Prosocijalno ponašanje je oblik moralnog postupanja. Kada se osoba ponaša prosocijalno ili altruistično, to znači da se ponaša na društveno poželjan način. Neki od oblika takvog ponašanja su: dijeljenje s drugima, suradnja, pomaganje, tješenje te briga o drugima.
Kako bi se
osoba mogla ponašati prosocijalno, prethodno treba imati razvijene dvije
sposobnosti: zauzimanje tuđeg stajališta (sagledavanje neke situacije očima
druge osobe) i empatija (doživljavanje emocija koje osjeća druga osoba). Između druge i treće godine počinje se
javljati empatija za osjećaje drugih. Unatoč tome, neka istraživanja utvrdila
su postojanje primitivnih oblika empatije već kod novorođenčadi (bebe plaču na
plač drugih beba, ali ne i kada čuju snimku vlastitog plača). Također, postoje istraživanja koja su
utvrdila da se dijeljenje s drugima pojavljuje i prije druge godine.
Što
utječe na to hoćemo li se ponašati prosocijalno?
- Procjena uzroka nečijeg
problema – ako procijenimo da je nečiji problem zbog vanjskog uzroka (npr.
loša sreća, zadesila ga je nevolja i sl.) i izvan kontrole osobe - Potkrepljivanje
prosocijalnog ponašanja – s vanjskim nagradama
i odobravanjem – ako se dijete pohvali za to što je učinilo pri čemu se
istakne samo dijete (primjerice: “Ti si jako dobar dječak jer si mu
pomogao pospremiti”) - Potkrepljivanje
prosocijalnog ponašanja – s unutarnjim nagradama – ako
dijete promatra veselje ili olakšanje osobe kojoj je pomoglo, vjerojatno će se
osjećati zadovoljno što će ga motivirati da to učini ponovno - Promatranje modela – budući
da na dječje prosocijalno ponašanje snažno utječu postupci drugih ljudi,
ukoliko dijete promatra osobu, koju doživljava jačom, kompetentnijom ili
važnijom, kako se ponaša altruistično, vrlo je vjerojatno da će imitirati model
Kako
možete poticati razvoj prosocijalnih vještina kod Vašeg djeteta:
- Budite primjer svom
djetetu i sami se ponašajte prosocijalno - Razgovarajte s
djetetom o vlastitim empatičkim reakcijama (kako ste se osjećali kada ste se
ponašali prosocijalno) - Učite ga prepoznavati
vlastite i tuđe emocije - Potičite ga imenovati
emocije - Objašnjavajte
mu tuđe i vlastite emocije, njihove uzroke i posljedice - Pohvalite sve oblike
prosocijalnog ponašanja: pomaganje, tješenje, velikodušnost, suradnja - Ako je vaše dijete
malo, osigurajte dovoljan broj igračaka kako bi djeca mogla dijeliti među sobom - Potičite razmjenu
igračaka - Tražite
od djeteta da se uživi u emocionalnu situaciju drugoga (sjećaš se
kako je tebi bilo kada te ..) - Ukazujte
djetetu kako se drugi osjećaju zbog njegovog ponašanja (npr. “Uzela si
lutku Ivi. Iva je sada žalosna jer si ti došla i samo uzela lutku bez pitanja.
Sjećaš se kada je tebi Ana uzela lutku bez pitanja? Bila si ljuta na nju i
pokušala si joj uzeti lutku natrag. Tako je sada Iva tužna jer si joj ti uzela
lutku. Trebaš pitati Ivu da li se ti možeš malo poigrati s lutkom. Otiđi pitati
Ivu da li se možeš malo poigrati s lutkom i reci joj da ćeš ju poslije
vratiti.” Ako djeca sama ne riješe problem, odrasla osoba se obavezno mora
uključiti i pokazati im kako riješiti problem. )
Djeca
koja nemaju razvijene prosocijalne vještine, imaju velikih poteškoća u odnosima
s vršnjacima i odraslima. Ona su vrlo često etiketirana kao “zločesta
djeca”, teško stječu prijatelje, rijetko su pozivani u igru, osjećaju se odbačenim, zapostavljenim i
nepoželjnim u skupini te su duboko u sebi jako nesretna. Prema istraživanjima,
često se ponašaju agresivno, antisocijalno, neprikladno situaciji te remete
grupne aktivnosti. Posljedično,
ponašanje takve djece se tumači na negativan način čak i kada to objektivno
nije tako. Sve to navodi na zaključak
važnost razvijanja prosocijalnih vještina od najranije dobi.
Intervencijski
programi mogu poboljšati socijalne vještine djeteta koje ih nema dovoljno razvijene,
poboljšati njegov položaj u skupini kao i njegovu sliku o sebi. Centar
Proventus nudi igraonice za djecu od 4. do 10. godina u kojima će dijete imati
priliku naučiti društveno poželjna ponašanja, steći će povjerenje u sebe i
druge, osvijestiti, razumjeti i naučiti se nositi sa svojim osjećajima, naučiti
izražavati osjećaje i misli bez ugrožavanja sebe ili drugih te uvježbati
tehnike rješavanja društvenih problema na socijalno poželjan način. Više možete pročitati na web stranici Centra
Proventus.
Tatjana Gjurković, dipl. psiholog
certificirani terapeut igrom
Centar
Proventus (www.centarproventus.hr)