Kurkuma, plava riba, rajčice... Ovako izgleda prehrana za prevenciju srčanožilnih oboljenja

Kuhanje

Srčanožilne bolesti ili popularno nazivano bolesti srca su iznimno raširene u razvijenom svijetu.

Naime, stres, neuredan stil života, neumjerena prehrana često dovode do razvoja srčanožilnih bolesti koje mogu biti kobne za zdravlje i kvalitetan stil života. Prehrana uvelike pomaže kod bolesti srca, bilo da ju koristimo kao pomoć u liječenju ili u prevenciji.

Kako olakšati srcu?

Raznovrsna i umjerena prehrana može olakšati rad srca, pomoći u čišćenju krvnih žila i time značajno povećati kvalitetu života. Kako? Srce često nazivamo glavnim mišićem u našem tijelu. Srce je to koje konstantno radi i omogućava kolanje krvi našim žilama, koje u sebi nose hranjive tvari i kisik, ali i odnose produkte metabolizma iz naših stanica.

Što su krvne žile mekše, fleksibilnije i prohodnije, našem srcu je lakše pumpati krv kroz tunele koje nazivamo krvnim žilama. Ukoliko neurednim stilom života, začepimo te naše tunele, javlja se veće opterećenje na naše srce, koje se treba znatno više truditi da progura krv kroz krvne žile.

Prehrana igra veliku ulogu u zdravlju krvnih žila, pa tako hrana pržena u dubokom ulju i pohana, razne slatke i slane grickalice, gazirana pića ne pridonose zdravlju krvnih žila. Međutim, kako svaka medalja ima i svoju dobru stranu, postoji pregršt ukusne i nama dostupne hrane koja pomaže zdravlju srca. A ti odabiri nisu teški. Primjerice, kada radimo tjesteninu, možemo odabrati integralnu tjesteninu umjesto rafinirane „bijele“ tjestenine. Ista je stvar sa rižom.

Umjerenost je ključ

Što se tiče ulja i masti, umjerenost je ključ, a možemo koristiti maslinovo i bučino ulje. Plava riba češće treba uplivati na tanjur i to ne treba biti skupa riba, mogu biti primjerice srdele, inćuni i lokarde.

Voće i orašasti plodovi za užinu su obavezni, te naravno, cilj je uključiti više povrća koje nije škrobno na pola našeg tanjura, kako bi pomogli našem srcu: to su sve salate, rajčice, patlidžani, gljive, paprike, brokula, cvjetača, špinat, blitva, mahune...

Začin ostavljamo za kraj, točnije kurkumu – interesantan i nama poznat začin kao „curry“ koji je nepravedno zapostavljen. Vrlo lako zamjenjuje sol, jer je svojim okusom izvanredan partner za mesna i povrtna jela, a može se uzimati i u obliku dodatka prehrani.

Osnovne preporuke za zdravo srce uključuju:

  • Zdrav san
  • Redovitu tjelovježbu
  • Uravnoteženu i raznovrsnu prehranu

5 NAMIRNICA KOJE SU BITNE ZA ZDRAVLJE SRCA:

  1. Plava riba i maslinovo ulje
  2. Integralni kruh i žitarice (riža, ječam, zob..)
  3. Kurkuma kao začin (kurkumin)
  4. Rajčice kao sok ili umak (likopen)
  5. Cikla kao salata ili smoothie (dušikov oksid)

5 NAMIRNICA KOJE JE POTREBNO IZBJEGAVATI ZA ZDRAVLJE SRCA:

  1. Suhomesnate proizvode
  2. Slane i slatke grickalice
  3. Hranu prženu u dubokom ulju
  4. Bezalkoholna osvježavajuća (gazirana) pića
  5. Pekarske slastice i slana lisnata tijesta

Napomena: Poseban oprez kod primjene ovih preporuka trebaju imati osobe koje piju lijekove protiv zgrušavanja krvi, jer tada prehrana za srčanožilna oboljenja izgleda u potpunosti drugačije, gdje se isključuju namirnice koje su bogate vitaminom K, jer Vitamin K u organizmu sudjeluje u formiranju ugrušaka i time zgrušavanju krvi, a to je u suprotnosti sa farmakološkom terapijom.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!