Kako naučiti dijete plivati (2.dio)

bazen, plivanje

Prvi dio učenja plivanja je svakako privikavanja na vodu. Ovisno o djetetu, taj dio učenja plivanja će trajati nekoliko dana dok se dijete ne osjeća sigurno u vodi.

Ukoliko pratite sve segmente navedene u našem prošlom prilogu, dat ćemo vam neke prijedloge igara ili vježbi kojima ćete postići da se dijete što brže i što bolje privikne na vodu.

Privikavanje na vodu

Da bi mogli dijete priviknuti na vodu, poželjno je koristiti rekvizite kao što su loptica za stolni tenis i kolut za hulahop ili neki predmeti ili igračke koje su bliske djetetu. Za primjer dat ćemo nekoliko vježbi za privikavanje:

  • Podsjetite djete kako se ujutro umiva u kupaonici i neka to pokuša ponoviti u bazenu.
  • Kada zagrabi vodu u obje ruke neka pokuša u tu vodu ustima puhati balone.
  • Zatim neka pokuša puhati u lopticu za stolni tenis koja se nalazi na površini vode.
  • Pokušajte zajedno s djetetom udahnuti zrak i zatvorenih očiju postepeno zaranjati u vodu dok cijela glava ne bude ispod površine.
  • Pokušajte istu vježbu, ali da dijete puše balone ispod površine vode.
  • Kada to uspijete, neka djete pokuša pod vodom otvoriti oči i pogledati koliko prstiju na ruci ste mu pokazali.
  • Ukoliko to uspije, neka pokuša otvorenih očiju izroniti neki predmet s dna.
  • Zatim neka pokuša zaroniti kroz obruč koji ste mu postavili ispod površine vode.
  • Kada je to dijete savladalo, pokušajte ga poleći na površinu vode na leđa, pridržavajući ga odozdo. Postepeno odvajajte ruke od njegovog tijela dok ne ostane samostalno ležati na vodi (glava mora ležati na vodi). Noge će mu polagano tonuti. Poželjno je da se odmah savlada plutanje bez upotrebe plovaka, ali ukoliko djete osjeća strah, pomognite mu stavljanjem pomagala koja plutaju.
  • Kada je savladao plutanje na leđima, pokušajte isto na prsima. Nakon udaha, polegnite ga na prsa s glavom u vodi i pridržavajte ga odozdo. Postepeno odvajajte ruke od tijela, dok ne ostane samostalno plutati na prsima. Ruke mogu biti uz tijelo ili odvojene od tijela.
  • Plutanje na prsima je možda najvažnija vježba bez koje ne možete napredovati. Nakon toga pokušajte da se djete nogama odgurne od zida ili dna i klizi u tom položaju. Ukoliko se ne može odraziti, pokušajte ga u ležanju na prsima vući kroz vodu da osjeti klizanje.
  • Ovom vježbom završava osnovno privikavanje na vodu. Da bi se dijete osjećalo sigurnim, poželjno je da pokuša izvesti nekoliko skokova iz vode u vodu ili skok na noge s nekog povišenja. Kroz cijelo vrijeme je potrebno dijete stimulirati da ponavlja vježbu disanja kada na površini vode ili pod vodom ispušta mjehuriće. Neka to izvodi bez brisanja lica rukama kako bi se što više naviknuo na vodu.

VAŽNA NAPOMENA: poželjno je da se plivačko disanje provodi kontinuirano kroz svaku vježbu i nakon svake vježbe. Učenje disanja traje puno sporije nego učenje ostalih elemenata plivanja pa ga zato morate koristiti što je moguće češće.

Ovisno o temperaturi vode, slanoj ili slatkoj vodi i koncentraciji djeteta, prekinite učenje kada primjetite da ono više ne predstavlja ugodu djetetu. Ostavite mu dovoljno vremena da se samostalno igra i koristi naučeno. Boravak u vodi već sam po sebi djeluje pozitivno na prilagodbu. Svako forsiranje može izazvati negativne posljedice.

U optimalnim uvjetima svako djete će trebati 4 – 6 sati (dana) da bi savladao ove vježbe. Ukoliko je ranije bilo negativnih iskustava s vodom ili u slučaju pretjerivanja, proces može trajati i znatno duže.

Učenje plivanja

Dijete koje je se na ovaj način priviknulo na vodu može započeti s učenjem plivanja. Postavlja se pitanje kojom tehnikom? Načelno, pokušajte kraulom. Ukoliko dijete usvoji tu tehniku, bit će puno brži napredak. Ukoliko dijete automatski stopala okreće prema van (kao kod prsne tehnike) pokušajte započeti prsnom tehnikom. Kod djece koja se nisu u potpunosti još naviknula na vodu i ne žele glavu držati u vodi, započnite leđnom tehnikom.

U svakom slučaju, redoslijed učenja bi trebao biti sljedeći:

  • Rad nogama
  • Rad nogama uz disanje
  • Rad rukama
  • Rad rukama uz disanje
  • Rad rukama i nogama
  • Rad rukama i nogama uz disanje

Kod rada nogu pokušajte sljedeće vježbe:

  • Neka se dijete uhvati pruženim rukama za rub bazene i s glavom van vode pokuša lupati pruženim nogama i pruženim stopalima po vodi.
  • Kod sljedeće vježbe bi dijete trebalo pomalo savijati noge u koljenu kod udaraca, a noge pokušati držati stalno pod vodom.
  • Ukoliko je dijete savladalo tu vježbu, stavite mu u ruke neku plutaču i neka pokuša isto tako raditi nogama u kretanju po površini vode. Možete mu pomoći tako da ga vučete po vodi.
  • Da bi dijete plivalo nogama uz disanje, ponovo ga vratite uz rub bazena gdje će istu vježbu ponavljati držeći se za rub bazena uz uranjanje glave i izdisanje pod vodom (raditi mjehuriće), pa ponovo podizanje glave van vode.
  • Ukoliko primjetite da je dijete savladalo ovu vježbu, pokušajte mu dati ponovo plutaču da  to pokuša u kretanju.

Kod rada rukama pokušajte sljedeće vježbe:

  • Prvo pokušajte vježbu s jednom rukom. Dijete bi trebalo u ležećem položaju na prsima jednom rukom držati se za rub bazena, a drugom pokušavati raditi polagane zaveslaje kroz vodu i to sa glavom u vodi. Neka izvodi onoliko zaveslaja koliko može zadržati zrak. Nakon toga neka pokuša istu vježbu drugom rukom. U početku neka radi pruženim rukama.
  • Kod rada objema rukama mogu nastati mali problemi s koordinacijom. Ukoliko je moguće, pokušajte da dijete u plitkom bazenu stavi glavu i trup u vodu i pokuša u mjestu plivati objema rukama bez disanja.
  • Ukoliko primjetite da nema problema s koordinacijom rada objema rukama, neka pokuša svaki put kada vadi npr. desnu ruku, izvaditi i glavu i uzeti novi zrak.
  • Kada je savladana ova vježba, neka dijete pokuša to isto raditi u vodoravnom položaju. Vi mu možete asistirati pridržavajući mu tijelo.

A sada je potrebno sve to povezati u jednu cjelinu i to još u kretanju. Naravno da će u početku biti problema. Stoga, neka dijete pokuša plivati nogama i jednom rukom dok u drugoj ruci drži neku plutaču. Svaki puta kada završi zaveslaj rukom neka pokuša podići glavu i uzeti zrak. Važno je znati da se tehnika plivačkog disanja usvaja postepeno i taj proces traje. Budite strpljivi i upozorite dijete na to. Inzistirajte na disanju jer je disanje osnovna pretpostavka za pravilno plivanje bilo kojom tehnikom.

Savladana tehnika plivanja jednom rukom je pretpostavka da se može započeti rad objema rukama. Sugerirajte djetetu da se, plivajući kraul, valja na vodi s jedne na drugu stranu jer će tako lakše izvoditi zaveslaje. Zbog disanja napredovanje će biti polagano, ali ponavljanjem će napredak biti vidljiv i dijete će moći registrirati svoj napredak. Svaki put mu mjerite preplivane metre ili broj zaveslaja s disanjem kako bi mogli pratiti napredak.

Da bi bili sigurni da je vaše dijete sigurno u vodi, u sljedećem nastavku ćemo vam savjetovati vježbe za učenje skoka na glavu i vježbe kojima ćete razviti djetetu sigurnost u vodi.

 Prati nas na Viber Public Chatu!