Pretjerano znojenje može biti znak ozbiljnih bolesti, pa i srčanog udara

znojenje

Znojenje je normalan proces koji regulira našu tjelesnu temperaturu, no neki se ljudi pretjerano znoje što može biti jako frustrirajuće.

Teško je odrediti što je to normalno znojenje, budući da se količina znoja razlikuje od osobe do osobe. Na nju utječu spol, naša dob, tjelesna težina, vanjske okolnosti (toplo vrijeme), naša aktivnost, ali i nervoza i stres.

Žlijezde znojnice raspoređenu su po cijelom tijelu, a najviše ih ima na dlanovima, ispod pazuha, na tjemenu i stopalima. Muškarci se više znoje od žena jer njihove žlijezde jače rade. Također, što smo stariji i imamo veću tjelesnu težinu i više smo pod stresom, više ćemo se i znojiti. Ako se posebno jako znojite na nekim predjelima tijela, poput primjerice glave, razlog su opet žlijezde.

Svaki čovjek prosječno dnevno izluči oko sedam decilitara znoja, no ako je osoba podvrgnuta nekoj tjelesnoj aktivnost više će se znojiti. Primjerice, tijekom sat vremena intenzivnog vježbanja mogu se izlučiti i do tri litre znoja.

Možete imati srčani udar, a da to ni ne znate! Tihi infarkt češće pogađa muškarce

Osim što regulira tjelesnu temperaturu, normalno je znojenje zdravo, jer se njime iz organizma izbacuju toksini i druge nepotrebne tvari. Znojenje je i normalan imunološki odgovor na infekciju, pa se znojimo i u situacijama kada se naše tijelo brani od nekog virusa ili bakterije.

Kako doživljavamo znojenje?

Studije provedene u SAD-u pokazale su da osobe koje se pretjerano znoje 66 posto ljudi doživljava nervoznima, 49 posto ljudi smatra da je znojenje posljedica povećane tjelesne težine odnosno pretilosti, dok 25 posto ljudi misli da je pretjerano znojenje znak lošeg zdravlja.

U većini slučajeva zbog pretjeranog znojenja ne treba dizati paniku, no ako vam naglo i iznenadno znojenje otežava dnevne aktivnosti, ili ako imate noćna znojenja bez nekog poznatog uzroka, svakako biste se trebali obratiti liječniku.

Pojačano znojenje ponekad je nasljedno, a mogući uzroci nekontroliranog i pojačanog znojenja najčešće su loša prehrana, nesanica, stres, nervoza, hormonska neravnoteža, pretjeran rad štitnjače, niske razine glukoze u krvi, nuspojava lijekova (mogu ga uzrokovati lijekovi za krvni tlak, lijekovi protiv prehlade i gripe, tablete željeza i antibiotici), infekcijska bolest (primjerice tuberkuloza), poremećaj rada znojnica, problemi sa srcem i dehidracija. Pretjerano znojenje može biti i znak upozorenja od srčanog udara, ali i pokazatelj maligne bolesti.

Ako razdoblje prekomjernog znojenja traje dulje od šest mjeseci, vjerojatno se radi o primarnoj hiperhidrozi. Uglavnom se javlja na aksilama, dlanovima, stopalima ili na kraniofacijalnim predjelima. Simptomi su prilično simetrični, ne javljaju se tijekom noći i u većini slučajeva javljaju se najmanje jednom tjedno. Za ovo stanje postoji genetska predispozicija te se javlja prije 25. godine života.

Ako se radi o sekundarnoj hiperhidrozi, u pozadini se krije neka bolest koja dovodi do pretjeranog znojenja, a tada je iznimno važno otkriti pravi uzrok znojenja.

Za neugodan miris prilikom znojenja nije kriv sam znoj već su odgovorne bakterije koje žive na našoj koži.

Posebno neugodan problem može biti pretjerano znojenje ispod pazuha, a uzrokovati ga mogu loša prehrana, loša higijena pa čak i krivo odabrani dezodorans.

Kako biste izbjegli pretjerano znojenje ispod pazuha morate poboljšati svoje higijenske i prehrambene navike, ali i odjenuti udobnu odjeću od prirodnih materijala koji, za razliku od sintetike i poliestera, imaju moć upijanja. Također je preporučljivo u ljetnim mjesecima nositi širu odjeću, kako bi zrak slobodno cirkulirao tijelom.

Kako živjeti nakon napada panike? Evo što psihologinja kaže

Potrebno je svakako regulirati i tjelesnu masu, budući da višak kilograma otežava hlađenje tijela i pospješuje znojenje. Za početak savjetujemo da smanjite unos napitaka s kofeinom, alkoholnih pića, šećera te ljute i začinjene hrane.

Prehranu bazirajte na lako probavljivim, niskokaloričnim namirnicama: sirovom voću i povrću, maslinovom ulju, mlijeku i mliječnim proizvodima s niskim postotkom mliječne masti, ribi i posnijim vrstama mesa. Preporučuje se jesti hranu koja je bogata vodom i koja hladi organizam, poput krastavaca, tikvica i lubenice. Pripazite i na unos kalija koji se intenzivno gubi znojenjem, pa ga treba nadoknaditi. Kalijem su, osim krastavaca i zelenog lisnatog povrća, bogate rajčice te banane.

Kod znojenja je jako važan i unos tekućine koju treba nadoknaditi konzumiranjem juha i prirodnih napitaka. Pijte puno vode, a preporučuju se i čajevi, od metvice ili komorača, te napitci od limete, grejpa ili limuna. Također, vrlo je korisno piti i čaj od žalfije koja svojim svojstvima smanjuje znojenje, kao i čaj lista oraha ili kore hrasta. Bolje ćemo se rashladiti ako tekućina koju pijemo nije iz frižidera. Dapače, preporučuju se topli čajevi i napitci.

A što kad nema posebnog razloga?

Ako se utvrdi da ste skloni prekomjernom znojenju bez posebnog razloga, savjetuje se primjena otopine heksahidrat aluminijeva klorida (6 do 20 posto) u apsolutnom etilnom alkoholu. Pripravak se izdaje na recept, a dva do tri puta tjedno potrebno ga je nanijeti na suhu kožu pazuha, tabana ili dlanova. Terapija je najučinkovitija kada se nanosi noću, a ujutro se ispere.

Krajnja opcija je i botoks injekcija koja se uštrcava u pazušnu jamu, dlanove ili čelo te sprječava znojenje. Ali samo privremeno. Sam učinak traje do šest mjeseci, pa se tretman botoksom mora ponavljati. Neke od komplikacija tretmana su i slabost mišića i glavobolja. U slučaju da konzervativni zahvati ne urode plodom, preporučuje se kirurški zahvat, odnosno odstranjivanje aksilarnih znojnica.

Napravite sami toaletnu vodu s 3 različita eterična ulja za svjež miris i zaštitu kože

Tekst: Ivana Kalogjera/magazin Ordinacija.hr

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!