Dobna granica stupanja u spolne odnose danas se sve više pomiče unaprijed, a radi nedovoljnog znanja o odgovornom seksualnom ponašanju, posljedice često znaju biti neželjene tinejdžerske trudnoće i spolno prenosive bolesti.
Kada mladi danas stupaju u spolne odnose, koliko znaju o
kontracepciji, te koja je uloga obitelji i škole u pravovremenoj i adekvatnoj
edukaciji? Odgovore smo pokušali pronaći u razgovoru s doktoricom Dubravkom
Brkljačić, specijalisticom školske medicine.
S koliko godina
današnja mladež stupa u spolne odnose i koji spol ranije postaje spolno
aktivan?
Prema rezultatima istraživanja, mladi danas u prosjeku stupaju
u spolni odnos sa 15, odnosno 16 godina dječaci, te 16 i 17 godina djevojčice. Ranije u spolne odnose
stupa mladež stručnih škola u odnosu na gimnazije.
Koliko je
kontracepcija dostupna mladim generacijama?
Dostupnost, posebno kondoma kao najpreporučljivijeg sredstva
u kontracepciji, nije upitna. No, bez usvajanja stava o spolnosti (ponovljeno
slušanje o spolnim bolestima, razgovori u školi, čitanje u medijima, savjetovanjima
u Školskim ambulantama), kontracepcija
nije u pravilnoj uporabi.
Istraživanja pokazuju kako 40 posto
mlađih parova ne koristi kontracepciju, a 14 posto mladih se u spolnom odnosu štite
prekinutim snošajem. Oko 31 posto parova iz iste ankete koristi kondome ili
kontracepcijske pilule.
U kojoj dobi
roditelji moraju obaviti razgovor o spolnim odnosima i mogućim posljedicama
koje oni nose?
Već od dječje dobi (svijest o spolu je između 2. i 3.
godine) počinju se usvajati stavovi kroz identifikaciju djeteta s istospolnim
roditeljem. Uloga majke je naglašenija u psihoseksualnom sazrijevanju djetata.
Roditelji, općenito, odgojem pomažu u
smislu daljnje separacije i individualizacije. Kad u školi učenici uče o spolnim organima, tada
roditelji nastavljaju svoj spontani dijalog s djetetom u skladu s njegovim potrebama. Takvi
roditelji će shvatiti potrebu svog djeteta da se druži s vršnjacima koji će
preuzeti pažnju mladih.
Sistematski pregledi pokazali su kako se 90 posto petih razreda
povjerava majci, osmih razreda 60 posto, a u prvim razredima gimnazije preko 40
posto mladih će radije pričati s majkom o temama u ljubavi. Samo 10 posto bira
oca za sugovornika, a ostatak prijatelje.
Koliko je u nas
razvijena svijest o odgovornom spolnom ponašanju?
U školskim knjigama
iz biologije, od petog se razreda (u poglavlju o spolnim organima)
detaljno uči o odrastanju. Na satovima vjeronauka obrađuju se poglavlja o
seksualnosti na drugi način. U ambulantama Školske medicine mladima se sustavno,
u osnovnim i srednjim školama, drže predavanja. Radi se u malim grupama ili
kroz radionice, a sve u svrhu upoznavnja mladih s odrastanjem, spolnosti i
rizicima spolno prenosivih bolesti.
Ipak svijest o odgovornom spolnom ponašanju nije dovoljno
razvijena. Učestalost spolno prenosivih
bolesti (klamidije i HPV-a) raste. Fertilitet adolescentica od 15 do19
godina pada, te se zadržava na nivou većine zapadnih zemalja.
Generalni zaključak je da odgoj,
obrazovanje i zdravstvena zaštita reproduktivnog i spolnog zdravlja, a time
i očuvanje psihofizičkog zdravlja, nisu
dostatni.
Kako promicati
odgovorno spolno ponašanje, posebno u školama?
Potrebne su određene korekcije u školskom programu i
usklađenje učenja u predmetima koji informiraju
mlade o spolnosti, kako bi razvijale
ispravne stavove odgovornog ponašanja prema sebi i spolnosti općenito.
Školski liječnici uz sav
entuzijazam, znanje i povezanost sa stručnim timovima škola, zbog velikih normativa
u broju pripadajućih učenika po ekipama, ne stignu uvijek provoditi edukaciju u
onoj mjeri koliko žele i mogu.
D. Šorgić