Kako menopauza utječe na pamćenje? Ovo su činjenice koje morate znati

problemi s pamcenjem

Kakve se to promjene događaju u mozgu žene za vrijeme menopauze?

Razdoblje u životu žene koje se naziva menopauza može utjecati i na promjene u pamćenju, stoga je važno na vrijeme misliti na prevenciju.  

Preveniranje problema s pamćenjem započinje ranije u životu

Pad u kognitivnim sposobnostima nije samo vezano za Alzheimerovu bolesti, već je dio zdravog starenja. Većina studija koja se bave ovom temom, kažu da do ovih promjena dolazi kasnije u životu, oko 70. godine. Ipak, važno je razumjeti faktore koji se događaju ranije u životu, a koji mogu utjecati na promjene u mozgu, a kako bismo razvili strategije prevencije i spriječili probleme koji mogu utjecati na svaki segment života, pišu stručnjaci portala Harvard Health.

Obično se menopauza javlja prirodno, najčešće nakon 45 godina. Razdoblje menopauze specifično je i izazovno razdoblje u životu žene kako fizički tako i psihički zbog brojnih promjena koje nastaju. Kako se žena približava kasnim tridesetima, jajnici počinju stvarati manje estrogena i progesterona - hormona koji reguliraju menstruaciju. U četrdesetim godinama menstruacija može postati duža ili kraća, teža ili lakša, i manje ili više učestala, sve dok na kraju - u prosjeku, do 51. godine - jajnici prestanu stvarati jajašca te dolazi do gubitka mjesečnice.

Što se događa s mozgom žene kada prolazi kroz menopauzu?

Osim kronološkog starenja, menopauza označava i pad u razini hormona, poput estradiola, primarne forme estrogena koja djeluje u mozgu. Ipak, kognitivno starenje se rijetko smatra zdravstvenim problemom, a upravo je to važno jer promatrajući što mozak prolazi tijekom menopauze može pomoći da se razviju strategije plana prevencije gubitka pamćenja. Iako je dokazano da u prosjeku žene imaju bolje rezultate kada se mjeri memorija, ipak ta prednost se smanjuje s menopauzom. Mnoge su žene tako prijavile da u tom periodu više zaboravljaju. Menopauza može utjecati na stanice mozga, ali i tijekom nje se smanjuje razina glukoze u mozgu, primarnog goriva koje stanice u mozgu koriste. Mozak tada traži nove izvore energije, što znači da se prilagođava novoj okolini kako bi nastavio funkcionirati. U većem su riziku žene koje imaju dijabetes ili hipertenziju.

Prim. Ljerka Eljuga otkriva "glavne krivce" koji mogu dovesti do raka

Može li hormonska terapija pomoći?

Vrijeme je od velikog značenja, pa ako se s hormonskom terapijom započne u predmenopauzi ili u ranoj menopauzi, čini se da dolazi do pozitivnog utjecaja na rad mozga i proces pamćenja. Isto tako, većina je istraživanja provedeno nad zdravim ženama, a malo se zna o utjecaju hormonske terapije na žene koje imaju već neke zdravstvene probleme.

Istraživanja pokazuju kako sva pravila ne vrijede za sve, pa je potrebno precizno odrediti koje žene mogu imati najviše koristi od hormonske terapije. Kod nekih će biti potrebne alternativne metode.

Što žena sama može učiniti da očuva zdravlje mozga?

Postoji nekoliko važnih stvari koje će pomoći da održite dobro pamćenje: fizička aktivnost, kognitivna aktivnost i socijalno kontakt. Istraživanja pokazuju kako prve dvije stavke imaju direktan utjecaj na mozak. Socijalni kontakt je još jedan način da naš mozak aktiviramo jer uključuje nova iskustva. Prehrambene navike nisu ništa manje važne, a najbolja je odluka mediteranska prehrana. Dobra je vijest da ove navike mogu pomoći i ženama koje imaju dijabetes ili hipertenziju te veći rizik za kognitivno propadanje. Kvalitetan san koji traje najmanje 7 sati, igra veliko ulogu u održavanju pamćenja.

Simptomi se često prekasno javljaju, ali postoji način kako na vrijeme otkriti rak jajnika

Koji su simptomi menopauze

Većina žena koje se približavaju menopauzi pati od povremenih napadaja vrućine takozvanih valunga. Valunzi počinju iznenadnim osjećajem topline koji se širi gornjim dijelom tijela, često uz crvenilo i znojenje. Jačina i učestalost valunga nije kod svih žena jednaka.

Uz valunge najčešći simptomi menopauze su:

1.    Zakašnjela ili izostala menstruacija
2.    Vaginalna suhoća
3.    Bolne grudi
4.    Potreba za češćim mokrenjem
5.    Problemi sa spavanjem
6.    Emocionalne promjene
7.    Suha koža, oči ili usta
8.    Umor
9.    Depresija
10.  Ubrzan rad srca
11.  Glavobolje
12.  Bolovi u zglobovima i mišićima
13.  Debljanje
14.  Gubitak kose
15.  Promjene libida (seksualni nagon)

A. A.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!