Od 22. do 28. siječnja 2012. godine diljem Europe se obilježava šesti tjedan posvećen prevenciji raka vrata maternice. Inicijator je Europska udruga protiv raka vrata maternice – ECCA (European Cervical Cancer Association).
cilj je podizanje svijesti o bolesti uz poticanje žena na brigu o svom zdravlju i edukaciju o mogućnostima prevencije raka vrata maternice. Višejezični edukacijski programi jedna su od najvažnijih ECCA-inih inicijativa, a dostupni su na internetu (http://www.ecca.info/hr).
Ključne činjenice o raku vrata maternice:
- U svijetu je rak vrata maternice drugi najčešći uzrok raka kod žena mlađih od 44 godine. Svake se godine dijagnosticira gotovo 500.000 novih slučajeva invazivnog raka vrata maternice, a više od 250.000 žena svake godine umire od ove bolesti.
- Rak vrata maternice ozbiljan je javnozdravstveni problem i u Europi. Svake godine u Europi 60.000 žena oboli od raka vrata maternice, 30.000 umire od tog raka, a više od 175.000 žena živi s ovom bolešću (neovisno o tome liječe li se ili ne).
- 99 posto slučajeva raka vrata maternice uzrokovano je perzistentnom infekcijom određenih tipova humanog papiloma-virusa (HPV) s povećanim rizikom za razvoj ove bolesti. HPV-infekcija je vrlo česta spolno prenosiva bolest, tako da približno 50-80 posto spolno aktivnih žena ima kontakt s nekim tipom HPV-a najmanje jednom u životu. Međutim, bolest će se razviti samo kod manjeg broja tih žena.
- Dokazano je kako dobro organizirani programi probira (screening-programi) smanjuju incidenciju raka vrata maternice za 80 posto.
- Rak vrata maternice nastaje kada su stanice vrata maternice zaražene jednim ili više visokorizičnih tipova HPV-a koji uzrokuju nastanak nepravilnih stanica koje se polako razviju u rak. Probir se koristi da se otkrije kod kojih žena postoje te nepravilne stanice, dok su još u ranoj fazi kada ih se može lako ukloniti tako da se ne razviju u rak.
Kampanja Bisera Mudrosti®
Gotovo svaki slučaj raka vrata maternice može se spriječiti organiziranim programom probira u kombinaciji sa cijepljenjem protiv HPV-a, ali većina žena nema pristup ovim programima. Kampanja Bisera mudrosti® pokrenuta je kako bi imali jedinstven i prepoznatljivi simbol kojim bi se iskazala potpora za prevenciju raka vrata maternice. Nadalje, sredstva prikupljena kroz kampanju Bisera mudrosti namijenjena su projektima za prevenciju raka vrata maternice, kao:
- razvoj i distribucija edukativnih materijala za širu javnost o prevenciji raka vrata maternice te poticanje žena da iskoriste sve mogućnosti koje im se nude,
- razvoj obrazovnih programa za zdravstvene djelatnike kako bi dobili najnovije spoznaje o modernim metodama koje se primjenjuju u prevenciji raka vrata maternice,
- edukacija političara, tako da shvate prednosti programa prevencije i da ih što prije primjene u onim sredinama gdje nisu dostupni te više sudjeluju u programu tamo gdje su već na snazi.
1. simpozij s međunarodnim sudjelovanjem “Prevencija i liječenje početnog raka vrata maternice”
27. siječnja 2012., KBC Sestre milosrdnice u Zagrebu,
Vinogradska 29 (u Multimedijskom centru).
Prevencija svih bolesti a posebice ovog sijela koji se smatra jednim od najpreventabilnijih u ljudskom tijelu je najkorisnija i najjeftinija jer njome unapređujemo reproduktivno zdravlje žene i spašavamo brojne živote. Tri glavna stupa prevencije raka vrata maternice su: adekvatna edukacija mladeži u okvirima redovitog obrazovanja o spolno odgovornom ponašanju, cijepljenje protiv HPV-a i odlazak na redovite ginekološke preglede s Papa testom (“probir”).
U Hrvatskoj se sustavno ne provodi niti jedan od ova tri temeljna programa prevencije raka vrata maternice, a poželjno je da se sva tri programa provode istovremeno. Ligina udruga “Zdravka” i “Aktiva” u svom su petogodišnjem radu doprinijele, koliko su najviše mogle, u edukaciji važnosti spolno odgovornog ponašanja posebice adolescenata i potrebi, kako cijepljenja protiv HPV-a tako i odlaska na redovite ginekološke preglede s Papa testom.
Opširnije o simpoziju potražite na: http://hlpr.hr