Mokro je, sklisko i hladno... Ako planirate izlaziti van, imajte na umu ovih 9 savjeta

Zima snijeg cipele čizme hladnoća noge stopala hodanje shutterstock 253319242

Tijekom zimskih mjeseci ozljede se češće pojavljuju zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta poput hladnoće i snijega, kao i mokrih i skliskih površina.

Povećava se rizik padanja i za mlade i za stare, a raste i broj prometnih nesreća uzrokovanih pogoršanim uvjetima vožnje te smanjenjem vidljivosti uslijed snijega, magle i/ili ledene kiše.

Zimski smoothie od cimeta, datulja i bademova mlijeka - napitak koji će vas oduševiti

Pribrojimo li tome i izazove zimskih sportova i razne oblike rizičnih ponašanja, uvjeti za nastanak ozljeda već su ostvareni. Pripremite se za niske temperature uz ove preporuke i uživajte u zimskim radostima.

Preporuke za prevenciju padova na otvorenim površinama

  1. Izbjegavati nepotrebne izlaske tijekom nepovoljnih vremenskih uvjeta, osobito dok površine za hodanje još nisu očišćene.
  2. Hodati očišćenim nogostupima i stazama polako, malim koracima.
  3. Gledati ispred sebe i biti svjestan mogućnosti pada.
  4. Nositi primjerenu obuću s protu-kliznim potplatima.
  5. Ruke držati izvan džepova, kako bi bile slobodne u slučaju pada.
  6. Izbjegavati nošenje teških predmeta u ruci zbog lošijeg održavanja ravnoteže.
  7. Posebnu pozornost obratiti prilikom ulaska u zgrade, trgovine i sl. zbog mokrih i skliskih površina.
  8. Prilikom uporabe stepenica obvezno se držati za rukohvate, pri silasku stopalom prvo isprobati površinu stepenice prije no što se prebaci čitava težina tijela.
  9. Posebnu pozornost posvetiti djeci i starijim osobama.

Fizička aktivnost za sve: Evo zašto je zdravo hodati baš zimi

Preporuke za sigurnu vožnju u zimskim uvjetima

•    Koristiti zimske gume i dodatnu zimsku opremu (lanci).
•    U slučaju pogoršanja vremenskih uvjeta i stanja na cestama, po mogućnosti, odgoditi putovanje.
•    Pridržavati se savjeta za sigurnu vožnju u zimskim uvjetima: izbjegavati nagle pokrete za upravljačem, te nagla kočenja i ubrzanja.
•    Pozorno pratiti situaciju tijekom vožnje u cilju izbjegavanja potencijalno opasnih situacija.
•    Pridržavati se prometnih propisa i pravila.
•    Ne piti alkohol – alkohol znatno umanjuje sposobnost upravljanja vozilom, usporava reakcije i mogućnosti procjene kod vozača.
•    U slučaju vožnje pod udarima bure (bura puše „na refule“ odnosno na mahove), smanjiti brzinu vožnje kako biste smanjili rizik od zanošenja i prevrtanja vozila.
•    Izbjegavati rizična ponašanja poput tipkanja i razgovaranja na mobitel, konzumiranja hrane i pića tijekom vožnje, slušanja glasne glazbe, okretanja prema suputnicima i sl.
•    Pratiti informacije o stanju sigurnosti na cestama.

Preporuke za prevenciju ozljeda kod zimskih sportova

•    Koristiti opremu prilagođenu dobi, visini, težini i vještini.
•    Obvezno nositi kacigu kako bi se spriječile potencijalne teške ozljede glave.
•    Obvezno nositi rukavice, skijaške naočale i posebne štitnike (ovisno o sportu) kao i primjerenu odjeću/obuću.
•    Redovito servisirati opremu.
•    Pridržavati se sigurnosnih propisa.
•    Djecu neprestano držati pod nadzorom.
•    Kod sanjkanja s djecom pripaziti na opremu – izbjegavati vezice i šalove zbog mogućnosti gušenja.
•    Ne konzumirati alkohol – smanjuje vrijeme reakcije i kontrolu pokreta te povećava rizik od ozljeda.

Hladnoća utječe i na vaš san: Skraćuje ga, pogoršava, češće se budite...

Tekst: Mr. Ivana Bočina, dr. med., spec. javnog zdravstva, Odjel za epidemiologiju i prevenciju ozljeda, Nastavni zavod za javno zdravstvo Splitsko dalmatinske županije

 Prati nas na Viber Public Chatu!