6 jednostavnih načina da smanjite svoj rizik od raka debelog crijeva

crijeva

Poznato je da je rak debelog crijeva (kolorektalni karcinom) jedna od najčešćih malignih bolesti razvijenog svijeta, pa tako i u Hrvatskoj.

Genetiku ne možemo mijenjati, no ipak postoji više načina na koje možete značajno smanjiti rizik za svoje zdravlje. Istraživanja pokazuju da su navike vezane uz prehranu , težinu i tjelesnu aktivnost snažno povezane s rizikom obolijevanja, a ne treba zaboraviti da takve zdrave navike mogu povoljno utjecati i na pojavu drugih nevezanih bolesti.

1. Sudjelujte u programu ranog otkrivanja raka debelog crijeva. Skrining može otkriti bolest prije nego bolesnik primijeti simptome. Rak debelog crijeva najčešće nastaje na polipima koji se mogu ukloniti prije nego što se razviju u karcinom, a čak i u slučaju ako se karcinom već razvio, šansa je da će se isti otkriti u ranijoj fazi kada je i liječenje znatno uspješnije. U Hrvatskoj se od 2008. osobe u dobi od 50 do 74 godine svake dvije godine upućuju na test fekalnog okultnog krvarenja. Bolesnici s pozitivnim nalazom upućuju se dalje na kolonoskopiju.

Samo ove dvije stvari mogu povećati rizik od rane smrti i to za 87 posto, tvrde stručnjaci

2. Jedite više povrća, voća i cjelovitih žitarica. Takva prehrana povezuje se sa sniženim rizikom obolijevanja. Jedite manje crvenog (teletina, svinjetina, janjetina) i procesuiranog mesa, koji s druge strane povećavaju rizik.

3. Redovito vježbajte. Osobe koje žive sjedilačkim načinom života pod povećanim su rizikom razvoja raka deblog crijeva. Povećanje Vaše aktivnosti može smanjiti rizik.

4. Pripazite na tjelesnu težinu. Debljina i pretilost povećavaju rizik obolijevanja i umiranja od kolorektalnog karcinoma. Zdravija prehrana i redovita tjelovježba mogu Vam pomoći u održavanju odgovarajuće težine.

5. Nemojte pušiti. Dugotrajni pušači obolijavaju i umiru češće od raka debelog crijeva. Obratite nam se ukoliko Vam je potrebna pomoć u prestanku pušenja.

Prehranom protiv raka debelog crijeva: Popis namirnica koje trebate jesti i izbjegavati

6. Alkohol konzumrajte umjereno. Preporuča se kozumacija do maksimalno 2 pića dnevno za muškarce i 1 za žene.

Autor: dr.sc. Davor Kust, dr.med.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!