Što jesti za zdrave zube?

mlijecni-proizvodi-mlijeko-sir

Nije nikakva novost kako je saharoza – koja se nalazi u slatkišima, tijestima, medu – najopasniji šećer za zdravlje zuba.

Međutim, količina šećera u nekoj namirnici nije ujedno i prvi uzrok karijesa, pokazalo je to jedno nizozemsko istraživanje. Odlučujuće je, ipak, vrijeme koje šećer "provede" u ustima – što je šećer dulje u usnoj šupljini, to je opasnost od razvoja karijesa veća. Čak i ako se radi o šećerima koji su manje "opasni" od saharoze, ukoliko dugo ostaju u ustima, također mogu štetiti zubima. Primjer takvog šećera je amidon koji se nalazi u kruhu ili žitaricama.  

JabukeStoga, ukoliko jedete puno kruha i žitarica, odnosno namirnica koje obiluju amidonom, konzumirajte ih uz mliječne proizvode. Oni sadrže kalcij koji jača zube.

Što se tiče slatkiša, najopasniji su žele bomboni, jer se želatina lijepi za zube, a bakterije zadržavaju i razmnožavaju. Ukoliko su vam bomboni "Ahilova peta" i nikako im ne možete odoljeti, probajte one bez želatine, ili kao alternativu uzmite kocku čokolade – po mogućnosti crne i gorke.

Imajte na umu kako sve namirnice koje sadrže šećer izazivaju lučenje kiseline, te započinje proces demineralizacije zuba – to je prvi korak u nastanku karijesa. Stoga je svako grickanje, primjerice voća ali i ispijanje zaslađenog čaja, potencijalno opasno za vaše zube.Onaj čaj koji definitvo pomaže kod zdravlja zubi je - već dokazano učinkovit - zeleni čaj. Katehini u ovom čaju ubijaju bakterije u ustima i neutraliziraju neugodan miris.

Za zdrave zube stručnjaci preporučuju konzumiranje čvrstih namirnica. One utječu na mišiće vilice, te potiču žvakanje i lučenje sline. A slina štiti zube i smanjuje kiselost u ustima. Primjer takve hrane je celer. Ne samo da zahtijeva dodatno žvakanje, veće je i namirnica koja masira desni i čiti prostor između zuba. Za lijepe zube jedite i puno luka i peršina - prvo povrće neutralizira djelovanje bakterija, dok drugo osigurava svjež dah.
 
Iako mnoge namirnice utječu negativno na kiselost u ustima, sir nije jedna od njih. Ovaj mliječni proizvod smanjuje kiselost u ustima i neutralizira štetno djelvoanje nekih namirnica. Sir obiluje kalcijem i fosforom, te pojačava zaštitno djelovanje sline. Zato je, s vremena na vrijeme, obrok dobro završiti komadom sira.

D.Š.

 Prati nas na Viber Public Chatu!