Suvremeni psiholozi smatraju da je naše svakodnevno ponašanje najčešće rezultat čitavog sustava modela duboko usađenih u našoj psihi. Jedan od tih modela svakako je impuls koji nam nalaže neprekidnu aktivnost, 24 sata na dan, sedam dana u tjednu. Milenijima davno taj nas je impuls održavao na životu u neprekidnoj borbi za opstanak, a danas služi jednako nemilosrdnoj borbi za poslovni uspjeh i materijalnu egzistenciju. U svemu tome zaboravljamo na potrebu opuštanja i odmora. I tu počinju problemi…
“Od malih nogu uče nas stotinama različitih načina
učinkovitog postupanja – kaže jedan od suvremenih jogija, Swami Brahmananda –
Tek kada psihički integritet biva narušen stresovima, sjetimo se da bismo
trebali nešto naučiti i o tehnikama odmora i opuštanja.”
Kineziolozi i psihoterapeuti naglašavaju da postizanje
stanja potpunog duševnog mira i opuštenosti, osim u sasvim male djece, nije
naša prirodna i spontana sposobnost, nego vještina koju (ponovo) moramo učiti,
baš kao što moramo učiti skijanje ili vožnju biciklom. Joga je, tijekom više od tri tisuće godina postojanja,
izučavanjem i empirijom, razvila niz gotovo savršenih mehanizama postizanja
apsolutnog duhovnog smirenja i opuštenosti. Neke od njezinih tehnika na tom
planu komplicirane su, nedostupne i svojstvene samo rijetkim usamljenicima
himalajskih obronaka, no postoje i brojne metode psihofizičke relaksacije
namijenjene običnim ljudima u njihovoj svakodnevnoj težnji za prevladavanjem
stresova svakodnevnog života.
Pojednostavljeno rečeno, smirenje možemo postići opuštajući
istovremeno i tijelo i duh. Jedno bez drugoga ne ide; nikakve mentalne tehnike
opuštanja neće pomoći ako je tijelo (na razini neurološkog podražaja mišića)
nemirno i “pod naponom”. S druge strane, uzaludna su sva nastojanja umirenja
tijela, ako je psiha prenadražena stresovima, napetošću i nervozom.
U prilogu ovog članka navodimo stoga jednostavnu vježbu za
postizanje opuštenosti koja kombinira mentalnu auto-sugestivnu tehniku “isključivanja” sjedinjujući fizičko i psihičko opuštanje.
Napomenuti treba, međutim, da za postizanje trajnog
unutrašnjeg mira samo ovakve vježbe nisu dovoljne. Suština uspješne borbe sa
stresom podrazumijeva i eliminiranje ostataka nakupljenih stresova te
kompletno poboljšanje “fizičkog” zdravlja, prvenstveno pravilima
zdrave prehrane, ali i ostalim pravilima zdravog života (odmora, spavanja,
kretanja, disanja…). Bitan zahtjev je i život u ugodnom skladu s ljudima oko
nas, ali i skladu s vlastitim moralnim principima i navikama.
No, to su već teme za neku drugu priliku…
Mala škola
opuštanja: Isključivanje (vježba za
smirenje i uspavljivanje)
- Lezite i namjestite se kako vam je najugodnije.
- Dišite mirno i potpuno opušteno blagim podizanjem i spuštanjem trbuha. Malo
zadržite dah nakon svakog udisaja, a zatim se uz dugi i lagani izdisaj ugodno
opustite i ponovo malo zadržite dah prije novog udisaja. - Nakon nekoliko minuta, počnite polako i postepeno eliminirati, “isključivati” osjećanje pojedinih dijelova tijela… Sugerirajte si da
prestaju biti dio vas i da više ne osjećate njihov dodir s podlogom na kojoj
ležite. - Počnite se desnom nogom; umirite je i maksimalno opustite. Zatim isto tako “isključite” svjesnost lijeve noge, a zatim obiju nogu
istovremeno. Nastavite jednako s rukama, gornjim dijelom tijela, vratom,
glavom… - Tijekom cijele seanse treba potpuno umiriti disanje; dišite sasvim blagim
pokretima podizanja i spuštanja truha. Zamišljajte da vaše tijelo, potpuno opušteno i lagano, ugodno lebdi bez i
najmanjeg doticaja s materijalnim svijetom koji nas okružuje. Sugerirajte si
uzdizanje u svijet duha, bez težine tijela, u svijet misli, lakoće, savršenog
mira i tišine. - Na kraju seanse, ponovo ćete postati svjesni svoga tijela i njegovog dodira
s podlogom. Osjećajte opet noge, ruke, leđa, glavu… Ponovo se koncentrirajte
na duboko disanje i blage pokrete trbuha.
Vježbu ćete završiti pokretom ispružanja obiju ruku iza glave. Zadržavajući dah
stegnite šake i lagano, ugodno napnite sve mišiće. Ostanite tako na trenutak, a
zatim se ponovo potpuno opustite. Ponovite ovaj pokret dva do tri puta.