Pripreme za školu dugotrajan su i sveobuhvatan proces koji je započeo još u ranom djetinjstvu, a podrazumijevaju čitav niz sposobnosti koje će indirektno omogućiti uspješno učenje. No, nisu samo čitanje, pisanje i računanje odlike koje krase uspješnog školarca.
Škole su otvorile svoja vrata za nove generacije koje će na jesen krenuti u prvi razred. Upisne komisije ovih dana rade punom parom procjenjujući spremnost djece za školu.
Pripreme za školu dugotrajan su i sveobuhvatan proces koji je započeo još u ranom djetinjstvu, a podrazumijevaju čitav niz sposobnosti koje će indirektno omogućiti uspješno učenje. No, nisu samo čitanje, pisanje i računanje odlike koje krase uspješnog školarca.
Samostalno dijete je samopouzdano, sretno i uspješno
Jedan od važnih preduvjeta za uspješan početak školovanja je samostalnost. Samostalno dijete je samopouzdano, sretno i uspješno. Ono razvija emocionalnu i socijalnu zrelost jer je svjesno svojih mogućnosti i zna da može neovisno o pomoći drugih. Roditelji imaju najvažniju ulogu u razvoju samostalnosti kod svog djeteta. Samostalno dijete ne znači dijete koje je prepušteno samo sebi, već naprotiv. To je dijete koje preuzima obaveze i odgovornosti primjerene svojoj dobi. To je dijete koje odrasta uz strpljenje, vjeru i poruku svojih roditelja da može: samo jesti (bez obzira na nered), samo se obući (koliko god to trajalo), samo se okupati (neovisno o “poplavi“ u kupaonici)…
Poticanje samostalnosti u početku znači i puno nereda i “potrošenog” slobodnog vremena, ali to je sjajna “investicija” za budućnost. Samostalna djeca mnogo se lakše snalaze u školi. A od “školarca“ se puno toga očekuje: treba se odvojiti od roditelja i provesti dan u školi, voditi računa o svojim stvarima, zadaćama i zaduženjima, samostalno obavljati higijenske potrebe, samostalno jesti, donositi odluke, poštivati autoritet i određena pravila funkcioniranja u grupi. Ako dijete ima naviku da obavljate sve umjesto njega, ne možete očekivati da će prvi dan škole staviti torbu na ramena i odjednom biti netko drugi. Djeca koja su polazila vrtić već su svladala strah od odvajanja, naučila funkcionirati u grupi i razvila socijalne vještine. Za djecu koja nisu polazila vrtić nudi se mogućnost pohađanja “male škole“ koja se organizira u predškolskim ustanovama, a koja ima zadatak pripremiti djecu za polazak u školu.
Što još možete učiniti?
Bez obzira koliko je vaše dijete samostalno, pomoglo bi da prije početka škole zajedno upoznate put kojim će ići u školu. Posjetite školu dok još nije puna djece i galame, upoznajte se s prostorijama i budućom učiteljicom. Na taj način smanjit ćete strah od nepoznatog koji će se javiti i kod onih najsamostalnijih.
Pozitivne stavove djeteta prema školi razvit ćete tako da o školi uvijek pričate kao o mjestu na kojem će raditi zanimljive stvari, puno učiti i upoznati nove prijatelje. Nemojte dijete plašiti školom ili učiteljicom.
Neka dijete sudjeluje u nabavi pribora i odjeće za školu. Uključite ga u sve aktivnosti vezane uz nabavu i pripremu školskog pribora i knjiga.
Naučite dijete adresu stanovanja, vaše brojeve telefona i gdje radite. Naučite ga sve važne informacije koje će mu pomoći da se osjeća i bude sigurno.
Razgovarajte s djetetom o svim promjenama koje ga očekuju. Recite mu da imate puno povjerenja u njega i njegove sposobnosti i da ste uz njega ako mu treba pomoć.
Pohvalite dijete, pokažite ponos, ohrabrite njegovu znatiželju, izrazite uzbuđenje i veselje zbog polaska u školu.
Autorice teksta: Nataša Čičin-Šain, prof defektolog i Stela Horvat, prof
rehabilitator
Opširnije o autoricama, njihovim uslugama i razvojnim programima možete
pročitati na Korneo.hr ili im možete postaviti pitanje u
našoj rubrici Halo
doktore.