U 12 jednostavnih koraka smanjite rizik od raka

rak, Shutterstock 788590360

Rak je jedan od vodećih uzroka pobola i smrtnosti u svijetu, ali postoje preporuke koje vam mogu pomoći u prevenciji.

Hrvatska liga protiv raka priređuje javnozdravstvenu akciju "12 minuta kretanja protiv raka" kojom Hrvatska najavljuje Europski tjedan borbe protiv raka. Održava se 19. svibnja 2018. u parku Maksimir (ulaz u park iz ulice Prilesje), kod Mogile u 11 sati. 

"Kada bi svi mi u svakodnevni život uključili minimalno 12 minuta kretanja (brzog hodanja) i kada bi se pridržavali 12 preporuka Europskog kodeksa za smanjenje rizika od nastanka zloćudnih bolesti, onda bi se smanjila smrtnost od istih bolesti za više od 30 posto, što bi za Hrvatsku značilo oko 8 000 manje oboljelih i otprilike 4 000 manje umrlih. " pojašnjava važnost kretanja prof. dr. sc. Damir Eljuga, dr. med.

Akcija "12 minuta kretanja protiv raka" održava se drugi put za redom kao najava Europskog tjedna borbe protiv raka

"Slobodno mogu reći da je riječ o primarnoj prevenciji raka o kojoj se u Hrvatskoj nedopustivo malo govori iako se zna da je najučinkovitiji način borbe protiv zloćudnih bolesti. ", naglašava prof. Eljuga. 

Pozvani su svi građani, profesionalni i rekreativni sportaši da pod vodstvom s Kineziološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 12 - minutnim trčanjem te brzim hodanjem u zagrebačkom parku Maksimir pošaljemo poruku o važnosti prevencije svih vrsta raka.

Ovom aktivnošću upozorit ćemo na važnost poštivanja Europskog kodeksa protiv raka koje je upravo kroz 12 životno važnih preporuka naglašava kako smanjiti mogućnost pojave ove opake bolesti.

1. Nemojte pušiti. Ne uživajte duhanske proizvode.

2. Nemojte dopustiti pušenje u svojem domu. Poduprite politiku nepušenja na radnom mjestu.

3. Održavajte zdravu tjelesnu težinu.

4. Budite tjelesno aktivni u svakodnevnom životu. Ograničite vrijeme koje provodite sjedeći.

5. Hranite se zdravo: Jedite što više integralnih žitarica, mahunarki, povrća i voća.
Ograničite unos visokokalorične hrane (hrane bogate šećerom ili masnoćama) i izbjegavajte zaslađena pića. Izbjegavajte suhomesnate proizvode; ograničite unos crvenog mesa i hrane s velikim sadržajem soli.

6. Ako konzumirate alkohol bilo koje vrste, budite umjereni. Ne konzumiranjem alkohola smanjuje se rizik od raka.

7. Izbjegavajte prekomjerno izlaganje suncu, osobito djece. Upotrebljavajte zaštitu od sunca. Ne sunčajte se u solarijima.

8. Poštujte zdravstvena i sigurnosna uputstva na radnom mjestu kako biste se zaštitili od tvari koje uzrokuju rak.

9. Saznajte jeste li u svojem domu izloženi zračenju od prirodno visokih razina radona. Poduzmite mjere za smanjenje visokih razina radona.

10. Za žene:
Dojenjem majka smanjuje svoj rizik nastanka raka. Ako možete, dojite svoje dijete.
Hormonskom nadomjesnom terapijom povećava se rizik od određenih vrsta raka. Ograničite trajanje hormonske nadomjesne terapije.

11. Uključite svoju djecu u program cijepljenja protiv:

  • hepatitisa B (za novorođenčad)
  • humanog papiloma virusa (HPV)

12.  Sudjelujte u organiziranim programima za rano otkrivanje raka:
debelog crijeva (muškarci i žene)

  • dojke (žene)
  • vrata maternice (žene)

Javnozdravstvena akcija 12 minuta kretanja protiv raka održava se u organizaciji Hrvatske lige protiv raka, a pod pokroviteljstvom Predsjednice RH Kolinde Grabar – Kitarović, Ministarstva zdravstva RH, gradonačelnika Grada Zagreba Milana Bandića i Kineziološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Partner projekta je HEP, a podupiratelji su Medicinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu i Škola narodnog zdravlja.

A. Abrahamsberg

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!