Kako hraniti dijete koje ne želi jesti? Nutricionistica otkriva trikove koji pomažu

dijete, hrana, prehrana, doručak, ručak, večera

Kako hraniti male izbirljivce?

Prema stručnim definicijama, postoje dvije osnovne pojave koje doprinose odbijanju određenih vrsta namirnica u djetinjstvu: prehrambena neofobija i izbirljivost ili nemir pri hranjenju. Pritom neofobija predstavlja odbijanje ili izbjegavanje novih namirnica, a izbirljivost ili nemir pri hranjenju odnosi se na djecu koja ne konzumiraju dovoljno raznolike vrste namirnica jer jednostavno odbijaju velik broj namirnica koje su im poznate ili manje poznate.

Postoje razne strategije kako se boriti s malim izbirljivcima 

Tijekom odrastanja, većina te „problematične“ djece usvoji raznoliku prehranu, međutim, za razdoblje bitaka za obiteljskim stolom, stručnjaci Mayo klinike osmislili su deset savjeta za bolju prehranu malih izbirljivaca.

1: Poštujte djetetov apetit – ili nedostatak apetita

Ako dijete nije gladno ne silite ga na obrok ili međuobrok. Također, ne podmićujte ga i ne potičite da počisti tanjur. Ovakvo ponašanje može samo pojačati želju za borbom oko hrane, a dijete tako povezuje vrijeme obroka s anksioznošću i frustracijom. Poslužite male porcije kako ne bi obeshrabrili dijete sa silnom količinom hrane i omogućite mu da samo zatraži još hrane.

2: Držite se rutine

Obroke i međuobroke poslužujete približno u isto vrijeme svakoga dana. Uz obroke poslužite male količine voćnoga soka ili mlijeka, a između obroka ponudite običnu vodu.

3: Budite strpljivi s novim namirnicama

Mala djeca obično diraju ili mirišu nove namirnice ili uzimaju sićušne zalogaje i potom ih ispljunu. Većina djece zahtijeva ponavljano izlaganje novoj namirnici, a oni „problematični“ obično je prihvaćaju nakon 10 – 16 izlaganja. Ohrabrite dijete da kuša novu namirnicu tako da pričate o boji, obliku, teksturi i aromi hrane, a ne tek sugestivnim ponavljanjem kako je odličnog okusa. Uvijek vrijedi pravilo da novu namirnicu treba poslužiti uz omiljeno djetetovo jelo.

4: Neka bude zabavno

Poslužite brokulu ili drugo povrće uz omiljeni umak ili preljev. Hranu režite u malene, neobične oblike. Hranu koju dijete običava jesti za doručak poslužite za večeru. Nastojte posluživati raznovrsnu i šarenu hranu.

5: Uključite dijete kao pomoćnika u kuhinji

Pri kupovini namirnice, zatražite od djeteta da vam pomogne odabrati voće, povrće i druge poželjne namirnice. Ne kupujte ništa što ne želite da vaše dijete jede. Kod kuće, ohrabrite dijete da vam pomogne oprati povrće, miješati smjese i postaviti stol.

6: Budite dobar primjer

Sva istraživanja suglasna su u tome da djeca roditelja koji imaju dobre prehrambene navike i sama razvijaju zdrav način prehrane.

7: Budite kreativni

Dodajte sitno sjeckano ili ribano povrće u mesni umak za špagete, dodajte sitno sjeckano voće žitaricama, ili dodajte ribane tikvice i mrkvu složencima, varivima i juhama.

8: Umanjite mogućnost odvlačenja pažnje od jela

Ugasite televizor i druge elektroničke naprave tijekom obroka. Ovo će pomoći vašem djetetu da se fokusira na jelo. Imajte na umu da TV reklame koje reklamiraju slastice tijekom dječjeg programa potiču želju djeteta za slatkom hranom.

9: Ne nudite desert kao nagradu

Naglašavanje deserta stvara poruku da je desert najbolji dio obroka što može samo dodatno potaknuti želju djeteta za slatkom hranom. Dva dana u tjednu mogu se izabrati kao dani kada se poslužuje kolač ili slastica, a drugim danima ne treba posluživati desert ili se poslužuje voće, voćni jogurt, sušeno voće i orašasti plodovi.

10: Ne kuhajte po narudžbi samo za dijete

Priprema zasebnog obroka samo za dijete nakon štoje odbilo obiteljski obrok može dodatno potaknuti izbirljivo ponašanje. Ohrabrite dijete da ostane sjediti za stolom tijekom obroka, bez obzira jede li ili ne. Ustrajte u posluživanju zdravih izbora djetetu sve dok ta hrana ne postane bliska i omiljena.

Ideja za ukusnu večeru: Pizza s puretinom i sirom

Ako ste zabrinuti da izbirljivo hranjenje kompromitira rast i razvoj vašega djeteta, konzultirajte se s pedijatrom koji može preporučiti posebne hranjive pripravke i nadomjestke te vas podučiti konkretnim trikovima, ovisno o ponašanju vašega djeteta. Također, uputno je bilježiti vrstu i količinu hrane koje je dijete konzumira tijekom tri ili sedam dana što vam može dati bolji uvid u opću kvalitetu i uravnoteženost prehrane djeteta. I na kraju, imajte na umu da se prehrambene navike djeteta ne mogu promijeniti preko noći – ali mali koraci koje poduzimate svakoga dana mogu pomoći u promoviranju cjeloživotnih zdravih prehrambenih navika.

Kako maštovito poslužiti hranu izbirljivcima?

Prema novijim znanstvenim istraživanjima, roditelji izbirljive djece trebali bi ponuditi hranu raznih boja, kako bi ih ohrabrili da jedu raznolikije i nutricionistički ispravnije. Naime, otkriveno je da boja hrane ima značajan utjecaj na djecu u formiranju prehrambenih navika. Preciznije, tanjur koji sadrži 7 različitih namirnica i 6 različitih boja osobito je zanimljiv djeci, dok odrasli više preferiraju manje i boja i vrsta namirnica na tanjuru (najviše 3).

Osim boja i broja namirnica, na dječji izbor utječe i specifični dizajn hrane stavljene na tanjur, čime je pokazano da nije samo okus i miris presudan u kreiranju odabira, već i oblik, veličina i vizualni dojam onoga što se servira i nudi za konzumaciju.

Na tu kartu igrali su neki od svjetski poznatih dizajnera koji su kreirali tanjure s posebnim crtežima koji potiču dijete na igru s hranom, ali i na jelo. Primjerice, jedan japanski dizajner kreirao je popularni tanjur s licem koji se danas može kupiti u raznim krajevima svijeta. Lice na tanjuru djeca mogu ukrašavati tako da od jedne vrste hrane naprave frizuru, od druge bradu, razne ukrase poput naušnica, šešira, brkova... a potom te namirnice jedu s većim interesom.

Sličan pristup imao je i jedan poljski dizajner, Boguslaw Sliwinski koji je kreirao zabavne tanjure i za najveće izbirljivce. U ovom slučaju hrana na tanjuru samo nastavlja zanimljivu priču i tjera djecu (ali i starije) da jedu i najomraženije povrće kako bi vidjeli što se skriva ispod hrane. Tako, primjerice, hrana može činiti teret na vlaku ili brodu ili pak održavati ravnotežu na vagi.

Ideja je došla kao prirodni tijek roditeljstva u kojem se susretao s frustrirajućim odbijanjem graška ili mrkve svoga djeteta. Sliwinski je odlučio djeci dopustiti da budu „kapetani“ ili „vozači kamiona“ i kroz igru pojedu svo povrće.

Kako potaknuti djecu da jedu povrće i voće

Možda je tajna zašto djeca ne vole povrće u preosjetljivosti na gorko, koju ima čak 70% djece. Nova studija objavljena u Journal of the American Dietetic Association otkriva da dodavanjem male količine dresinga (umaka) na povrće tijekom obroka pomaže djeci da ipak nešto povrća i pojedu. Poznato je da se djecu može naučiti da jedu povrće ukoliko im se povrće i češće servira u obroku, bez prisile i ucjene.

Uputa za roditelje je da tijekom takve „kamuflaže“ okusa povrća s umakom, ne moraju nužno koristiti masne, guste i slane umake da bi učinak bio vidljiv, već neka to budu niskomasni umaci bazirani na jogurtu i bogati kalcijem, ili neki slični laganiji dresing.

Dobar pristup je i posluživanje tzv. fingerfood zalogaja poput;

  • Polumjeseca od tankih kriški jabuke
  • Brodića od avokada
  • Kotača od banane
  • Krošnji od cvjetače i brokule (pareni cvjetovi)
  • Mačeva od mrkve (kuhane i tanko rezane)
  • Ciglica ili kocaka sira
  • Kanua od kuhanih jaja
  • Žitarica u raznim oblicima

Ovako poslužena hrana može se konzumirati za međuobrok, a osim što zaokuplja maštu tijekom posluživanja, može se konzumirati usput, tijekom igre.

Slani krekeri sa sirom - zbog ovog recepta od samo 5 sastojaka više ih nećete trebati kupovati

Drugi pristup uključivanju veće količine povrća je izvjesna vrsta prikrivanja ili „kamuflaža“. Ribano ili sitno sjeckano povrće može se dodati raznim omiljenim jelima – npr. omletu, palačinkama, umaku za špagete, lasagnama, riži ili drugim vrstama žitarica koje dijete voli jesti. Palačinke s bundevom, mrkvom ili tikvicama obično su trik koji prolazi kod većine izbirljivaca.

Pripremite „čarobni“ napitak

Ako vaše dijete radije pije nego jede, pripremite mu ukusne i hranjive shakeove na bazi voća, mlijeka, jogurta i povrća. Ako su dovoljno rijetki može ih piti i uz pomoć slamke, a dekoracija poput papirnatih kišobrana i omiljenog voća zataknutog na rub čaše samo će poboljšati opći dojam. Pripišete li ovome napitku i “čarobna“ svojstva od kojih raste snaga i moć, zasigurno ćete uspjeti.

Igračka uz obrok – da ili ne?

Novija istraživanja pokazala su da se na predškolsku djecu, u dobi od 2 do 5 godina, može utjecati da izabiru zdravu hranu, npr. obrok koji sadrži juhu, mješano povrće i mlijeko, ako im se uz obrok pokloni igračka, osobito ako se radi o igrački iz kolekcije koju dijete sakuplja. Dodatno, 73% roditelja se slaže s takvim pristupom, a 92% roditelja protivi se takvom pristupu kad se radi o fast food obrocima, uz koje se većinom djeci nude i besplatne igračke (što neke zemlje zabranjuju).

Istraživanje je pokazalo da igračka uz obrok utječe na dječju percepciju okusa hrane i na njihov izbor da li neku hranu vole ili ne.

Druga dva istraživanja pokazala su da ako djeca znaju da će uz obrok dobiti igračku koju još nemaju u svojoj kolekciji, kod te djece će se povećati interes za taj obrok i unaprijed će obrok izabrati, bez obzira o kakvoj se hrani radi. Ako se ponude dva različita obroka (zdravi i tipični fast food) bez igračke, fast food će biti prvi izbor.

Sve navedeno zasigurno podržava ideju da prisustvo igračke uz obrok može unaprijed utjecati na dječju percepciju kakav će određena hrana imati okus i kako će je dijete prihvatiti. Međutim, koliko je takav pristup u skladu s drugim pravilima koja ne odobravaju „podmićivanje“ kao ispravan pristup upitno je.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!