Stiže novi val vrućina: Uz vodu, nikako ne zaboravite na ovaj napitak

vrucina

Evo kako možete pobijediti ljetnu vrućinu i ostati zdravi.

Uz neobično visoke temperature koje prijete ovog ljeta, prije svega je važno piti puno tekućine kako biste izbjegli stanja poput iscrpljenosti ali i srčanog udara. Ipak, voda sama po sebi nije dovoljna za izdržati te vrućine, organizmu je potrebna dodatan pomoć, posebno ako ste aktivni.

Visoke ljetne temperature već su u punom mahu, a još nas čeka i nekoliko toplinskih valova, stoji upozorenje na stranicama HZJZ-a. Stoga je važno biti spreman i upoznati se s najvažnijim uputama za zaštitu od vrućine i svih posljedica koje toplinski valovi mogu ostaviti, a posebno od toplinskog udara.

Što se događa u našem tijelu prilikom velikih vrućina?

  • Krvne žile se šire (vazodilatacija), zbog čega se tlak snižava
  • Promjena krvnog tlaka može uzrokovati slabost i nesvjesticu
  • Srce ubrzano kuca pa može doći i do infarkta
  • Smanjuje se cirkulatorni volumen, a krv postaje gušća što može uzrokovati trombozu
  • Hlađenjem tijela, odnosno znojenjem, iz tijela se gube tekućina i elektroliti, a intenzivno znojenje može uzrokovati toplinske grčeve i iscrpljenost
  • UV zračenje može uzrokovati nastanak zloćudnih novotvorina na koži (npr. melanom)
  • UV zračenje može uzrokovati razvoj mrene na oku

Postoje stvari koje možete učiniti kako biste ostali sigurni, pa možete koristiti sve vrste hlađenja dok traju velike vrućine. Sobnu temperaturu preporučljivo je održavati ispod 32°C danju i 24°C noću. Jedite umjereno, a neka vaša prehrana bude bazirana na sezonskom povrću i voću. Nosite laganu i široku odjeću svijetlih boja i prirodnih materijala. Ne zaboravite na pokrivala za glavu (šeširi, kape) te sunčane naočale. Tuširajte se mlakom vodom, a možete stavljati i hladne obloge, a ako radite ili trenirate na otvorenom uzimajte češće pauze u hladu i pijte više tekućine – 1.5 čašu svakih 30 minuta. Isto tako izbjegavajte izlaganje direktnoj sunčevoj svjetlosti, posebno u razdoblju između 10 i 17 sati.

Naravno, hidratacija je i dalje najvažnija stavka ako želite zaštititi zdravlje. Kako navode stručnjaci posebno je važno piti vodu ako ste fizički aktivni, no još je važnije nadoknaditi gubitak tekućine esencijalnim mineralima poznatima kao elektroliti, koji uključuju natrij, kalcij, kalcij i klor, koji se gube znojenjem, a može dovesti do dehiracije.

Dehidracija je stanje koje se javlja kada čovjek izgubi više tekućine nego što je konzumirao te tako poremeti osjetljivu ravnotežu minerala u tjelesnim tekućinama.

Najbolji pokazatelj kvalitetne hidratacije ili pak manjka vode u organizmu je mokraća. Svijetla i bistra mokraća je znak dobre hidratacije, dok je tamna i mutna mokraća znak manjka vode u organizmu. Osim mokraće, postoje drugi znakovi koji upućuju na manjak vode u organizmu, a to su: suha usta, ljepljiva i gusta slina, crvenilo u licu, pospanost i umor, žeđ, smanjena potreba za mokrenjem, urin tamno žute boje, glavobolja, zatvor ili tvrda stolica.

Elektroliti su najbolji način za nadoknadu izgubljene tekućine

Dr. Sakiko Minagawa, pojašnjava kako oni igraju veliku ulogu u funkcioniranju mišića i živaca, krvnog tlaka, te dodaje kako je iznimno važno nadoknaditi sve izgubljeno znojenjem. Isto tako valja imati na umu ako pijete previše vode, a nimalo napitaka koji sadrže elektrolite, oni će lakše i odlaziti iz tijela.

Zaključak je da morate paziti kako nadoknađujete elektrolite tijekom ljetnih mjeseci, posebno sada kada nas čekaju velike vrućine i mogući toplinski udari. Započnite dan s napitkom koji ih sadrži, a isto tako pazite da unosite namirnice koje ih sadrže poput zelenog lisnatog povrća i voća.

Što je toplinski udar?

Toplinski udar (hipertermija) je najteži oblik poremećaja organizma uslijed dugotrajnog i prekomjernog izlaganja jakim vrućinama te nefunkcioniranja termoregulacijskih mehanizama.

Razlikujemo dva oblika toplinskih udara – klasični i naporom izazvani toplinski udar. Klasični toplinski udar nastaje prilikom duljeg izlaganja vrućini, a uglavnom se javlja u ljetnim mjesecima i kod starijih, posebno slabo pokretnih osoba. Toplinski udar izazvan naporom karakterističan je za zdrave i aktivne ljude, konkretnije, posebne skupine poput sportaša, građevinskih ili drugih radnika na otvorenom.

A. A.

Foto: Shutterstock

 

 Prati nas na Viber Public Chatu!