10 savjeta za borbu protiv dijabetesa i kako u manje od dvije minute saznati jeste li u riziku od ove bolesti

dijabetes

Dijabetes predstavlja jedan od vodećih javnozdravstvenih problema jer broj oboljelih osoba u svijetu, ali i Hrvatskoj raste na razine koje su bile nezamislive prije samo nekoliko godina.

Svjetska istraživanja iz 2020. godine govore da 463 milijuna osoba u dobi od 20 do 79 godina živi sa šećernom bolešću. Čak polovica oboljelih osoba nema postavljenu dijagnozu bolesti te ne prima liječenje. Nešto više od 4 milijuna osoba godišnje umire zbog šećerne bolesti, a svaka druga osoba mlađa je od 60 godina.

Prema podacima nacionalnog registra osoba sa šećernom bolešću, u Hrvatskoj je u 2020. bilo preko 310 tisuća osoba s postavljenom dijagnozom dijabetesa, a broj oboljelih povećava se iz godine u godinu. Ranija istraživanja pokazuju da u Hrvatskoj tek 60 % oboljelih osoba uopće ima postavljenu dijagnozu tako da se procjenjuje da je ukupan broj oboljelih blizu 500 tisuća. Dijabetes tipa 2 pogađa gotovo svaku desetu odraslu osobu te može dovesti do ozbiljnih i dugoročnih zdravstvenih problema, uključujući i kardiovaskularne bolesti, a istraživanja upozoravaju da je dijabetes treći vodeći uzrok smrti s udjelom od 7.8 % u 2019. godini.

Posljedice su strašne! Čak 60 posto oboljelih od dijabetesa u pandemiji nije otišlo na kontrolu

Prema tome, očekuje se da će se do 2045. godine brojka oboljelih značajno povećati na čak 587 milijuna pojedinaca koji imaju visoki rizik od razvoja dijabetesa jer se već nalaze u stanju koje mu prethodi – takozvanom predijabetesu.

Pokušaj prevencije ili liječenja dijabetesa tipa 2 može biti težak i zastrašujući, ali ne i nemogući pothvat. Sprečavanje razvijanje stanja predijabetesa u dijabetes tipa 2 moguće je ako se dovoljno rano usvoje promjene životnih navika.

Prvi korak u tom procesu može biti jednostavno rješavanje kratkog testa od samo devet pitanja uz pomoć kojeg je moguće u manje od dvije minute saznati je li osoba u riziku od razvoja šećerne bolesti odnosno dijabetesa tipa 2 ili stanja koje se naziva predijabetes te što je dalje potrebno poduzeti kako bi se ovo stanje zaustavilo ili odgodio nastup dijabetesa tipa 2. Test je dostupan kroz mobilnu aplikaciju PREVENCIJAŠB2, dostupne na App store-u ili Google Play store-u.

Danas kad živimo u svijetu mobilnih aplikacija svakako nije na odmet koristiti aplikacije koje nam mogu utjecati na kvalitetu zdravlja, pogotovo ako uz pomoć njih možemo prevenirati razvoj teške bolesti kao što je dijabetes tipa 2 s brojnim komplikacijama po zdravlje. Jedan od ključnih razloga zašto kao liječnici tražimo znakove predijabetesa kod bolesnika leži u činjenici da se radi o stanju u kojem pravovremenim liječenjem, promjenom prehrambenih navika i stila života možemo spriječiti ili značajno odgoditi razvoj dijabetesa tipa 2. Moderni, ubrzani način života u značajnoj mjeri utječe na svakog od nas i vrlo često nam zdravlje nije na top listi životnih prioriteta niti o njemu razmišljamo dok se ne pojavi neka ozbiljnija promjena ili ugroza zdravlja. Upravo iz tih razloga dobro je imati na raspolaganju jednostavne alate za procjenu rizika za jednu od najraširenijih i najkompleksnijih bolesti današnjice čije posljedice dovode do teškog narušavanja zdravlja poput bolesti koronarnih arterija i infarkta miokarda, zatajenja srca, moždanog udara, zatajenja bubrega, amputacije dijela tijela ili sljepoće. Ideja ovakve aplikacije je potaknuti razvijanje svijesti o dijabetesu tipa 2 kao bolesti koja nema specifične simptome u početku, kao i činjenici da postoji veliki broj ljudi koji uopće nisu svjesni svog povećanog rizika za razvoj ove bolesti ili već imaju znakove intolerancije glukoze odnosno predijabetesa, naglašava dr. med. Dragan Soldo, liječnik obiteljske medicine.

Dodaje da je jedna od glavnih značajki ubrzanog života 21. stoljeća inercija odnosno sklonost da teško mijenjamo ustaljene navike i način života jer za to „nemamo vremena“, a to je od jedna od glavnih prepreka u borbi protiv predijabetesa jer predijabetes nema simptoma koji bi nas upozorili da nam je zdravlje ugroženo. Sama spoznaja da kod osobe postoji značajan rizik od razvoja dijabetesa tipa 2 može u njoj potaknuti pozitivne promjene po pitanju pojačane brige za vlastito zdravlje, promjenu prehrambenih navika i stila života ili ju potaknuti da konzultira liječnika obiteljske medicine da se napravi dodatna procjena rizika i napravi plan liječenja. Sprečavanje bolesti umjesto liječenja njenih posljedica je najveće dostignuće moderne medicine današnjice i stoga je upravo prepoznavanje povećanog rizika za dijabetes tipa 2/predijabetesa ključni korak u prevenciji ove kronične bolesti.

Uz alate koje nam nude nove mobilne aplikacije koje potiču građane da se maksimalno angažiraju u proces očuvanja vlastitog zdravlja značajno je olakšan posao i liječnicima obiteljske medicine koji zajedno sa građanima rade na programima prevencije kroničnih bolesti kao što je dijabetes tipa 2.

10 glavnih savjeta za borbu protiv dijabetesa tipa 2:

1. Istraživanje obiteljske povijesti

Dva do šest puta je veća vjerojatnost da će osoba oboljeti od dijabetesa tipa 2 ako ima člana u obitelji koji boluje od iste bolesti.

2. Konzumacija zdravih i raznovrsnih namirnica

Baziranje prehrane na zdravim i raznovrsnim namirnicama je jedan od najboljih načina za poboljšanje cjelokupnog zdravstvenog stanja i smanjenje rizika od razvoja dijabetesa tipa 2.

3. Fizička aktivnost

Obično se najzdravijim načinom života smatra onaj koji se preporučuje bolesnicima sa šećernom bolešću jer se uz zdravu prehranu inzistira i na povećanoj fizičkoj aktivnosti. Redovita fizička aktivnost poput vožnje biciklom ili šetnje može pomoći pri smanjenju rizika od razvoja dijabetesa tipa 2 čak do 40 %.

4. Potaknite cijelu obitelj na zdravu prehranu

Obiteljski ručak može biti jedan od najvećih užitaka u životu, ali osoba koja boluje od dijabetesa tipa 2 često se može osjećati izoliranom ako jedina jede salatu dok drugi uživaju u manje zdravoj hrani. Upravo zato, važno je informirati svoju obitelj o problemu te pronaći način da cijela obitelj teži zdravijem načinu prehrane što će biti odlična motivacija za sve članove obitelji, ali i način sprečavanja ove bolesti kod drugih članova obitelji.

5. Održavanje zdrave tjelesne težine

Održavanje zdrave tjelesne težine jedan je od najvažnijih koraka prema smanjenju rizika od razvoja dijabetesa tipa 2. Čak i male promjene u načinu života mogu uvelike utjecati na zdravlje i kvalitetu života. Povećanjem tjelesne aktivnosti i jednostavnim zdravim promjenama životnih navika može se postići zadani cilj.

6. Edukacija o zdravim navikama

Edukacija o zdravim navikama života i pogodnostima koje zdrav način života donosi, može biti velika motivacija za provođenje istih.

7. Prestanak pušenja

Pušenje, iako je i općenito izrazito nezdravo, uvelike povećava rizik za razvoj dijabetesa tipa 2, upravo zato važno je izbaciti tu nezdravu naviku iz života.

8. Dobar san

Poteškoće sa spavanjem mogu utjecati na razinu šećera u krvi, a istraživanja pokazuju da su nedostatak sna i rezistencija na inzulin povezani. Svaki organizam traži dobar san, a 8 sati dnevno je dovoljno da se organizam oporavi i pripremi za idući dan.

9. Pridruživanje programu za prevenciju dijabetesa

Ako postoji rizik od razvoja dijabetesa tipa 2, važno je razmotriti mogućnosti pridruživanja programima i udrugama za prevenciju dijabetesa koji pomažu oboljelim osobama ili osobama s visokim rizikom od razbolijevanja održavati zdravu tjelesnu težinu te pružaju stručne savjete i podršku. Postoje međunarodna istraživanja koja pokazuju da takvi programi mogu značajno smanjiti rizik od nastanka dijabetesa tipa 2.

10. Posjetite liječnika

Ako postoji zabrinutost zbog rizika od dijabetesa tipa 2, najbolje što osoba može napraviti jest posjetiti liječnika. Rano dijagnosticiranje može spriječiti ili odgoditi dugoročne zdravstvene komplikacije.

Simptomi predijabetesa i dijabetesa tipa 2 možda nisu uvijek vidljivi i zato je od velike važnosti slijediti gore navedene savjete te naučiti čitati znakove svoga tijela, upozoravaju iz Mercka povodom inicijative „Moj predijabetes – upozorenje za promjenu mojih životnih navika“.

Nutricionistica objasnila zašto dolazi do deficita vitamina D i kako provjeriti treba li vam suplement

Ordinacija.hr

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!