Moraju li trudnice zaista jesti za dvoje?

trudnica

Posljednjih je godina zabilježen porast broja preteških ili pretilih žena koje su u najprikladnijim godinama za rađanje. Njima nimalo ne pomaže okolina i tradicionalni odgoj prema kojem trudnica "mora jesti za dvoje" i povećati svoj unos hrane.

Istraživanja su pokazala kako su pretile žene sklonije rađanju beba s urođenim manama srca ili mnogim abnormalnostima nego one žene koje imaju optimalnu težinu. Pretile se trudnice također izlažu povećanom riziku razvijanja komplikacija kao što su gestacijski dijabetes, visoki tlak, preeklampsija (visoki krvni tlak i visoka razina proteina u urinu), induciranje poroda, porod carskim rezom i krvarenje, u odnosu na rodilje normalnog indeksa tjelesne mase.

Suočene s mogućim ozbiljnim komplikacijama pretilosti za bebu, ali i za majku, postavlja se pitanje moraju li trudnice zaista udvostručiti količinu hrane koju su konzumirale do nedavno? Odgovor smo potražili u razgovoru s nutricionistkinjom i dijetetičarkom Oljom Martinić iz savjetovališta za prehranu "Olja".

Koliko je važna uloga prehrane za razvoj ploda u utrobi?

Može se pouzdano reći kako je primjerena prehrana u trudnoći od iznimne važnosti. Razdoblje je to povećane metaboličke aktivnosti kada se u organizmu žene odvija niz reakcija za koje su od velike važnosti dovoljne količine vitamina, minerala idr. U nutricionizmu posebno naglašavamo kako je vrijeme prije trudnoće dragocjeno u cilju popune nutritivnih depoa.

Trebaju li trudnice zaista jesti za dvoje?

U kvalitativnom smislu svakako treba povećati unos i to posebno nutritivnih komponenata za koje statistika pokazuje kako su vrlo često kod trudnica deficitarne. U kvantitativnom smislu ne smijemo se zavarati potrebom „jesti za dvoje“. To je od velike štetnosti za oboje.

Prema smjernicama stručnjaka, koliko se trudnice mogu udebljati, a da ujedno ne ugroze svoje zdravlje i zdravlje bebe?

U velikoj mjeri je važna i tzv. početna pozicija. Ako se radi o izrazito mršavoj mami, ne možemo planirati povećanje mase koje je kod osoba optimalne težine preporuka a radi se o povećanju koje neposredno prije poroda iznosi + od 10 do 14 kilograma u odnosu na vrijeme začeća. Naravno treba uzeti u obzir visinu osobe.

Koje bi se namirnice trebale konzumirati u većoj mjeri za vrijeme trudnoće?

Epidemiološke studije su pokazale kako većina trudnica ima deficit vitamina B1, B6, B12 i željeza, pa svakako namirnice koje sadrže ove nutrijente treba učestalije konzumirati.

Posebno se ističe važnost dostatne opskrbe organizma folnom kiselinom i to u ranoj trudničkoj dobi kako bi se spriječila pojava spine bifide ili nekih drugih oštećenja neuralne cijevi. Anemija također može naškoditi mamama, a i djeci.

Kako izgleda idealni trudnički meni?

U odnosu na tzv. konvencionalni jelovnik, preporuke se mijenjaju samo u nešto većem postotku proteina. Potrebno je oko 1,2 - 1,4 g proteina po kilogramu tjelesne mase, dok je kod osoba koje nisu trudnice dovoljno 0,8 - 1 g proteina po kilogramu tjelesne mase. Važno je prednost dati unosu nezasićenih masti u odnosu na zasićene.

Koje su namirnice zabranjene i kako one djeluju na mali organizam?

Zabranjen je alkohol i potrebno je minimalizirati unos natrija te unos rafiniranih šećera. Često se napominje kako nije poželjno konzumirati ribu ukoliko ne znamo porijeklo (kontrola uzgoja) te školjke i konzervirane namirnice. Sve ovo može potencijalno biti toksično za mali organizam.

Trudnice često žude za specifičnom vrstom hrane koju jednostavno MORAJU pojesti. Trebaju li se one svaki put prepustiti toj žudnji za hranom ili se moraju kontrolirati kada je u pitanju količina hrane ili određena vrsta namirnica?

Upravo zbog burnih promjena u organizmu a i zbog promjena u prehrani pojavljuju se tzv. trudničke želje. Nije pogreška pojesti u manjoj količini namirnice koje se moraju ograničiti, a ako se radi o želji koja se odnosi na namirnicu koja ima sve benefite za trudnicu onda se njen unos može nesmetano ponavljati. Danas je veliki broj namirnica dostupan tijekom cijele godine pa trudničke želje nisu problem za okolinu koja isto želi i ispuniti kao što je nekada bio slučaj. Obitelji nije jednostavno u siječnju ispuniti želju za svježim trešnjama!

Na što posebno moramo obratiti pozornost kod prehrane trudnica?

Valja napomenuti kako vrlo važnu ulogu igra i način pripreme. Namirnice koje su iznimne kvalitete ne smiju se osiromašiti neprimjerenim pripremama. Važno je očuvati maksimum hranjivih tvari. U poodmakloj trudničkoj dobi treba povesti računa kako hrana ne bi napuhivala ili pak izazivala grčeve.

Najvažnije je ne uzimati nadopunu u prehrani, čajeve i alge te bilo koje koncentrate bez stručnog nadzora!!! Ukoliko se pojave smetnje (grčevi, mučnina, proljevi ili pak opstipacije) odmah valja potražiti rješenje uz stručni nadzor.

Također, voda je važna ali pojavu pojačane želje za pićem ili pak nedostatak potrebe za tekućinom treba riješiti sa stručnom osobom. 

Ne osjećajte se krive ili pak u strahu kako ćete bebi nešto uskratiti - priroda se pobrinula, te se prvo podmire potrebe bebe, a potom mame.

Karmen Horvat

 Prati nas na Viber Public Chatu!