I ako ste odlučili preskočiti cijepljenje, možda vam pomognu ovi savjeti.
Iako se sve više ljudi diljem svijeta cijepi ili se cijepilo, neki su ljudi zadržali stav da se ne žele pridružiti većini – čak i nakon što u pojedinim zemljama država nudi nagrade, pa čak i milijune dolara, a čak i besplatno pivo.
Stručnjaci u Engleskoj pokušavaju pronaći način kako pobijediti neodlučnost kod ljudi, pa savjetuju liječnicima i klinikama da koriste savjete koji se na engleskom nazivaju „5 C“ i koji možda pomognu pro pravilnom donošenju odluke.
Dr. Mohammad Razai iz Londona smatra da ovakav pristup može biti od pomoći:
“Radi se o upitniku koji bi liječnik trebao predstaviti pacijentu kako bi se identificirale nejasnoće te naknadno objasniti svoj stručni stav“, dodao je.
Evo što sadrži taj upitnik „5 C“:
1. Povjerenje
Potrebni je započeti upravo s ovim pitanjem kako bi ljudi stekli povjerenje u sigurnost i djelotvornost cjepiva. Nedavna izvješća o cjepivu Astra Zeneca i Johnson & Johnson bi mogla biti uzrok stvorenom nepovjerenju.
2. Ugodnost
Razai i kolege definiraju otpornost prema cjepivu kao odgodu prihvaćanja ili odbijanja zaštite bez obzira na dostupnost cjepiva. Neki ističu kako je razlog za ovaj stav i mišljenje kako se osobi neće dogoditi težak oblik bolesti ili kako će uspješno izbjeći infekciju, a posebno se to odnosi na mlade ljude i osobe nižeg ekonomskog statusa. Kako se cjepivo sad najavljuje i za djecu, važno je razgovarati o ovom stavu.
Sve više slučajeva zaraze kod osoba cijepljenih s dvije doze – kolike su šanse da se vi zarazite?
3. Prikladnost
Ako se cjepivo nudi na prikladniji način, možda će otpornost prema njemu nestati. Važno je zaštitu ponuditi na pristupačnim mjestima i ugodnom okruženju. Primjer je cjepivo protiv gripe koje se može primiti u školama u Americi i tako je došlo do povećanja broja cijepljenih osoba. Jedna je studija pokazala da je više ljudi pristupilo cijepljenju kada se ono nudilo u domovima zdravlja ili ljekarnama.
4. Komunikacija
Ova strategija uključuje komunikaciju kojom će se razjasniti nejasnoće.
Razai napominje da jednostrana komunikacija bez da se osoba uključi u dijalog, sigurno neće pomoći nekome da vjeruje u cjepivo. “Važno je stvoriti dijalog i poslušati što to osobu muči“, dodao je. Netočne informacije ili krivo interpretirane informacije mogu dodati još anksioznosti na cijelu ovu situaciju.
5. Kontekst
Sve staviti u kontekst je peto pravilo. Razai smatra da faktori poput zanimanja i socioekonomskog statusa se često previde kada se poziva na cijepljenje. Termini koji opisuju nečije zaposlenje ili rasu u kontekstu cijepljenja nije dobar pristup i o tome bi se trebalo razmišljati. Većina se analiza o prihvaćanju cjepiva vodi u zemljama koje su bogate, a kao rezultat je nastalo malo strategija za osobe koje imaju niža primanja.
A. A.
Foto: Shutterstock