Većina ljudi sada se oslanja na svoje pametne uređaje kada rade popis za kupovinu, bilješke ili kalendarske podsjetnike. No pokazalo se da njihovo korištenje za sve što želimo zapamtiti i nije baš najpametnije.
Znatan broj dokaza pokazuje da rukopis potiče različite i složenije moždane veze koje su ključne za kodiranje novih informacija i formiranje sjećanja.
Najnovija studija koja podržava ovu ideju objavljena je prošlog mjeseca u časopisu Frontiers in Psychology. Istraživači u Norveškoj zamolili su sveučilišne studente da napišu pojedinačne riječi s pomoću digitalne olovke na zaslonu osjetljivom na dodir ili koristeći jedan prst za tipkanje, a električnu aktivnost u mozgu mjerili su s pomoću EEG-a.
Otkrili su da su obrasci povezivanja mozga daleko razrađeniji i rašireniji kod sudionika koji su pisali rukom u usporedbi s onima koji su tipkali. To sugerira da precizno kontrolirani pokreti ruke koji se javljaju tijekom pisanja dovode do prostornih i vremenskih obrazaca u mozgu koji potiču učenje.
Kako se pripremiti za učinke menopauze na vaš mozak
Ovo istraživanje nadovezuje se na veliki broj prethodnih istraživanja koja otkrivaju da rukopis aktivira mozak na način na koji to ne čine drugi oblici bilježenja informacija.
Značajno bolji rezultati
Sustavni pregled iz 2022. kombinirao je podatke iz 33 studije kako bi procijenio je li ručno pisanje bilješki u odnosu na tipkanje utjecalo na uspješnost studenata na testovima. Pregledom je utvrđeno da su studenti koji su pisali rukom pisane bilješke postigli značajno bolje rezultate u usporedbi s učenicima koji su pisali bilješke.
I studija japanskih znanstvenika iz 2021. otkrila je da su sudionici koji su podatke o kalendarskim događajima bilježili na papirnate kalendare pokazali veću moždanu aktivnost (kada su se kasnije pokušali sjetiti pojedinosti o informacijama) od ispitanika koji su iste informacije bilježili na pametni telefon.
Osim toga, sudionici koji su pisali u svoje kalendare prisjetili su se informacija 25 puta brže od onih koji su ih upisali u pametni telefon.
I mnoga ranija istraživanja pokazuju da je rukopis bitan u razvoju dječjeg mozga. Ova studija tražila je od petogodišnje nepismene djece da pišu, tipkaju i crtaju slova dok su bila podvrgnuta funkcionalnom MRI skeniranju. Učenici koji su pisali rukom bili su jedini koji su pokazali aktivnost mozga u dijelu koji se koristi za učenje čitanja.
H. A.