Koliko pažljivo razmatramo odabir životnog poziva? Koliko smo svjesni utjecaja posla na privatni život? Koliko odabir životnog poziva doprinosi osobnom zadovoljstvu pojedinca?
Mnogi ljudi još uvijek smatraju, kako je kod odabira posla najvažnije pitanje – visina plaće. Plaća jest važno pitanje, jer nam treba omogućiti dostojanstvene životne uvjete. A kada smo osigurali to pitanje, tada na red dolaze i druga važna pitanja, koja trebamo ostvariti kroz ono što radimo.
Nije svejedno kako se osjećamo kada radimo svoj posao, niti je svejedno kako razmišljamo i govorimo o svome poslu.
Na poslu provodimo većinu budnog dijela svog života.
Zbog toga posao značajno utječe na naše općenito stanje.
Također, trebamo biti svjesni da se takvo stanje manifestira i na osobni dojam, koji u okolini ostavljamo.
Oni ljudi koji vole svoj posao, šire u svojoj okolini optimizam i entuzijazam.
S druge strane, onaj tko svoj posao ne voli, širi lošu energiju.
Ta loša energija je poput zaraze, jer se začas proširi na druge ljude u sustavu.
Zato neki ljudi dobiju etiketu „problematičan“.
Svi naši sustavi su povezani. Tako ljudi s etiketom prenose probleme u druge sustave kojima se kreću, te ubrzo postaju društveni problemi.
I zato bi odabir najadekvatnijeg životnog poziva za svakog čovjeka trebala biti društvena zadaća od najvećeg prioriteta!
U ovom trenutku mnoge mlade ljude zaokuplja briga oko upisa u srednju školu ili fakultet.
Oni koji su cijelo vrijeme školovanja bili vrijedni, uzornog vladanja, te imaju dobre rezultate u školskim i vanškolskim aktivnostima, s razlogom se nadaju da su ostvarili sve uvjete za upisivanje svojeg prvog izbora.
Prema čemu su se vodili kada su se prijavljivali?
Tri su ključna faktora o kojima treba voditi računa pri odabiru zanimanja:
specifična područja interesa
urođeni talenti
mogućnost zapošljivosti
Specifična područja interesa
Naš obrazovni sustav je izuzetno zahtjevan i podrazumijeva se visoka razina znanja iz svih skupina predmeta.
Ipak, kroz školovanje otkrivamo koja nas područja posebno privlače.
Onome što nas najviše zanima, posvećujemo i najviše pažnje. Samim time, u tom smjeru raste i znanje i ocjenjeni uspjeh.
Pri odabiru srednje škole ili fakulteta važno je voditi se osobnim interesom prema specifičnom obrazovnom području. Motivacija za učenjem tada dolazi prirodno, pa je realno očekivati uspješan razvoj stručnjaka nekog specifičnog područja.
Urođeni talenti
Danas postoje mnoge izvannastavne aktivnosti, klubovi, škole.
Učenici koji to žele, mogu se baviti i drugim sadržajima u okviru svojih interesa.
Učenje stranih jezika, sport, glazbena i likovna umjetnost, različita natjecanja…
Pojedini učenici svoje slobodno vrijeme zaokupljaju s više različitih sadržaja.I sve im podjednako dobro ide. Pa ipak, znači li to da su talentirani? Je li za njihov uspjeh bio dovoljan samo talent? Ili je ključna njihova marljivost i upornost? U kojoj mjeri je talent presudan za osobni uspjeh?
Različita su istraživanja o razvoju talenata došla do istog zaključka.
Nema točne formule kako će se talentirani pojedinac razviti u uspješnog profesionalca.
Možda bi i mogli osmisliti formulu.
Ali, jedna određena formula vrijedila bi tada samo za točno određenog pojedinca, za kojeg znamo da je već uspio. Jer, za formulu je potrebno znati koliko je nečega uloženo. A najveća nepoznanica je postotak sigurnosti da će se uspjeh uistinu dogoditi.
Zna se samo to, da se talent neće ni održati niti razviti, ukoliko iza njega ne stoji golema želja za uspjehom, naporan rad i spremnost na velika odricanja.
Talent je poput kuhinjske soli. Nema osobitu vrijednost bez drugih sastojaka.
Ono što razlikuje talentirane pojedince od uspješnih profesionalaca je s t r a s t , p r e d a n o s t i d i s c i p l i n a .
Zapošljivost nakon završenog školovanja
Evo nekoliko činjenica o trenutnoj slici našeg obrazovnog sustava:
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta (MZOS) planira povući do 2020. godine više od 400 milijuna kuna iz EU fondova za povezivanje politike obrazovanja s politikom zapošljavanja.
Visoko obrazovanje ne jamči i bolju zapošljivost.
- Hrvatska pripada skupini zemalja u kojima je udio visoko obrazovanih mladih ljudi među nezaposlenima veći od onih sa srednjom školom.
Gimnazija ili strukovna škola?
U strukovne programe upisuje se oko 70% učenika.
Najvećim dijelom učenici upisuju strukovne programe u četverogodišnjem i petogodišnjem trajanju.
Strukovne škole daju kvalifikaciju koja omogućava bolju zapošljivost, u odnosu na učenike gimnazija, od kojih se očekuje nastavak školovanja.
Mladi imaju želju usavršavati se u onome za što su zainteresirani i talentirani.
No, trebaju biti svjesni kako se potrebe tržišta rada mijenjaju brzo i stalno.
Trebaju preuzeti rizik odabira.
Kontinuirane su promjene na tržištu rada.
Radno aktivni pojedinci neophodno će trebati prihvatiti i usvojiti koncept cjeloživotnog učenja i promjena u školovanju. Budući srednjoškolci i studenti, Odabir životnog poziva je pred Vama.
I to je Vaša najvažnija odluka do sada, koju trebate mudro donijeti.
Vjerujem da ste pažljivo proučili informacije o svim mogućnostima obrazovanja. Znam, nije lako odlučiti što odabrati. Svatko od nas je drugačiji. Zbog toga, svatko od nas postiže drugačije rezultate. Najbolji smo kada naša kompletna, jedinstvena osobnost može doći do potpunog izražaja. Tada najbolje koristimo naše potenicijale.
Koji su Tvoji potencijali?
Kakvi su Tvoji interesi, želje, potrebe i mogućnosti?
Kako vidiš sebe u budućnosti?
Kakvim poslom se želiš baviti?
Imaš li već sada viziju svojeg budućeg zaposlenja?
Hoćeš li nakon završenog školovanja lako pronaći posao u struci?
Puno je to pitanja, znam.
No, dobro je o svakom pojedinom pitanju na vrijeme razmisliti.
Ako se oko konačnog izbora ne možeš lako odlučiti, razgovaraj sa ljudima koji imaju iskustva.
Uz roditelje, tu su Tvoji nastavnici i savjetnici koji Ti mogu pomoći usmjeravanjem.
Tvoje obrazovanje je izuzetno važna i ozbiljna stvar.
Nije svejedno što ćeš u konačnici odlučiti.
Jer, nakon završenog školovanja Ti trebaš moći samostalno i odgovorno voditi svoj život.
Važno je odabrati ono zanimanje koje ćeš uistinu voljeti raditi.
Možeš se razviti u majstora, stručnjaka ili umjetnika.
Što god odabereš, važno je da dolazi od Tvoje velike želje.
Jer u budućnosti će tako Tvoj posao pričinjavati Tvoje zadovoljstvo.
Isto tako, važno je pri odabiru posebnu pažnju obratiti na mogućnost zapošljavanja nakon završenog školovanja.
Zato pogledaj već sada koja su zanimanja tražena na tržištu rada. Kada se već školuješ, neka to bude za Tebe korisno. Tako nećeš ovisiti o drugima, pa ćeš moći osmisliti i ostvariti svoj vlastiti životni put.
Iako kroz život možeš promijeniti i nekoliko različitih zanimanja, dobro bi bilo već sada pažljivo promisli o svom budućem zaposlenju.
I njeguj znatiželju, pa će učenje u Tvom životu imati zabavnu ulogu.
Sretno! 🙂
Foto: Shutterstock