Imate artritis? Nutricionist izdvaja namirnice koje trebate izbjegavati, ali i one koje trebate jesti

povrće

Kod osoba s artritisom tijelo se nalazi u stanju upale. Kod ove, ali i drugih nezaraznih bolesti, upala je neželjena posljedica bolesti jer njeno nesvršeno trajanje u produljenim vremenskim okvirima znači lošu vijest za tijelo kao i cijenu za ostale organe i tjelesne sustave.

Tako se upravljanje upalom kroz prehranu pokazuje kao važna strategija kod artritisa.

Namirnice koje birate mogu pojačati upalu, a eliminacijom određenih možete pozitivno utjecati na svoje stanje. Također, ako artritis prate prekomjerna tjelesna težina, kardiovaskularni problemi ili dijabetes (da navedemo samo neke tipične pratitelje), onda je najvažnije odrediti plan prehrane koji vam pomaže, umjesto da vas opterećuje.

Ovaj sladoled pojeo bi svaki nutricionist! Ima samo 3 sastojka i nije opasan za vaš struk

Premda ne postoji dijeta koja liječi artritis, izbor namirnica može jako utjecati na prevagu i olakšanje njegovih simptoma.

Evo jednostavnog pregleda nekoliko namirnica koje u sklopu svoje uravnotežene prehrane možete uvrstiti u jelovnik, kao i napomene za izbjegavanjem određenih namirnica. Eliminacija ne znači sama po sebi zdravu ili nezdravu prehranu, već se ovdje treba voditi principom da se ne dolijeva ulje na vatru upale koja već tinja ili gori punim plamenom.

Šećeri i alkohol

Kontrola unosa šećera nije važna samo kada treba paziti na kilograme.

Čokoladice, slatka peciva, gazirana zaslađena pića, keksi, zaslađeni voćni sokovi, sve su to namirnice bogate šećerom. Istraživanja poput onog u American Journal of Clinical Nutrition pokazuju da tamna strana šećera znači oslobađanje upalnih citokina, glasnika upale u organizmu.

Rješenje za ovo je naučiti čitati deklaracije hrane koju jedete. Ne iziskuje puno vremena, ali jednom kada naučite koliko šećera ste unijeli u samo jednom pakiranju određenog proizvoda, trajno ćete sebe upozoriti na posljedice konzumiranja istog.

Također, pazite na slobodu izražavanja, jer se šećer navodi kao glukozni sirup, invertni šećer, glukozno-fruktozni sirup, fruktoza, saharoza. No, nije sve isto, šećer je šećer u kalorijskom smislu, ali ovdje su fruktoza i njeni derivati najgori izbor.

Alkohol treba izbjegavati u potpunosti.

Loše masti - tri problema

Nisu ni sve masti iste. Općenito, dijelimo ih na zasićene (životinjske, kokosova, hidrogenirana ulja i masti) i nezasićene (biljna ulja, orašasti plodovi).

U nezasićene ubrajamo također omega-3 i omega-6 masti koje imaju važnu regulatornu ulogu u odvijanju upalnih procesa.

Unosom zasićenih masti, osobito onih prženih, pojačava se upala koju one pokreću iz masnog tkiva, što pogoršava artritis. Jela poput pržene slanine, prženog i roštiljanog mesa, brze hrane, tvrdih sireva, masnih namaza i slično, bogata su zasićenim mastima.

Druga skupina masti još je gora, a to su trans masti. One su također svojevrsni okidači sistemske upale, a u današnjoj prehrambenoj industriji ih je vrlo teško izbjeći. Krekeri, keksi, slane pržene grickalice, lisnata tijesta, pržena tijesta i tvrdi margarini namirnice su koje se uglavnom rade od hidrogeniranih masti. Proces je to prerade ulja u krutu mast koji produžuje trajnost namirnice, ali je vrlo loš za naše zdravlje, osobito srca i krvnih žila.

Dodatni problem je neravnoteža unosa omega-3 i omega 6, odnosno manjak unosa omega-3. Biljna ulja poput suncokretovog ili sojinog sadrže omjere omega-3 i omega-6, najčešće u nadmoćnu prevagu količine omega-6. Samo biljno ulje koje sadrži omega-6 nije problem, problem je nedostatak izvora omega-3 u prehrani koji će uravnotežiti njihovo pro-upalno djelovanje. Kvalitetni izvori omega-3 su hladno prešana ulja i sjemenke lana, konoplje, chia, te riba i plodovi mora, osobito sitna plava riba, poput srdele, inćuna i slično.

Sve ovo upućuje na okretanje od šoping modela prehrane gdje dominiraju industrijski prerađene masti prema mediteranskoj prehrani s više ribe i orašastih plodova, a manje crvenog mesa i procesiranih mesnih proizvoda.

Ljetni detoks koji trebate isprobati! I ne, nećete ni sekunde biti gladni

Probavne smetnje, noćna žudnja za hranom, tamna mokraća... Sve su to simptomi dehidracije

Intolerancija na hranu

Nije sve u glutenu. Možemo biti preosjetljivi i na razne druge namirnice koje opterećuju naš imunološki odgovor i također mogu doprinijeti upalnom odgovoru. Kako bi se što preciznije odredilo koje točno namirnice uzrokuju probleme preporučljivo je testirati što širi izbor namirnica.

Poželjne namirnice

Kada se maknu namirnice koje troše potencijale organizma, važno je dodati namirnice koje djeluju protuupalno. Najlakši korak je uvesti više svježeg povrća i voća te hladno prešanih ulja poput lanenog ulja, crnog kima, ulja konoplje i orahovog ulja. Za one hrabrije tu je i riblje ulje ili suplementi ulja u kapsulama.

Od začina se jako ističe protuupalni potencijal kurkume. Vrlo ju je lako koristiti, posebno uz riblja jela i juhe. Za jaču primjenu tu je kapsulirana kurkuma sa standardiziranim udjelom kurkumina, aktivnih tvari ovog sitnog, ali moćnog žutog korijena. Ljuta paprika također ima protuupalni učinak, a kapsaicin koji sadrži može se koristiti i izvana. Često se dodaje u različite kreme protiv boli za vanjsku primjenu.

Ne morate baš forsirati one najljuće jalapeno papričice, dobre su i domaće feferonke, ali uz mjeru opreza za želudac i probavu, ne valja pretjerivati u količini.

Bolujete li od artritisa, ovih 11 namirnica izbacite iz prehrane

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!