6 navika za zdravlje

Muskarac, lijep, osmijeh, pozitiva, sreca

Donosimo nekoliko zdravih navika uz pomoć kojih možete prepoloviti svoj rizik od umiranja zbog bolesti srca, smanjiti izglede od preuranjene smrti ili dodati nekoliko godina…

1. Tjelesna aktivnost

Liječnici nas neprestano upozoravaju kako moramo biti tjelesno aktivni – u svim razdobljima života: od mladosti do sredovječnosti ili stare dobi. Danas prevladava tzv. sjedilački način života u kojem većinu vremena provodimo sjedeći, ležeći ili minimalno se krećući. Velik broj poslova uključuje višesatni rad na računalu. To dovodi do povećanja tjelesne mase, koja pak često uzrokuje pojavu raznih bolesti: od taloženja viška energetskih molekula (vidi gore), do pojave dijabetesa, koji je još jedan faktor rizika za nastanak kardiovaskularnih bolesti.

2. Ugasite cigaretu jednom zauvijek

"Prestati pušiti je vrlo važno. Nikad nije prekasno za promjenu, a ako uvedete promjene poput prestanka pušenja ili poboljšanja prehrane, možete smanjiti svoj rizik od krvožilnih bolesti i raka", objasnila je Laura Rasmussen-Troika s Medicinskog fakulteta Feinberg Sveučilišta Northwestern u Chicagu.

"Nemojte pušiti jer ćete dobiti rak. Ili srčani udar. Jeste li znali kako izgledaju pluća pušača?" Te prijeteće i negativno nabijene rečenice već su standardne parole članaka i akcija za prestanak pušenja. Ali mnogi pušači sve to znaju i ipak puše. Po svim provedenim istraživanjima, ljudi koji prestanu pušiti žive dulje. Čak i ako prestanu pušiti sa 60 godina, kada mnogi misle da je šteta već počinjena i da se ne može ništa popraviti, prestanak pušenja ipak produžuje život. A ako prestanete pušiti u tridesetim godinama života, životni vijek si produžujete za čak deset godina!

Prema procjeni Hrvatskog liječničkog zbora, u Hrvatskoj od bolesti vezanih uz pušenje godišnje umire između 12.000 i 14.000 osoba. Dnevno se u Zagrebu popuši deset milijuna cigareta od kojih nastane 140 kilograma katrana.

Provjerite 10 pozitivnih razloga za prestanak pušenja

3. Kontrolirajte razinu šećera u krvi

Povišena razina šećera može biti znak dijabetesa i, posljedično dovesti do sljepoće, oštećenja bubrega i živaca. Sredovječni muškarci sa šećernom bolesti izloženi su pet puta višem riziku od srčanih bolesti, a žene čak osam puta većem riziku.

Diabetes UK procjenjuje kako je očekivana životna dob oboljele osobe od dijabetesa tipa 2 smanjena za do deset godina.

4. Pazite na težinu

Indeks tjelesne mase viši od optimalnog (22,5) povisuje rizik od rane smrti, pokazalo je nedavno istraživanje stanovnika zapadne Europe i Sjeverne Amerike. Svaki stupanj više na ljestvici IBM-a nakon 25 povisuje ukupne izglede za umiranje za čak jednu trećinu. Osim toga, svakih dodatnih pet stupnjeva po ljestvici odgovarali su 40 posto višem riziku od smrti zbog bolesti srca, arterija ili moždanog udara.

Ako ne znate svoj IBM, hop na naš kalkulator Moja težina

5. Pazite na tlak

Hipertenzija može uzrokovati bolesti srca, mozga, oka i bubrega, odnosno može dovesti do srčanog ili moždanog udara, udar ili pak zadebljanja stijeni krvnih žila (ateroskleroze - osobe s visokim vrijednostima krvnog tlaka imaju šest puta veći rizik obolijevanja od bolesti srca i krvnih žila). Od nje pati barem petina ukupne populacije!

Ako ste mlađi od 55 godina, tada znajte kako je hipertenzija češća kod muškaraca, no osobe stare između 55 i 64 godine podjednako su pogođene ovom zdravstvenom tegobom, neovisno o spolu. Prekomjerna težina i pretilost te starija životna dob povećavaju rizik pojave povišenog krvnog tlaka.

Normalna vrijednost krvnog tlaka je 120/80. Dijagnoza hipertenzije postavlja se kada je krvni tlak viši od 140/90 mmHg u mirovanju, kroz dulje vrijeme.

6. Pametno se hranite

Svako malo izađe neko novo istraživanje o dobrobitima mediteranske prehrane, što dokazuje svestranosti i korist njenih namirnica. Nedavno je australsko istraživanje ustanovilo kako su osobe koje konzumiraju najmanje 100 mililitara maslinovog ulja tjedno 50 posto zaštićenije od makularne degeneracije oka u odnosu na ispitanike koji unose manje od mililitra maslinovog ulja.

Rezultati dugoročne studije su potvrdili da mediteranska prehrana može pomoći oboljelima od dijabetesa u kontroli šećera u krvi i to bez upotrebe lijekova. Također, francusko je istraživanje pokazalo kako mediteranska prehrana smanjuje rizik od razvijanja raka kod žena koje su prošle menopauzu, a osobe koje preferiraju mediteranski način prehrane u manjoj su mjeri izložene riziku od razvoja depresije.

... i ne zaboravite nas lajkati na Facebooku. Nije obavezno, ali je lijepo od vas!

K. Pužar

 Prati nas na Viber Public Chatu!