Ove namirnice će ugrijati vaš organizam u hladnim danima

Hrana, prehrana, stol, voće, povrće, riba, meso, Shutterstock 251594866

Zimi organizam nastoji očuvati toplinu tijela u čemu mu pomaže sloj masnog tkiva koje je odličan termoregulator koji se spori grije, ali dobro zadržava temperature unutar tijela.

Hranom se potiče termenogeneza putem određenih aktivnih molekula u samoj hrani koji djeluju na ubrzanje metabolizma, poput chili papričice ili đumbira. Ta ista hrana i začini djeluju i na pospješenje probave kako bi se upravo u hladnije dane moglo bolje probavati “teška” hrana koja donosi kalorije I zalihe masnoća u organizmu.

Konzumiranjem masnoća i hrane nešto veće kalorijske vrijednosti, omogućuje se organizmu da stvara zalihu energije i omotač oko tijela koji služi termoregulaciji tijekom zime. Sva ta hrana da bi se dobro probavila, potrebni su probavni sokovi, a njih će organizam lakše izlučiti konzumirajući začine poput đumbira, chilia, papra, češnjaka.

Izdvojene namirnice prema sustavu ayurvede svrstavaju se u one koje griju organizam:

Đumbir

Ljutkastim okusom pospješuje lučenje probavnih sokova u želucu, dijeluje na poboljšanu apsorpciju i ubrzava metabolizam. Stavljanjem u hranu, prilikom pripreme jela /pirjanja/ pomaže boljoj probavi hrane te osjećaju topline u želucu te kasnije u čitavom tijelu. Đumbir bađ kao i papar, utječu na bolju cirkulaciju u tijelu što dobrinosi zagrijavanu organizam.  

Luk i Češnjak

Luk je povrće bogato kvercetinom, a češnjak alicinom, snažnim antioksidansima I zaštitnim tvarima za naš organizam. Oboje ljutog okusa, koji u pirjanu paprika I sladak okus. Primjerice ljuti okus luka tijekom pirjanja prelazi u sladak okus. Svojstva grijanja organizma potječu od djelovanja u probavi, gdje utječu na lučenje enzima i drugih probavnih sokova, kao i na djelovanje u stanicama čiji metabolizam aktiviraju. Ipak češnjak snižava krvni tlak, što posljedično kod osoba sa lišom perfirenom cirkulacijom I nižim krvnim tlakom može dugoročno prouzročiti pojavu hladnoće u ekstreminitetima. Tada se kombinira u jelima sa đumbirom.

Iako navedeni začini griju organizam, u manjoj mjeri preporučuju se i ljeti kako bi se potakla probava.

Indijski oraščići i orasi

Bogati masnoćama, posebno nezasićenim masnih kieslinama potrebnim za zdravlje staničnih membrane, srca, krvnih žila, mozga indijski oraščići I orasi zagrijavaju organizam. Svi orašasti plodovi imaju tendenciju zagrijavanja organizma, zbog čeka tijekom ljeta mogu čak prouzročiti jači osjećaj vrućine u tijelu u nekih pojedinaca.

Heljda

Pomalo zaboravljenja žitarica iako jedna od najstrarijih žitarica našeg podneblja. Pram ayurvedi zagrijava organizam, uzrokuje lučenje probavnih sokova u tankom crijevu te pomaže pražnjenju crijeva. Često se jede sa lukom ili porilukom sa malo soli i papra koji dodatno griju oragnizam.

Limun

Toli čaj s limunom idealan je način konzumacije limuna zimi za grijanje organizma. Toplina iz čaja, dodatno med  i sok limuna ima funkciju grijanja organizma. Iako se limunom u manjim količinama dodanim u hladne napitke ljeti oragnizam može I rashalditi, zimi u ovoj kombinaciji totiče rad organizma, lučenje kiseline u želucu.

Sve te namirnice poželjno je kontinuirano jesti tijekom zime. Dan započeti sa toplom limunadom sa medom, hranu pirjati na đumbiru, luku i češnjaku, dok u međuobrocima i kolačičima grickati oraščiće. Heljda se može jesti kao prilog jelima od mesa, uz jaja, ili pak sam kao večernji laganiji obrok.

Mr.sc. Irena Švenda, mag. nutricionizma/Moje zdravlje

Foto: Shutterstock

Upoznajte začine koje ne koristite, a zdravi su

 Prati nas na Viber Public Chatu!