Bijelu rižu zamijenite smeđom i spriječite dijabetes

Smedja riza

Ako ste navikli jesti bijelu rižu kao prilog ili temelj svog obroka, pazite kako ne biste pretjerali s njenom količinom.

Naime, bijela vrsta ove žitarice, koja inače dolazi u nekoliko tisuća vrsti, može povisiti rizik razvijanja dijabetesa tipa 2 za 16 posto.

Riža cjelovitog zrna ne podiže razinu šećera u krv u tolikoj mjeri kao bijela riža, tvrde stručnjaci sa Harvarda. U svoju su studiju uključili preko 190.000 osoba i analizirali njihove prehrambene navike. Podaci o prehrani su ažurirani svake četiri godine kroz razdoblje od 22 godine.

Ustanovili su da ako zamijenite 50 grama ili trećinu porcije bijele riže dnevno smeđom, možete smanjiti rizik dijabetesa tipa 2.

Dijabetes tipa 2 obično se javlja u odrasloj dobi, a može ga se držati pod kontrolom pravilnom prehranom, vježbanjem i lijekovima. Karakterizira ga visoka razina glukoze u krvi i manjak inzulina. Dijabetičari ne mogu pravilno sintetizirati šećer, a nekontrolirana razina šećera u krvi može dovesti do kome, zatajenja bubrega, čireva ili oštećenja živaca.

"Ovo je važna poruka za javno zdravstvo. Bijela riža je potencijalno štetna za rizik razvijanja dijabetesa tipa 2. Trebali bi zamijeniti bijelu rižu smeđom ili onom cjelovitog zrna", zaključio je dr. Qi Sun sa Medicinskog fakulteta na Harvardu.

"Kada jedete samo bijelu rižu, uglavnom konzumirate proteine i škrob, te stvarate slobodne ugljikohidrate koji se lako probavljaju. Kod bijele riže, enzimi probave lakše mogu prodrijeti zrna i osloboditi škrob zbog probave, a šećer u krvi se brže povisi", zaključili su čelnici studije objavljene u časopisu Archives of Internal Medicine.

Nedavnim je istraživanjem također ustanovljeno kako dvije vrste riže – smeđa i napola mljevena – mogu sniziti rizik od srčanih oboljenja i visokog krvnog tlaka, ometajući proizvodnju proteina povezanog sa spomenutim bolestima.

K. Horvat

 Prati nas na Viber Public Chatu!