Doznajte zašto je dobro uživati u jajima

Jaja žumanjak bjelanjak shutterstock 188571968

Brojna su istraživanja pokazala da su jaja neopravdano ozloglašena kao namirnica koja nepovoljno utječe na razinu kolesterola u krvi. Jaja, doduše, sadrže kolesterol, ali prema najnovijim spoznajama, kolesterol iz jaja ne povisuje “loš” LDL kolesterol u krvi.

Štoviše, konzumacija jaja može povoljno utjecati na razinu “dobrog” HDL kolesterola. No ta činjenica nije dozvola da se jaja jedu u jako velikim količinama. Kao i za sve drugo u prehrani, najzdravija je umjerenost.

Jaja se svakako preporučuju zato što imaju malu kalorijsku vrijednost (to se prije svega odnosi na kuhano jaje, dakle pripremljeno bez ulja i drugih dodataka), a sadrže izuzetno bogatstvo hranjivih tvari. Jedno veće kuhano jaje (kuhanjem u ljusci zadržava sva hranjiva vrijednost jaja!) ima otprilike 77 kalorija.

Najkvalitetnije bjelančevine

Jaja se smatraju jednim od najkvalitetnijih prirodnih izvora bjelančevina (proteina) i esencijalnih masnih kiselina koje su ključne za mnoge funkcije u organizmu, uključujući rast i razvoj tjelesnih tkiva te normalan rad mišića i živaca.

Upravo zbog visokog udjela proteina jaja se preporučuju kao idealan doručak koji daje zdravu energiju. Dobro je znati da jaja daju dulji osjećaj sitosti pa se tako smanjuje žudnja za hranom tijekom dana.

Obilje vitamina i minerala

Iako žumanjak ima veću koncentraciju nutrijenata nego bjelanjak, sve je u jajetu prirodno raspoređeno u optimalnim omjerima, pa se preporučuje konzumacija cijelih jaja, a ne samo žutanjka ili bjelanjka.

Jaja su odličan izvor različitih minerala, prije svega fosfora, selena i joda, a obiluju i vitaminima B skupine (među njima je biotin koji je važan za zdravlje kože, kose i noktiju). U jajima se nalaze i vitamini A, D, E i K te antioksidansi koji su važni za dobar vid - lutein i zeaksantin

Hrana za dobar vid

U pripremi jela jaja su izuzetno svestrana, mogu se spravljati na najraznovrsnije načine, samostalno ili u kombinaciji s drugim namirnicama; kuhati, peći, dodavati u tjesteninu, umake, juhe, kolače, kreme...

Čuvajte se salmonele i alergija

Pazite da jaja budu svježa (ne preporučuje se konzumacija nakon isteka roka valjanosti) i čuvajte ih u hladnjaku, u za njih predviđenim prostorima ili posebno odvojenim posudama. Naime, jaja su osjetljiva na salmonelu, bakteriju koja uzrokuje trovanje hranom. Salmonela se uništava termičkom obradom, no valja imati na umu da se u mnogim receptima, osobito za umake i sladolede, često koriste sirova ili samo lagano kuhana jaja.

Neki ljudi alergični su na jaja odnosno na proteine koji se nalaze u jajima. Simptomi alergije na jaja različiti su, u nekih se javljaju odmah (osip, svrbež, oticanja jezika i usana), a u nekih su “maskirani” kao umor, depresija ili probavne smetnje.

I.V.

Foto: Shutterstock   

 Prati nas na Viber Public Chatu!