Psiha

Psiha

Bez izljeva bijesa: Pronađite ravnotežu u komunikaciji s drugima

Na pitanje kako živimo svoj život, odgovor većine je da nastoje živjeti sretnim i ispunjenim životom.

Ponekad su nam dani ispunjeni stresnim klijentima, članovima obitelji i prijateljima koji ne razumiju ili su zahtjevni, brigama oko novca, pritiscima zbog posla, verbalnim i neverbalnim očekivanjima …

U ovom tekstu odgovorit ćemo zašto je život s drugim ljudima (i među njima) ponekad frustrirajuć, a ponekad potpuno ispunjen. Kad jednom to razumijete, više neće biti slučajnosti i imat ćete mnogo veći utjecaj na to kako se stvari razvijaju. Život je stalna vježba rješavanja problema i pronalaženja ravnoteže. Svatko od nas je jedinstven, sa svojom vlastitom poviješću, vrijednostima, ambicijama, ciljevima i percepcijom svijeta. Naš radar trenutno otkriva i detektira raspoloženje, namjere i način komunikacije druge osobe. Iako se pokušavamo nositi s tim razlikama i dalje svijet percipiramo kroz vlastite naočale. Posljedica toga je da drugima dajemo “ono što se nama najviše sviđa”, bilo da je to način na koji razgovaramo, kako govorimo o nekome ili o stvarima koje nam se sviđaju.

Zarobljeni u odnosima

I tako se događa da nam je ponekad vrlo lako izvesti ovaj čin uravnoteženja, a ponekad se borimo uskladiti svoje stanje uma s tuđim. Možda bismo se mogli suočiti sa šefom koji jednostavno nije naša “šalica čaja” ili bismo se mogli osjećati zarobljeni u odnosu gdje više nema ničega što nas spaja, ili imamo posao koji je ili neizrecivo dosadan ili previše zahtjevan … Gledajući u sukobe – latentne ili otvorene – obično vidimo prekid komunikacije. Čini se da sve strane imaju spuštene rolete, pa ne mogu čuti niti se natjerati da čuju. Mogli bismo povećati glasnoću našeg glasa da se čuje, no obično ni to ne završi baš najbolje. Povremeno jednostavno potpuno prestanemo komunicirati i povučemo se. Zapanjujuće je da, iako svi želimo biti sretni, sasvim spremno prihvaćamo situacije koje tinjaju otrovnom atmosferom u lažnom uvjerenju da ih moramo prihvatiti i pričekati da same od sebe završe. Istina je, da ne moramo!

Čak 70 posto ljudi ne uspijeva postići svoje ciljeve – ova će vam metoda pomoći da zaboravite na izgovore

Razumijevanje sebe, svojih potreba, svog referentnog okvira i znakova upozorenja u stresu, prvi je korak. Razumijevanje drugih, njihovih potreba, njihovih referentnih okvira i signala njihovog stresa, drugi je korak. Sposobnost brinuti se za vlastite potrebe i prilagoditi svoje ponašanje drugim ljudima uspješan je treći korak u izgradnji učinkovitog odnosa, motiviranja drugih i ‘osvajanju’ njihove suradnje.

Process Communication Model (PCM) metoda je koja ne samo da objašnjava kako ti procesi funkcioniraju, već nam daje i vrlo sustavne, pragmatične i intuitivne alate kako bismo to znanje mogli primijeniti u svakodnevnom životu. Međutim, izvrsnost zahtijeva obuku, a to se naravno odnosi i na PCM. Iako je mehaniku modela lako shvatiti i razumjeti, vještine promatranja, analize, dekodiranja i prilagođavanja ponašanja moraju se vježbati kontinuirano i redovito. I time se bavimo na PCM treninzima.

Svaki lik ima svoju priču

A sada ću vam predstaviti ljude koji su potpuno izmišljeni, no možda ih ipak poznajete. Zapravo, svi ih poznajemo, kako unutar sebe, tako i u drugima. Reći će nam o svojim snagama i potencijalu, te o tome što rade i govore kada su pod stresom.

Svi likovi su izmišljeni, no svaka sličnost s njima, nije slučajna.

Obitelj Matić: Helena, majka, Tomislav, otac, Romana, 8 godina, kći, Patrik, 10 godina, sin.

Ponedjeljak je ujutro. Zimsko računanje vremena počelo je za vikend. Tomislav je spreman za dan pred sobom. Helena bi se voljela još malo ušuškati s njim, no jutarnji raspored je gust. Kao i obično radnim danom, Patrik i tata se spremaju dok mama priprema doručak. Jutros je već tri puta morala pozvati Romanu. Konačno svi sjede za stolom. Tomislav čita novine, Patrik jede svoje žitarice, a Romana se žali: “Mrzim zimsko računanje vremena. Kakva glupa ideja! To je glupo, glupo, glupo!”

Tomislav popije posljednji gutljaj kave točno u 7:25, obuče jaknu, uzme aktovku i ključeve od automobila, poljubi Helenu u obraz i izađe iz kuće. Pola sata kasnije, nakon što je djeci pripremila užinu i pomogla im da se spreme, Helena ih odvodi do vrata, poljubi i pozdravi. Uzdahne, vrati se svojoj šalici kave nakon žurbe i krene čitati novine, kad netko zvoni na vratima. Po pritisku i zvuku zna da je to Romana. Otvara joj vrata, a Romana juri u svoju sobu i govori: “Opet sam zaboravila glupu knjigu iz matematike!”

U isto vrijeme, Tomislav već sjedi za svojim stolom i gleda na parkiralište tvrtke. Uživa gledati s visine u svoj potpuno novi Mercedes na mjestu koje je za njega rezervirano. Promatra osoblje koje dolazi:

Dolazi Igor u svojoj zahrđaloj staroj Hondi. Rano je. No, ima on dosta hodanja do svoje tamnice. Netko bi mu trebao reći da opere auto s vremena na vrijeme. Oh, tu je Paula na svom velikom crnom BMW -ovom biciklu – brza i na vrijeme. Ta je žena apsolutno nevjerojatna – sklopila je još dva ogromna ugovora! I dobri stari Petar. Ne propušta ranojutarnji obilazak provjeravajući je li sve u redu. Za svakodnevne obilaske treba mu sat vremena … zanima me kako upravlja vremenom. Hrvoje vodi svoje ranojutarnje razgovore po hodnicima-uvijek otvorenog uha i uma-no nije me briga sve dok obavlja posao.

Evo pisma koje je napisao za mene – vrlo dobro napisano i to dan ranije. I raspored za danas i za tjedan, s podebljanim prioritetima. Bravo, Hrvoje!

Ulazi Hrvoje s dvije šalice kave u ruci: “Dobro jutro Tomislav. Kako si jutros? Mislio sam da bi i tebi dobro došla kava. Nadam se da si proveo ugodan vikend i da je tvoja obitelj dobro. Stavio sam pismo i raspored na tvoj stol. Donio sam domaći kolač za jutarnju kavu-donijeti ću ti komad.”

“Ne, hvala, Hrvoje … ne želim kolač … (malo glasnije) ne hvala! Moj šećer u krvi je lud u posljednje vrijeme. Hvala, ali ne. Pismo koje si napisao – dobar posao. Molim te da ne spajaš pozive sljedećih pola sata … sada, molim te, uzmi kolač i zatvori vrata kad odlaziš.”

Jeste li primijetili? U ovo sunčano jutro prijeti nekoliko tamnih oblaka. Zašto? Nitko nije učinio ništa loše, zar ne? Doista, nitko nije učinio ništa loše. No, budući da su likovi koje promatramo različiti, drugačije percipiraju stvari i imaju različite sklonosti i različite potrebe. Ne dobivaju svi od drugih ono što žele i trebaju. Umjesto toga, često ne samo da drugima uskraćujemo ono što im treba, već im otežavamo i da sami zadovolje svoje potrebe.

Što je Romani zapravo trebalo i zašto to nije dobila? Kao što smo vidjeli, Romana je smiješna, razigrana – čak i drska djevojčica (mladi Rebel). Mama joj nudi poljubac (srdačan i njegujući na svoj Harmonizerski način), umjesto da joj nudi zaigranu šalu ili dosjetku. Zato je Romana zlovoljno raspoložena i zaboravlja svoju knjigu iz matematike.

Što je Heleni trebalo jutros i što je umjesto toga dobila? Helena je Harmonizer i živi kroz svoja osjetila, emocije i odnose. Ona voli svog muža (Thinkera) i nekoliko minuta maženja s njim prije nego što dođe vrijeme za ustajanje omogućilo bi joj dobar početak dana. Ustaje bez toga, oblači svoj mekani svileni ogrtač, uživa u osjećaju … i radi ono što radi tako dobro: brine se za ljude koje voli. Što bi joj trebalo da se osjeća stvarno dobro? Željela bi sretan obiteljski doručak u kojem zajedno dijele hranu i harmoniju.

Tomislav zadovoljava svoju potrebu za informacijama i nevidljiv je iza svojih novina. Ne zna koliko Helena žudi za kratkim razgovorom tijekom doručka. Tomislav funkcionira poput sata: kava, jakna, aktovka, ključevi automobila, poljubac u obraz i odlazi. Ponekad Helena osjeća da joj poljubac u obraz zapravo nije namijenjen, već je dio svakodnevne rutine, pa joj zbog toga i ne pomaže.

Tomislavov dan počeo je kako je planirano, što je upravo ono što mu treba i što voli. Uživao je gledajući svoj automobil, simbol svog profesionalnog uspjeha i spreman je za početak. Međutim, postoje male iritacije. Za Tomislava je važno biti organiziran, čist i na vrijeme. Stoga osjeća bijes kad vidi Igorovu staru hrđavu kantu koja kvari dobar izgled parkirališta tvrtke. A tu su i Petar i Hrvoje koji ‘gube’ dragocjeno vrijeme, što mu smeta. Želi raditi!!! Želi učinkovito koristiti svoje vrijeme i isto očekuje od svog osoblja. Međutim, ono što ne vidi je da njihovi ‘razgovori’ s drugima i sa klijentima daju vitalni doprinos jedinstvenoj korporativnoj kulturi na koju je tvrtka toliko ponosna i koja održava fluktuaciju osoblja niskom, a klijente da se uvijek vraćaju.

A što je s Hrvojem? Hrvoje je Harmoniser, poput Helene. Za zadovoljavajući život potrebni su mu bliski, skladni odnosi s ljudima. Ne razmišljajući o tome, svako jutro odvoji vrijeme za razgovor s ljudima koje sretne na putu do ureda. Pita o njihovim partnerima, djeci i zdravlju, pa čak i o njihovim mačkama i psima, a govori i o sebi. Čini to od srca i njegovo je zanimanje iskreno.

Ograničenja su u našem umu

Kao što vidite, da bismo se slagali s drugima koji imaju različite tipove ličnosti, ne moramo nužno svijet doživljavati na isti način, no važno je jesmo li spremni na “vožnju liftom” do njihovih katova.

Zato je ovo znanje ključno. Jer se često mimoiđemo. Gledamo istu sliku, a vidimo druge stvari, slušamo isto predavanje, a čujemo druge informacije. Često čujem komentare kako nas struktura ličnosti ograničava… Moram se ne složiti s time. Ne ograničava nas saznanje o našoj strukturi ličnosti, ona nas upravo širi. Jedino tko nas ograničava naš je um.

I tu će vam PCM pomoći da razumijete da vas druga osoba ne pokušava dovesti do ludila namjerno. Nego samo vidi svijet na drugačiji način nego vi. I pomoći će vam da razumijeti sebe, da vidite koje stvari radite s lakoćom, koje zahtjevaju vrijeme i koje su izuzetno teške, pa ćete moći oprostiti sami sebi trenutke kada niste “savršeni”. Ipak, to vas ne opravdava da ne pokušate ponovno.

Brzo se naljutite i reagirate burno? Donosimo važne alate kojima možete kontrolirati svoje reakcije

Foto: Shutterstock

Ordinacija preporučuje

card-icon

Zdravstveni adresar

S lakoćom pronađite ordinaciju, ljekarnu, polikliniku i drugo.

card-icon

Baza bolesti

Nešto vas boli ili smeta? Prije odlaska liječniku možete se informirati ovdje.

Možda će vas zanimati i ovo