Simptomi koji otkrivaju nedostatak vitamina B u organizmu - i u kojim ga namirnicama pronaći?

vitamini,. Shutterstock 365088122

Kada kažemo vitamin B mislimo na grupu vitamina koji igraju ključnu ulogu u održavanju zdravlja organizma. Čuvaju zdravlje stanica i daju organizmu energiju.

Simptomi manjka vitamina B ovise o tome koji vam B vitamin nedostaje. Neke se namirnice pune svih vitamina B, a neke samo određenog. Uravnotežena prehrana vam može pomoći da unosite potrebne količine.

Tko je u rizičnoj skupini?

Starije osobe i trudnice trebaju više vitamina B i u rizičnoj su skupini. Određena stanja poput celijakije, HIV-a, pretjerivanje u alkoholu mogu spriječiti apsorpciju ovog vitamina.

Pogledajmo koji su simptomi manjak ovog vitamina po grupama, gdje ga možete pronaći i zašto je svaki od njih važan za zdravlje.

Vitamin B12

Ovo mogu biti simptomi nedostatka B12 vitamina:

  • Umor
  • Slabost
  • Zatvor
  • Gubitak apetita
  • Gubitak kilograma
  • Trnci u rukama i nogama
  • Problemi s ravnotežom
  • Loše pamćenje
  • Bol u grlu

Vitaminom D protiv koronavirusa: Ne zaboravite ga uzimati, pogotovo od listopada

Vitamin B6

Ovo mogu biti simptomi nedostatka vitamin B6 u organizmu:

  • Anemija
  • Osip koji svrbi
  • Depresija
  • Zbunjenost
  • Mučnina
  • Česte infekcije
  • Dermatitis

Vitamin B1 i B2

Zato što se nalazi u mnogim namirnicama poput mlijeka i žitarica, ne događa se često da organizmu nedostaje ovih vitamina. Do problema može doći kod osoba koje konzumiraju puno alkohola, a simptomi koji se javljaju mogu biti u obliku ranica na kutovima usana ili zbunjenosti.

Vitamin B3

Simptomi nedostatka ovog vitamina mogu uključivati ove simptome:
Manjak niacina može uzrokovati probavne tegobe, a ako je u pitanju ozbiljnije stanje onda  i zbunjenost. Ako se radi o ozbiljnom nedostatku vitamina B3 u orgazmu, simptomi mogu biti:

  • Suha koža koja na suncu postaje crvena ili smeđa
  • Žarko crveni jezik
  • Povraćanje
  • Umor
  • Agresija
  • Halucinacije

Vitamin B9

Iako je nedostatak ovog vitamina rijedak, može se dogoditi, a simptomi obično uključuju:

  • Anemija
  • Umor
  • Problemi s koncentracijom
  • Nervoza
  • Glavobolja
  • Preskakanje srca
  • Kratak dah
  • Rane u ustima
  • Promjene na koži i kosi

Za koje je funkcije odgovoran koji vitamin B?

Vitamin B1 - tiamin - ključan je za preradu ugljikohidrata, masti i proteina u organizmu te za rad srčanožilnog i živčanog sustava. Izvori: iznutrice (jetra), jaja, meso, cjelovite žitarice, pšenične klice, zeleno lisnato povrće, orasi, grašak, grah, kikiriki.

Ovu namirnicu trebate jesti navečer da bi se masnoće otapale dok vi mirno spavate!

Vitamin B2 - riboflavin - također je nužan za stvaranje energije iz ugljikohidrata, masti i proteina te za disanje, vid i rast. Najviše ga ima u mliječnim proizvodima, jajima i mesu, a dobri su izvori i zeleno lisnato povrće, cjelovite žitarice i orašasti plodovi.

Vitamin B3 - niacin - iznimno je važan za dobivanje energije iz glukoze, proizvodnju hormona te rad živčanog, krvožilnog i probavnog sustava. Izvori: kvasac, mliječni proizvodi, jaja, meso peradi, riba, mahunarke, orašasti plodovi.

Vitamin B5 - pantotenska kiselina - izravno je uključena u proizvodnju energije, a bitna je i za raspoloženje te uravnoteženu razinu kolesterola u krvi. Nalazi se u kvascu, jetri, ribi, mesu, jajima, cjelovitim žitaricama, povrću, voću.

Vitamin B6 - piridoksin - iznimno je važan za imunitet, stvaranje krvnih stanica i hormona te za rad mozga i “biološki sat”. Izvori: iznutrice (osobito jetra i bubrezi), puretina, tunjevina, kvasac, banane, grožđice, špinat, soja, jaja, mlijeko, krumpir.

Vitamin B7 - biotin - nužan je za metabolizam ugljikohidrata, proteina, masti i aminokiselina te za rast stanica. Izvori: kvasac, iznutrice, žumance jajeta, gljive, banane, kikiriki, cvjetača, mrkva.

Vitamin B9 - folna kiselina - ključna je za sintezu DNK, dakle izgradnju svih novih stanica, pa je osobito važna u trudnoći. Sudjeluje u stvaranju eritrocita (crvenih krvnih stanica) i bitna je za rad krvožilnog sustava. Najviše je ima u zelenom lisnatom povrću, mahunarkama, citrusnom voću, pšeničnim klicama, cjelovitim žitaricama i mesu.

Vitamin B12 - cijanokobalamin - također sudjeluje u sintezi DNK te u stvaranju eritrocita i proteina. Važan je za aktivnost živčanih stanica i raspoloženje te za rad srčanožilnog sustava. Izvori: riba i plodovi mora, meso, mlijeko i mliječni proizvodi, jaja.

Kolin i inozitol ubrajaju se u vitamine B kompleksa iako po strukturi nisu vitamini, ali na sličan način sudjeluju u metabolizmu i prijenosu živčanih impulsa. Kolin se nalazi u jajima, soji, životinjskim masnoćama, zobenom brašnu i povrću. Izvori inozitola su hrana životinjskog podrijetla, cjelovite žitarice i povrće. 

A. A.

Foto: Shutterstok

 Prati nas na Viber Public Chatu!