Istina ili mit: Čovjek u odijelu sposobniji je od onog u trapericama - Ordinacija.hr
Psiha

Psiha

Istina ili mit: Čovjek u odijelu sposobniji je od onog u trapericama

Kako biste reagirali da vam čovjek u istrošenoj odjeći i zapuštene vanjštine prodaje skupi sat? Biste li na ulici pomogli skitnici koja se u jednom trenutku onesvijesti? Kako se osjećate kada razgovarate s osobom u markiranoj odjeći čija vrijednost premašuje cijenu vašeg automobila?

Nekoliko sekundi pri upoznavanju je dovoljno da stvorimo mišljenje o osobi

Iako ne mogu točno znati kako je svatko od vas odgovorio na ova pitanja, sa sigurnošću mogu reći da u velikom broju slučajeva ćete doista biti pod utjecajem toga kako je odjeven vaš sugovornik. Naime, većina nas će se složiti kako odijelo ne čini čovjeka i kako nije pravedno procjenjivati osobu na temelju vanjskog izgleda. No, istraživanja su pokazala da ćemo u ključnim trenucima ipak podlegnuti procjeni temeljenoj na nečijoj vanjštini. Nedavno provedena istraživanja britanskih i turskih znanstvenika pokazala su da osobe u odijelima drugi percipiraju kao uspješne ljude te da isto tako na osnovu odjeće drugi brzo donose sud i o tome koliko ta osoba ima mogućnosti napredovanja u poslu kojim se bavi. Je li istina da je čovjek u odijelu sposobniji od onoga u trapericama – možda jest, možda nije. To dakako ovisi o osobi. No, dio našeg prvog dojma o nekome je svakako i odjeća koju nosi a znamo da je prvi dojam vrlo važan – kako u poslovnim, tako i u privatnim odnosima.

Znanstvenici kažu da je samo nekoliko sekundi po upoznavanju dovoljno da spoznate pregršt stvari o nekoj osobi. S obzirom da druge ljude uglavnom procjenjujemo na osnovi fizičkog izgleda, stila i načina komunikacije, istraživači su utvrdili da na temelju toga možemo donositi zaključke o nečijem socijalnom statusu, inteligenciji, dominaciji, osobnosti itd.

Jesmo li površni time što ljude procjenjujemo na temelju odjeće? Možda jesmo. No da odjeća ipak nešto govori o njegovom vlasniku pokazala su istraživanja koja su proveli znanstvenici u Kanzasu. Naime, njih je zanimalo što govore modni stil, cijena, boja i stanje naše obuće o osobnosti vlasnika. Stoga su u svom eksperimentu zamolili 63 studenta da pogledaju fotografije 208 različitih pari obuće koji pripadaju volonterima iz eksperimenta te ih potom zamolili da procijene njihove karakterne osobine. Ono što je posebno zapanjilo znanstvenike bila je činjenica da su studenti u više od 90 posto slučajeva pogodili. Tako su primjerice došli do zaključka kako skupocjene cipele sugeriraju da osoba puno zarađuje, dok primjerice one jarkih i šarenih boja uglavnom nose ekstraverti. Praktične i funkcionalne cipele često nose oni s kojima se lako dogovoriti, cipele do gležnja nose ljudi agresivne osobnosti, dok oni mirniji najčešće biraju obuću koja djeluje udobno. Nimalo začuđujuće, oni liberalnih pogleda na svijet preferiraju ofucaniju i jeftiniju obuću te joj uglavnom ne pridaju previše pažnje. Znanstvenici su zaključili da cipele otkrivaju prikrivene, ali vrlo važne informacije o osobi koja ih nosi. Budući da postoji čitav niz marki, oblika, boja i stilova obuće, one vrlo dobro ocrtavaju našu osobnost i naše poglede na svijet.

Ne propustite priliku za boljim upoznavanjem

Kao psiholog složila bih se da ono što izabiremo nositi zasigurno odražava naše preferencije i ukus. No isto tako bih željela poslati važnu poruku da nijedna generalizacija nije dobra, pa tako ni ona temeljena na modnom ukusu. Naša pretpostavka može biti da je netko, primjerice, nedovoljno zainteresiran za posao ukoliko se na razgovoru pojavi u trenirci – no tu pretpostavku je potrebno provjeriti. Možda je ta osoba provela cijelu noć u bolnici i nije stigla otići kući da se presvuče; a možda joj i doista nije bitno da dobije posao. No ukoliko o nekome donesemo zaključak bez provjere i time ga obilježimo (ali i sebe kroz rigidan način razmišljanja), tada smo na velikom gubitku. Stvari nisu uvijek crno bijele i nisu uvijek onakve kakvima se na prvi pogled čine, no ako ih tako doživljavamo, propustit ćemo priliku da nam u život uđu neke vrlo kvalitetne osobe. Zato je dobro iskoristiti i mogućnost drugog pogleda. Zar ne? A ja ću prilikom idućeg javnog nastupa svakako pripaziti koje cipele odabirem. Jer je sasvim u redu željeti ostaviti dobar vizualni dojam i time poruku da smo kompetentni.

Ukoliko želite doznati nešto više o sebi ali i ljudima koji vas okružuju, o komunikaciji, usklađivanju i tehnikama za poboljšanje mentalnog stanja te rast i razvoj, pridružite se treningu “Primjena NLP-a u terapijskom i savjetodavnom radu“! Prijave su u tijeku. Sve informacije o treningu možete pronaći na www.budisvoj.eu.

Foto: Shutterstock

Autor teksta:

Kristina Bačkonja, dipl. psiholog i NLP trener

www.budisvoj.eu

 

Ordinacija preporučuje

card-icon

Zdravstveni adresar

S lakoćom pronađite ordinaciju, ljekarnu, polikliniku i drugo.

card-icon

Baza bolesti

Nešto vas boli ili smeta? Prije odlaska liječniku možete se informirati ovdje.

Možda će vas zanimati i ovo