Iz sjedalačkog života u velike napore – stariji od 35 obavezno na pregled prije vježbanja

Vježbanje, trening, motivacija, shutterstock

Gotovo svakom drugom mladom izraelskom vojniku koji je bio izložen nekoj vrsti fizičkog napora, dijagnosticirana je anemiju nakon šest mjeseci treninga.

Upravo je taj podatak objavljen u Journal of Adolescent Health izazvao pravu buru među sportašima koji se izlažu dugotrajnim naporima, osobito među maratoncima (maraton uvjerljivo troši najviše energije od svih drugih sportova - 930 kcal/sat; biciklizam 615 kcal/sat, nogomet 590 kcal/sat).

Sportska anemija - koji su simptomi i zašto do nje dolazi?

Priprema tijela za trening

U posljednje vrijeme svjedoci smo popularnosti outdoor sportova, posebice trčanja, pa i toga da se mnoge do tada neaktivne osobe odlučuju baviti fizičkom aktivnošću bez da prije pripreme tijelo na velike napore. Takvo zanemarivanje dovodi do ozljeda, a onda i do niz drugih opasnosti za zdravlje, među kojima su svakako sportska anemija i kardiovaskularni rizici, o čemu je u sklopu Sportskog savjetovališta Farmacija govorila prim. Sonja Frančula Zaninović, dr. med. univ. mag., specijalist internist - subspecijalist kardiologije. 

"Mi zagovaramo multidisciplinarni pristup sportu, pogotovo amaterskom sportu. Kada osoba iz jednog sjedalačkog života kreće u intezivne treninge, važno je napraviti dobar pregled. Još ako je riječ o osobama srednje životne dobi, a tu mislim na one iznad 35. godine života, nikako se ne smiju zanemariti kardiovaskularni rizici. Pušenje, visoke masnoće, visoki krvni tlak, genetska predispozicija na koronarne bolesti... Sve su to rizici koji se jednim dobrim pregledom trebaju uzeti u obzir. Europsko kardiološko društvo preporučuje obaviti EKG kako bi se isključio eventualni šum srca i drugi problemi, i tek kada liječnik utvrdi da je sve u redu, osoba slobodno može krenuti u trening uz superviziju ternera koji će pravilno dozirati ritam i opterećenje. Ako je prisutan neki od rizika, pristupa se endometriji ili testu opterećenja, gdje možemo otkriti niz malformacija u ponašanju srca pri naporu, a sve s ciljem da se spriječe najgori, neželjeni događaji kod profesionalnih i amaterskih sportaša – zatajenje srca”, pojašnjava prim. Sonja Frančula Zaninović.

7 ključnih stvari o prehrani sportaša i suplementima

Umor upućuje na probleme

Poremećaji srčanog ritma ili aritmije nastaju kada električni impulsi koji su odgovorni za rad srčanog mišića nastaju presporo, prebrzo ili nepravilno. Aritmija je popraćena nizom simptoma: osjećaj lupanja ili preskakanja srca, vrtoglavica, omaglica, kolaps ili sinkopa... I sam disbalans elektrolita (u sportu se gubi puno elektrolita!) može dovesti do poremećaja rada srca.

Umor može biti jedan od simptoma koji upućuje na probleme, a mi žene često znamo reći kako smo umorne ili kako se zapuhujemo, i to najčešće pripisujemo nekim drugim stvarima, odnosno ne prepoznajemo bolesti srce. Ženama češće rade problem male žile nego velike, koje su u srčanom mišiću, pa veliki stres, a stres je i težak fizički napor, može dovesti do spazme krvnih žila. Svaki nenadani simptom ne treba omalovažavati, upozorava prim. Sonja Frančula Zaninović.

Zašto svi govore o beta-glukanu? Jača imunitet i ubrzava oporavak

D. Petrov/magazin Ordinacija.hr

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!