ovisi o osobnim preferencijama te mogućoj intoleranciji na neku od ovih namirnica. O unosu dodatnih vitamina i minerala, uvijek se prethodno posavjetujte sa svojim liječnikom i farmaceutom. 

6 poznatih osoba koje su preboljele rak

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!