Dobna granica stupanja u spolne odnose danas se sve više pomiče unaprijed, a radi nedovoljnog znanja o odgovornom seksualnom ponašanju, posljedice često znaju biti neželjene tinejdžerske trudnoće i spolno prenosive bolesti.
  Kada mladi danas stupaju u spolne odnose, koliko znaju o
 kontracepciji, te koja je uloga obitelji i škole u pravovremenoj i adekvatnoj
 edukaciji? Odgovore smo pokušali pronaći u razgovoru s doktoricom Dubravkom
 Brkljačić, specijalisticom školske medicine.
S koliko godina
 današnja mladež stupa u spolne odnose i koji spol ranije postaje spolno
 aktivan? 
Prema rezultatima istraživanja, mladi danas u prosjeku stupaju
 u spolni odnos sa 15, odnosno 16 godina dječaci, te 16 i 17 godina djevojčice. Ranije u spolne odnose
 stupa mladež stručnih škola u odnosu na gimnazije.
 Koliko je
Koliko je
 kontracepcija dostupna mladim generacijama? 
Dostupnost, posebno kondoma kao najpreporučljivijeg sredstva
 u kontracepciji, nije upitna. No, bez usvajanja stava o spolnosti (ponovljeno
 slušanje o spolnim bolestima, razgovori u školi, čitanje u medijima, savjetovanjima
 u Školskim ambulantama), kontracepcija
 nije u pravilnoj uporabi. 
 Istraživanja pokazuju kako 40 posto
 mlađih parova ne koristi kontracepciju,  a 14 posto mladih se u spolnom odnosu štite
 prekinutim snošajem. Oko 31 posto parova iz iste ankete koristi kondome ili
 kontracepcijske pilule.
U kojoj dobi
 roditelji moraju obaviti razgovor o spolnim odnosima i mogućim posljedicama
 koje oni nose? 
Već od dječje dobi (svijest o spolu je između 2. i 3.
 godine) počinju se usvajati stavovi kroz identifikaciju djeteta s istospolnim
 roditeljem. Uloga majke je naglašenija u psihoseksualnom sazrijevanju djetata.
 Roditelji, općenito, odgojem pomažu u
 smislu daljnje separacije i individualizacije. Kad u školi učenici uče o spolnim organima, tada
 roditelji nastavljaju svoj spontani dijalog s djetetom  u skladu s njegovim potrebama. Takvi
 roditelji će shvatiti potrebu svog djeteta da se druži s vršnjacima koji će
 preuzeti pažnju mladih.
Sistematski pregledi pokazali su kako se 90 posto petih razreda
 povjerava majci, osmih razreda 60 posto, a u prvim razredima gimnazije preko 40
 posto mladih će radije pričati s majkom o temama u ljubavi. Samo 10 posto bira
 oca za sugovornika, a ostatak prijatelje.
Koliko je u nas
 razvijena svijest o odgovornom spolnom ponašanju? 
U školskim knjigama 
 iz biologije, od petog se razreda (u poglavlju o spolnim organima)
 detaljno uči o odrastanju. Na satovima vjeronauka obrađuju se poglavlja o
 seksualnosti na drugi način. U ambulantama Školske medicine mladima se sustavno,
 u osnovnim i srednjim školama, drže predavanja. Radi se u malim grupama ili
 kroz radionice, a sve u svrhu upoznavnja mladih s odrastanjem, spolnosti i
 rizicima spolno prenosivih bolesti.
 Ipak svijest o odgovornom spolnom ponašanju nije dovoljno
Ipak svijest o odgovornom spolnom ponašanju nije dovoljno
 razvijena. Učestalost spolno prenosivih
 bolesti (klamidije i HPV-a) raste. Fertilitet adolescentica od 15 do19
 godina pada, te se zadržava na nivou većine zapadnih zemalja.
Generalni zaključak je da odgoj,
 obrazovanje i zdravstvena zaštita reproduktivnog i spolnog zdravlja, a time
 i očuvanje psihofizičkog zdravlja, nisu
 dostatni.
Kako promicati
 odgovorno spolno ponašanje, posebno u školama? 
Potrebne su određene korekcije u školskom programu i
 usklađenje učenja u predmetima koji informiraju 
 mlade  o spolnosti, kako bi razvijale
 ispravne stavove odgovornog ponašanja prema sebi i spolnosti općenito.
Školski liječnici uz sav
 entuzijazam, znanje i povezanost sa stručnim timovima škola, zbog velikih normativa
 u broju pripadajućih učenika po ekipama, ne stignu uvijek provoditi edukaciju u
 onoj mjeri koliko žele i mogu.
D. Šorgić

 Koliko je
Koliko je


