Učenje je složeni proces usvajanja znanja i vještina. Obuhvaća usvajanje navika, informacija, znanja i sposobnosti. Djeca uče na malo drugačiji način nego mi odrasli.
Kako djeca uče?
Kroz igru, interakciju s odraslima, istraživanje, promatranje okoline i testiranje što sve sa svojim malim tijelima mogu napraviti usvajaju nova znanja i proširuju svoja iskustva. No, ne uče sva djeca jednakom brzinom i na isti način. Već se u ranoj dobi može naslutiti na koji način vaše dijete najlakše i najbrže uči. Ima li potrebu dotaknuti sve što mu je novo i nepoznato? Kreće li se puno po prostoru i često je motorički aktivan? Odvraćaju li mu pozornost vizualni sadržaji i raznobojni predmeti li pak primjećujete da dobro pamti većinu toga što je čuo i doslovno može ponoviti neke vaše rečenice?
Tri stila učenja
Ugrubo djecu, a i odrasle možemo podijeliti na tri preferirana stila učenja:
Vizualni tip: oči su mu glavni organ usvajanja informacija. Najčešće uči putem vizualnih sadržaja. Kada želi nešto zapamtiti ili reproducirati prvo si sadržaj mora predočiti u obliku mentalnih slika. Voli grafikone, slike, video- materijale.
Auditivni tip: najviše informacija prima kroz slušni organ. Oni uče i pamte po sluhu. Primjerice, brzo će zapamtiti imena, no lica se neće baš lako sjeti. Vrlo lako pamte fraze i komentare koje su čuli i vole s drugima razgovarati o onome što uče. Često su dobri u prepričavanju događaja i pričanju priča.
Kinestetički tip: najlakše i najbrže uči djelovanjem, iskustvom na svojoj koži. Kinestetički tipovi najbolje pamte kada je u učenje uključena nekakva fizička aktivnost, manipulacija predmetima ili grupna dinamika. Pamti ono što sam isproba, vježba ili prepiše, voli kada može sam nešto napraviti, a ne samo slušati i čitati
Kako bi pomogli svojim mališanima da brže i lakše savladaju školsko gradivo, važno je da što ranije otkrijete koji stil učenja vaše dijete preferira. Djeci, koja su više vizualni tipovi, možete pomoći na način da ih naučite kako najbolje vizualno organizirati gradivo. Pa tako možete koristiti flomastere i boje kako bi istaknuli ono što je bitno ili samo podijelili gradivo. Također, kod vizualnih tipova korisno je izraditi mentalnu mapu o gradivu koje uče. Zajedno s mališanom izradite kartice s ključnim riječima i pojmovima i stavite ih na vidljiva mjesta kao podsjetnik na gradivo.
Mali auditivci si mogu olakšati učenje tako što će gradivo koje trebaju zapamtiti čitati na glas te zatim parafrazirati. Osim toga, možete mu pomoći tako da diskutirate o temi, dijeleći svoje dojmove i prijedloge. Smišljanje rime ili pretvaranje da ste u radijskoj emisiji koja obrađuje zadanu temu može olakšati i ovim mališanima uveseliti svakodnevno učenje. Treba imati na umu da su ova djeca osjetljiva na auditivne podražaje pa je poželjno osigurati mirno i tiho mjesto za učenje.
Djeci koja preferiraju kinestetički stil učenja potrebno je tijekom učenja omogućiti neki vid motoričke aktivnost. Za njih krilatica „Zagrij stolicu!“ neće imati baš previše efekta. Rado uče u grupi gdje materijale mogu proraditi dinamično i interaktivno. Oni su sposobni raditi više stvari paralelno te ih ne ometa buka ni pokret dok usvajaju nove sadržaje. Nažalost, kinestetički stil učenja najmanje je zastupljen u našem školskom sustavu te za ovu djecu treba imati dodatno strpljenja i razumijevanja.
Prelaskom iz vrtića u školu, neka djeca će se lakše, a neka teže prilagoditi novim pravilima. Suočeni s novim pravilima i jasnom školskom strukturom koja se možda ne poklapa s načinom na koji su navikli učiti, potrebna im je pomoć i usmjerenje odraslih kako bi najbolje iskoristili svoje potencijale.
Foto: Shutterstock