Ima li pacijent pravo otići na zahvat u bolnicu po izboru? Evo što kažu iz HZZO-a

Pregled čekaonica pacijenti shutterstock 123325801

Iz Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje odgovaraju na pitanja o pravima osiguranika, odnosno pacijenata.

Zašto se za neku radiološku pretragu (npr. MR) uputnica ne može dobiti od liječnika obiteljske medicine na temelju nalaza specijalista koji je u privatnoj praksi?

Izabrani doktor nadležan je na temelju medicinske indikacije utvrditi potrebu za propisivanjem određene dijagnostike i/ili terapije opredijeljenoj osiguranoj osobi u skrbi. U tom kontekstu, izabrani doktor će odlučiti hoće li prihvatiti preporuke drugog doktora medicine (ugovornog ili neugovornog) za propisivanje određenog postupka ili lijeka te preuzeti stručnu odgovornost za upućivanjem osigurane osobe na određenu dijagnostičku pretragu ili za primjenu propisane terapije.      

Kako konkretno funkcionira sustav listi narudžbi dostupan na stranici Zavoda i je li obveza bolnica ažuriranje s obzirom na to da su tamo podaci često zastarjeli?     

Web tražilica „Liste narudžbi“, na stranici Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje (HZZO) koristi isključivo podatke koje je zaprimio centralni sustav e-Liste i e-Naručivanja od bolničkih informacijskih sustava. Vidljiv je datum i vrijeme kada su zaprimljeni posljednji podaci za pojedini postupak i ustanovu na „Vrijeme ažuriranja liste“. Ti su podaci isključivo u nadležnosti pojedine zdravstvene ustanove te HZZO zaprimljene podatke ne mijenja, već ih samo prikazuje putem navedene tražilice. Moguće je da zbog nekih od postavki unutar bolničkog informacijskog sustava podaci ne budu realni, ali napominjemo, to je isključivo u nadležnosti pojedine zdravstvene ustanove.   

Koliko je ljudi odjavilo svoje termine i tako ih oslobodilo za druge?      

Ministarstvo zdravstva i HZZO radi lakše komunikacije s pacijentima uveli su servise koji omogućavaju otkazivanje termina:

  •  putem „bijelog telefona“ (0800 7999)
  •  putem SMS-a
  •  popunjavanjem web obrasca za otkazivanje
  •  slanjem elektroničke pošte na otkazivanje@hzzo.hr

Prema našim evidencijama, otkazano je ukupno 196.856 narudžbi od 2013 godine. Napominjemo da su se servisi otkazivanja uvodili postupno, odnosno nisi svi u funkciji od 2013. godine. Uza sve navedeno, naravno, pacijent termin može otkazati i u izravnoj komunikaciji sa zdravstvenom ustanovom.

Može li pacijent obaviti pretragu u udaljenijoj bolnici i za to od Zavoda dobiti povrat troškova prijevoza?

Osigurana osoba radi ostvarivanja prava na zdravstvenu zaštitu iz obveznoga zdravstvenog osiguranja ima pravo na naknadu za troškove prijevoza pod uvjetom da je zbog korištenja zdravstvene zaštite upućena izvan mjesta prebivališta, odnosno boravišta, te da ne ispunjava uvjete za korištenje sanitetskog prijevoza. Pravo na naknadu za troškove prijevoza osigurana osoba ostvaruje ako je radi korištenja zdravstvene zaštite upućena u ugovornu zdravstvenu ustanovu, odnosno ordinaciju ugovornog doktora privatne prakse ili ugovornom isporučitelju pomagala u mjesto koje je udaljeno 50 i više kilometara od mjesta njezina prebivališta, odnosno boravišta, jer odgovarajuću zdravstvenu zaštitu, sukladno svom zdravstvenom stanju, ne može ostvariti u bližoj ugovornoj zdravstvenoj ustanovi, odnosno ordinaciji ugovornog doktora privatne prakse s ugovorenom djelatnošću za tu vrstu zdravstvene zaštite ili kod bližeg ugovornog isporučitelja pomagala.

Pravo na naknadu za troškove prijevoza, neovisno o udaljenosti imaju, među ostalim, djeca, osigurana osoba koja je na radioterapiji, kemoterapiji te na hemodijalizi kao kronični bubrežni bolesnik, ali i osigurana osoba koja koristi zdravstvenu zaštitu zbog ozljede na radu, odnosno profesionalne bolesti.

Osigurana osoba koja zdravstvenu zaštitu želi koristiti u drugoj ugovornoj zdravstvenoj ustanovi, odnosno ordinaciji ugovornog doktora privatne prakse ili kod drugog ugovornog isporučitelja pomagala na području Republike Hrvatske, a ne tamo gdje je upućena, ima pravo ostvariti tu zdravstvenu zaštitu na teret sredstava obveznoga zdravstvenog osiguranja, ali bez prava na naknadu za troškove prijevoza i prava na sanitetski prijevoz.

Međutim, pravo na naknadu za troškove prijevoza ima osigurana osoba koja je, radi smanjivanja liste čekanja, prihvatila korištenje zdravstvene zaštite u ugovornoj zdravstvenoj ustanovi, odnosno ordinaciji ugovornog doktora privatne prakse koja nije u mjestu, odnosno nije najbliža mjestu njezina prebivališta, odnosno boravišta.

Ima li pacijent pravo otići na zahvat (ortopedski, npr.) u bolnicu po izboru kako bi manje čekao te nadoplatiti, npr., implantat? 

Osigurana osoba ima pravo zdravstvenu zaštitu koristiti bilo gdje po vlastitim izboru neovisno o tome kamo ju je uputio izabrani doktor, no u tom slučaju neće imati pravo na naknadu troškova prijevoza. Što se tiče nadoplate ugradbenog materijala, u skladu s odredbama Odluke o osnovama za sklapanje ugovora o provođenju zdravstvene zaštite iz obveznog zdravstvenog osiguranja, ugovorna zdravstvena ustanova i ugovorni zdravstveni radnik obvezni su u provođenju ugovorene zdravstvene zaštite na svim razinama zdravstvene djelatnosti osigurati potrošni i ugradbeni materijal. Kako HZZO ni u jednom svom aktu nije utvrdio standardni materijal za ugradbene materijale, ugovorna zdravstvena ustanova osigurava potrebni ugradbeni materijal u skladu sa zdravstvenim stanjem svake pojedine osobe kojoj je indicirana ugradnja takvog materijala.

Stoga, ne postoji mogućnost zasebnog plaćanja bilo postupka bilo utrošenog materijala ili razlike materijala te je ugovorna zdravstvena ustanova kod postupka ugradnje dužna osigurati potreban ugradbeni materijal.

I. Rimac Lesički/VL

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!