Odlučili ste postiti ove korizme? Naučite kako jednostavno početi i olakšati si

doktor, nutricionist, hrana, zdrava hrana

„Održivi intervalni post“ autora dr. sc. Sama Andrenšeka napisan je kako biste pronašli najzdraviji i najodrživiji put kroz džunglu savjeta za kontrolu tjelesne težine.

Na jednostavan i svima razumljiv način ujedinjuje najnovije spoznaje o nutricionizmu i dugovječnosti uzimajući u obzir funkcionalnost ljudskog tijela koja je hormonski, emocionalno i epigenetski uvjetovana. Osnaženi spoznajama iz ove knjige, shvatit ćete kako možete neznatnim ulaganjem postići pozitivan i trajno uravnotežen učinak na svoje zdravlje.

Razumijevanje zdravog i kvalitetnog života tumači trima općim filozofskim načelima: Partenonskim načelom, načelom dinamičke ravnoteže (većina ljudi ravnotežu shvaća kao statičku kvalitetu) i Paretovim načelom, a ujedno vam uvelike proširuje pogled na hranjive tvari koje mnoge druge dijete previđaju.

„Održivi intervalni post“ za razliku od raznih kratkotrajnih dijeta, usklađen i cjeloviti pristup prehrani koji će postati vaš način života. Tako ćete ukrotiti tjelesnu masu i održavati je cijeli život. Slijedite desetodnevni vodič kako biste prirodno oblikovali svoje tijelo i poboljšali svoje zdravlje, a svoje tijelo i dušu nahranite zdravim namirnicama. Ako usvojite samo jednu jednostavnu naviku koja će vam zauvijek promijeniti život nabolje postat ćete snažniji i osjećati se odlično.

Iz knjige Održivi intervalni post donosimo ulomak Kako početi postiti.

Kako početi

Katkad je doista nevjerojatno (a to zasigurno vrijedi i za vas) što smo sve spremni učiniti samo da ne moramo učiniti ništa. Sve te beskorisne male radnje ko je služe za izbjegavanje važnih odluka i radnji mogu u vrlo kratkom razdoblju  oduzeti puno više energije i vremena nego što bi vam bilo potrebno vremena  i energije da ste učinili ono što ste zapravo trebali učiniti. To je zato što smo  mi, ljudi, u biti robovi navika i rutina, protokola i običaja...

Zbog socijalne osjetljivosti, čak i čisto podsvjesno i instinktivno, posebno pazite na to da se ni na koji način ne istaknete u društvu. Prihvaćanje u društvu je nekada puno važnije od  vlastitog zdravlja. S evolucijskog stajališta, to je strategija koja vam je omogućila preživljavanje. No, to je vrijeme prošlo i vi ćete preživjeti. Ako nastavite s istom praksom, mogli biste se i razboljeti. Neće to biti odmah; kronične i degenerativne bolesti novoga doba pojavljuju se, naime, nakon pedesete godine. Zbog svih tih kočnica i rutinskih aktivnosti često je vrlo teško početi. Oni koji su se, međutim, aktivirali i pokrenuli, pripremaju se jako dugo i da, pogađate, nikad zapravo ne počnu. Ako ste često žrtva prijevare i znaju vas nasamariti, kako oni vole reći, zbog funkcioniranja vašeg limbičkog sustava, u tom istom sustavu događa se odugovlačenje i odgađanje. Druga je strategija, međutim, da možete prilično lakomisleno uskočiti u novu aktivnost, brzo se oduševiti, ali uzbuđenje brzo splasne.

Limbički sustav vrlo je konzervativan i omogućuje vam odrastanje, postizanje spolne zrelosti i proširivanje vaših gena na sljedeću  generaciju. Uz to, on je vrlo učinkovit i uspješan. Dokaz tome je naseljavanje i postojanje čovjeka na svim krajevima Zemlje. Naravno, glavni se evolucijski skok dogodio kada je počela suradnja limbičkog sustava s moždanom korom, dijelom našeg mozga koji je odgovoran za razmišljanje i kreativnost. Limbički  sustav u većini slučajeva daje impuls i energiju za rad, a moždana kora osmišljava sve i odgovorna je za finese. Ako limbički sustav čini 80 % vaših odluka, a vi ih zapravo manje od 20 % donosite doista racionalno, tih 20 % uzrokovano je onim evolucijskim skokom iz Homo erectusa i neandertalca koji je čo vjeku omogućio da naseli Zemlju i odleti na Mjesec.

Evolucijski je vaš zadatak obavljen do tridesetih godina, ili barem sigurno do četrdesetih. Vaš vas limbički sustav obilno vodi u smjeru pretilosti i preranog starenja. Farmaceutska  industrija uspjela je smisliti načine da vas održi na životu do osamdesetih godina, ali posljednjih dvadeset godina takvoga vašeg života može biti prilično loše kvalitete. Zabrinjava to što se negativni utjecaj na zdravlje i opću kondiciju odražava na sve više mladih ljudi, a pretilost, dijabetes tipa 2 i kardiovaskularne bolesti pogađaju sve mlađe i mlađe naraštaje.

Događa se da su današnji četrdesetogodišnjaci fizički i fiziološki na razini svojih roditelja u šezdesetima. Srećom, komunikacija i utjecaj između moždane kore i limbičkog dijela  nisu jednosmjerni. Načinom razmišljanja i aktivnostima možete iskoristiti po vratnu spregu u svoju korist sa svojim instinktivnim (limbičkim) sustavom i preodgojiti ga do te mjere da će vas održavati u dobroj formi. Pod tim mislim na to da ga možete naučiti da su niskokalorično povrće, voće, voda, disanje i  druge aktivnosti bolji od prerađene, brze, masne, slatke, slane i energetski za sićene, ali nutritivno siromašne hrane. INTERVALNI POST pokušava stvori ti takvo okružje u kojem ćete prilično sigurno ući u zrelije godine i održavati  trajne zdrave navike koje evolucijski nisu bile vaš prvi izbor. 

Postoji jedna istina o odugovlačenju i odgađanju, a to je da zaista ne možete uspjeti ako se nikada i niste stvarno trudili i ustrajali (cijeli život). Međutim, ako ste previše impulzivni, počinjete i zaletavate se stalno iznova. A ako  vas preplavi svaki snažniji impuls iz okoline, također niste učinili ništa trajno  za sebe. Desetodnevni plan trebao bi djelovati na obje vrste ljudi. Prvi je onaj tip koji odugovlači te ima jasno napisane korake za deset dana; na kraju dese todnevnog ciklusa i ako odlučite nastaviti, polako će se vaše stanje poboljšavati i INTERVALNI POST postat će vam rutina. Prema tome, počnite i učite. 

Za vas koji ste već počeli, ali knjigu još niste pročitali do kraja, želim stvoriti okružje u kojem će vas signal INTERVALNOG POSTA podsjećati svaka dva do tri dana da je vrijeme za novi ciklus. Kad prihvatite INTERVALNI POST kao način života, kao naviku i ritual, kretat ćete se u svojem smjeru iz dana u dan malim koracima, vođeni stalnim podsjetnicima i kroz vježbu. Tako ćete imati dovoljno vanjskih podražaja i impulsa kojih se možete držati i na koji ma možete ustrajati. Kad to za vas postane način života, sve će vam biti lakše. Mnogi znaju reći kako nitko nije savršen i tako si sami stvaraju lažne nade.

Svrha ove knjige i INTERVALNOG POSTA su ponajprije veća dobrobit, više zdravlja, aktivnije starenje i kvalitetniji život. Savršenstvo me je prestalo zanimati otprilike nakon 23. godine. Savršenstvo je fiktivni, nikad dostižni  koncept, a istodobno djeluje statično. Kako se sve oko vas mijenja, savršenstvo  može značiti samo stalnu promjenu stanja komunikacije i prilagodbe okoli ni te reakcije i utjecaja na događaje oko vas. Savršenstvo je u biti put koji vodi nesreći, frustraciji, tjeskobi i depresiji generacija i samo je marketinški trik. 

Budite jednostavno najbolja verzija ili doista dobra verzija sebe. Bit će to sjajno za vašu okolinu i savršeno za vas. I na taj način možete sebi racionalno reći, možete razmišljati i „mozgati” te si na kraju dokazati da je važno kako se  osjećate (to uključuje osjećaje i osjetila). Nadam se da ćete se osjećati bolje uz INTERVALNI POST. A bude li tako, to vam je najvažnije. U svijetu emocija, uz ugodne i poželjne, postoje i one manje ugodne emocije. Moguće je da ste te  osjećaje tjerali od sebe, potiskivali ili ih prikrivali hranom. Što su oni jači, to je  potrebna jača hrana da ih nadjača, pokrije, smiri i ispuni vas trenutačnim zado voljstvom. S INTERVALNIM POSTOM brzo ćete shvatiti da hrana uglavnom utječe na emocionalni i nagonski dio vaše osobnosti, a INTERVALNI POSNI dani su oni dani koji će vam pružiti priliku da upoznate, obradite i ispravite  taj dio osobnosti koji se može popraviti. No, znajte također, strah od tog svije ta potisnutih misli i osjećaja je opravdan jer taj svijet može biti uznemirujući,  nekontroliran i bolan.

Međutim, sposobnost da prihvatite i shvatite sve to jest put koji želim za vas. To će vas učiniti mudrijima, smirenijima i samopouzda nijima, a imat ćete i više razumijevanja za pogreške koje čine drugi. Za sve vas koji se odazivate na svaki poticaj, vanjski i unutarnji, dobro bi bilo da se po kušate uvijek iznova sjetiti što je zaista važno. Unutarnjim impulsima može te se koristiti za ispravljanje odgovora na vanjske podražaje. Ako u vašem životu ima previše aktivnosti, odgovornosti i zadataka (posao, obitelj, prijatelji,  djeca, hobiji) i sve je više podređeno drugima nego vama, vjerojatno je vrijeme da dobro razmislite o tome što zaista koristi vama i vašim bližnjima, a što  je samo teret. Njega može, naime, često biti poprilično puno. 

Prvo se odreknite onoga što vam najviše šteti i onoga što vam nije važno.  

Zatim odustanite od onoga što vam nije potrebno ili to smanjite, potom ono što netko drugi može učiniti za vas i umjesto vas.

Na kraju, provjerite što vam  je tada još ostalo i, prema tome, u tom trenutku potrebno i važno – što svaka ko trebate učiniti i, najvažnije, što vas zaista čini sretnim. S tako malim inventarom moći ćete preustrojiti život u ono što vam je nužno, zatim ono što vas  najviše veseli, potom ono što vam je najvažnije i samo ono što trebate učiniti (čak i ako vam se to ne da). Time ćete dobiti vrlo kratak popis aktivnosti.

Lakše ćete se usredotočiti na te četiri stvari i ispuniti ih. I sa svakom dovršenom radnjom naći će se mjesta za novu, obično ugodniju za vas. S tako prorijeđenim popisom vidjet ćete jasnije i znati kamo usmjeriti svoje vrijeme i energiju, a i novac. Obično su najbolje stvari besplatne.

Na isti način ćete postupiti i s vodičem INTERVALNOG POSTA u ovoj knjizi od deset koraka. Sedam od  tih dana prilično su normalni, a tri će vam biti dani INTERVALNOG POSTA. Nakon deset dana moći ćete odahnuti jer ćete vidjeti da možete. Oslobodit će  puno emocionalne energije, a to će vam istodobno dati snagu za dalje. Počnite s mjesta na kojem ste sada i krenite korak po korak u novom smjeru. Rezultati  će vas voditi i dat će vam poticaj, moć i mudrost za nastavak. 

Kad govorim o odugovlačenju i odgađanju, mislim na stvari koje razumijete, poznajete i svjesni ste da su dobre za vas. I iako sve to znate, niste sposob ni skupiti dovoljno snage i odlučnosti da počnete. To se odnosi i na odluke za  koje ste čak potpisali neki dokument, platili članarinu, kupili opremu i slično. Naravno, još vrijedi upozorenje da budete oprezni kad vas netko sili na brzu odluku, kada vam prijeti velikim gubitkom, kada vas uvjeravaju da će se dru gi prije vas odlučiti za proizvod, uslugu i ulaganje. To su obično razni mrežni marketinzi, Ponzijeve sheme ili „investicije”.

Ukratko, netko želi vaš ulog  i jamči vam veliku zaradu ili korist. To je obično zamka. Ako želite riskirati, igrajte igre na sreću za manji iznos. Vjerojatno ćete izgubiti, ali ako pobijedi te, super. Međutim, to za vas ne znači rizik. Kad god ste u takvoj situaciji, zapitajte se možete li živjeti bez svega što ste uložili. Ako možete, znači da je ta  stvar za vas sigurna, ali zabrinjava već samo to da se pitate takve stvari. Najbolje stvari su, naime, gotovo posve besplatne. Uložite malo vremena i energije, a većinu atributa već imate na raspolaganju. Nemojte, stoga, biti naivni, to je  pogrešno. Odlučivanje znači potrošiti puno energije. To je zahtjevan proces i  treba neko vrijeme prije nego što donesete odluku. Odlučiti se znači ograniči ti se na svoju odluku ili se odreći drugih opcija. To istodobno znači osloboditi se od drugih mogućnosti i varijanti. A donijeti odluku znači i preuzeti odgovornost. Svakako vam savjetujem da je bolje preuzeti sve te terete i istodobno  prednosti na sebe. U suprotnom ćete prepustiti odluku nekome drugome, a težina, odgovornost i posljedice opet će pasti na vas. Oklijevanje vas može spasiti od glupih, brzih odluka, od manipulacija i prijevara. Dakle, kad oklijeva te, dobro razmislite, napravite jedan korak unatrag, prespavajte, raspitajte se, prikupite informacije i tek potom donesite odluku. Vidjet ćete da oklijevanje koje traje dulje može biti zamornije od donošenja odluke i pokretanja akcije. Ako sumnjate, napravite analizu rizika, zamislite najlošiji mogući scenarij koji bi vam se mogao dogoditi zbog odluke.

Naravno, pogledajte i najbolji mogući rezultat – koji bi se trebao temeljiti na stvarnom poznavanju situacije, a ne na  obećanjima ili nekim prijašnjim uspjesima. U teoriji je sve moguće. No stvarnost  je konzervativnija. Razmislite o tome znači li INTERVALNI POST za vas važan  napredak u životu. To svakako možete provjeriti. Stajat će vas jednako toliko ili manje od vaše uobičajene hrane. U svakom trenutku možete stati i početi iznova. Svakako ćete biti bogatiji za jedno zanimljivo iskustvo. Međutim, veliki su i  izgledi da ćete shvatiti kako želite uklopiti INTERVALNI POST u svoj životni ritam i da će on postati vaš način života. Time ćete se uvjeriti u svoj odabir hra ne i način kuhanja. Znat ćete kada mazite sami sebe i dopuštat ćete si „skok pre ko ograde”, i to sve dok ustrajete na zdravoj prehrani. Bit ćete otporniji na razne trendovske dijete i pripravke koji bi trebali obaviti posao umjesto vas. Znat ćete u što možete uložiti svoje vrijeme i što vam je važno. Dugoročno možete dobiti  puno više nego što vam mogu donijeti kratki trenutačni dobici. 

Što u prehrani izbjegavati u širokom krugu - četiri stvari su na vrhu liste

Ordinacija.hr

Foto: Shutterstock, Arhiva

 

 Prati nas na Viber Public Chatu!