Ne mali broj puta gledala sam roditelje kako odgovaraju na pitanja koja sam uputila njihovom djetetu koje su doveli na pregled zbog nekih teškoća u govoru. Znali su i prilično agresivno poticati dijete koje se našlo u neugodnoj situaciji da ga se motri s puno iščekivanja da odgovori na pitanje.
Da budem iskrena, i sama sam se prije nekoliko
godina ulovila kako odgovaram na pitanja postavljena mojoj majci kada sam je
dovela na neurološki pregled. No, čim me liječnik oštro pogledao, shvatila sam
da on želi čuti koliko moja majka u tom trenutku razumije što je se pita,
koliko se može dosjetiti podataka koji se traže i na koji će mu način
odgovoriti – važnije mu je to nego u datom
trenutku zaista dobiti točne odgovore na pitanja.
Dakle, za vrijeme pregleda, ako ste u pratnji,
nastojte ne odgovarati na pitanja upućena osobi koju se pregledava, pa makar
ona bila i vaše dijete koje ne daje odgovore na pitanja za koja ste sigurni da
ih zna! Nemojte misliti da pomaganjem pomažete. Ta, doveli ste na pregled
nekoga čije komunikacijske sposobnosti treba ispitati i zato je jako važno
upravo odgovara li ta osoba na pitanje i na koji način. Kada se radi o djeci,
posve je normalno da se neka djeca u novoj situaciji, kakva je logopedski pregled,
osjećaju u početku zaplašeno, ali uglavnom se brzo opuste i upuste u
konverzaciju. Ako to nije tako, njihovo ponašanje može logopedu ukazati na neke
druge teškoće koje je važno primijetiti – a, zbog toga ste i došli stručnjaku,
zar ne?
Ovisno o dobi i stanju osobe koju treba
pregledati, logoped će započeti ispitivanje uzimanjem anamneze ili ispitivanjem
govorno-jezičnih i komunikacijskih sposobnosti.
Anamneza će, ovisno o dobi ispitivane osobe,
obuhvaćati pitanja vezana za moguće slučajeve govorno-jezičnih poremećaja ili
nekih bolesti u široj obitelji, trudnoću i porod, psihomotorički razvoj,
bolesti i ozljede, školovanje, zanimanje, opis prvih znakova poremećaja zbog
kojeg se provodi pregled i slično.
Sam pregled se može sastojati od ispitivanja i procjene
različitih načina komuniciranja ispitanika: oralno-verbalnog govora,
neverbalnog komuniciranja, pisanog komuniciranja. To znači da će logoped
procijeniti ponašanje, razumijevanje upita, razumljivost iskaza, pregledat će i
ispitati građu i pokretljivost organa za artikulaciju, sposobnost izgovora
glasova i riječi, rječnik i jezičnu ispravnost, tečnost i tempo iskaza,
karakteristike glasa, razumijevanje čitanih sadržaja, pisano izražavanje i
slično. Vjerojatno neće uvijek biti detaljno ispitano sve od navedenog, jer će
to ovisiti o dobi ispitanika i vrsti poremećaja zbog kojeg se pregled provodi.
Kad se radi o maloj djeci, možda će logoped započeti s djetetom neku igru koja
će biti tako osmišljena da se indirektno ispita gore navedeno.
Na kraju pregleda logoped će vam reći što je
zapazio, koliko to odstupa od očekivanog ili kolika je jakost poremećaja, što
je sve obuhvaćeno, je li potrebna logopedska ili neka druga terapija, kada i
koliko učestalo te koje dodatne preglede smatra potrebnim provesti.
Vas će vjerojatno zanimati i koliko će preporučena
terapija trajati, a logoped će vam reći da će to ovisiti složenosti poremećaja
i osobnosti vašeg djeteta ili člana obitelji. Sigurno će naglasiti važnost
redovitog polaženja terapije i provođenja preporučenih vježbi kod kuće. Na vama
je da slijedite uputstva.