Puno kave, Netflix, pasivnost... Promjenom navika do zdravijeg i ispunjenijeg života

obitelj, odmor, Shutterstock 417086011

Tijelo je izrazito predvidljiv organizam. Dok mu određeni konteksti uzimaju energiju, prazne ga i stavljaju u stresno stanje, dobro znamo koliko je i onih koji upravo naprave suprotno - opuštaju, čine tijelo protočnim te pune energijom.

Naše tijelo je mehanizam koji radi poput savršeno uređenog stroja. No onog momenta kada se prema njemu ne ophodimo prema 'pravilima', dolazi do manjih ili većih zastoja, kvarova i dugoročno.... bolesti.

Izvori životne energije i temelji zdravlja 

Životnu energiju (pranu) primamo iz mnogih izvora no najčešće koristimo:

  • san
  • sunce
  • kisik
  • hrana
  • voda
  • međuljudski odnosi

Istovremeno, manjak ovih izvora energije dovode do tromosti, inercije, apatije, a u najgorim slučajevima i depresivnih stanja.

Kakva je vaša narav i konstitucija tijela prema ayurvedi? Evo što morate znati o došama

Trenutačni lifestyle većine nas 'zapadnjaka' izgleda otprilike ovako:

  • san isprekidan zvukovima televizora i autiju koji trube u ulici ispred naše zgrade,
  • sunce koje vidimo na 5 minuta kada izađemo iz ureda i prošetamo do auta u garaži,
  • zrak u zatvorenim prostorima čija je kvaliteta jednaka minimumu za preživljavanje,
  • plastično ambalažirana i bizarno zašećerena hrana u supermarketima,
  • i na kraju svega poslastica: sve veća otuđenost, nerazumijevanje i nezadovoljstvo u međuljudskim odnosima.

Iako je trenutačni postav stvari u socijalnom okruženju 21. st. takav kakav jest, neke stvari mogu nam uvelike pojačati energetski kapacitet, zdravlje, a time i produktivnost i zadovoljstvo na poslu i životu općenito.

Svi jako dobro znamo koje su to stvari koje nam pridonose psiho-fizičko emotivnom boljitku, a koje nam ga pak uništavaju. Svi mi jako dobro znamo gdje trebamo ići, što trebamo raditi, što trebamo jesti i kakav dnevni ritam trebamo imati pa da bismo bili najbolja verzija sebe. (A ako ne znamo - vrijeme je da obratimo pozornost na taj dio i saznamo.)

Jedna od disciplina koja uvelike radi na osvještavanju sebe u tom kontekstu jest joga. Joga, drevni indijski nauk govori o ujedinjenju tijela, duha i uma pojedinca. Jedna od velikih stavki na putu balansiranja svih ovih dijelova nas jest upravo disciplina i ovladavanje osjetila.

Vježba disanja za hormone u ravnoteži i bolju kvalitetu života

Tapas - nekima španjolski snack, Indijcima goruća vatra discipline

U Vedskom nauku nameće se pojam discipliniranog rada na sebi, ovladavanju fizičkim osjetilima i održavanju tjelesnog zdravlja kroz uspostavljanje ravnoteže.

Tapas doslovno znači vatra discipline. Riječ je o uzastopnom odolijevanju onome što nam čini da se osjećamo kratkoročno zadovoljeni, no dugoročno nam šteti. Istovremeno, riječ je o uzastopnom djelovanju u smjeru onoga što nam kratkoročno predstavlja napor, ali dugoročno ima dobar utjecaj na nas.

Bez puno filozofije, evo nekoliko jednostavnih primjera tapasa:

  • Odolijevanje ulasku u pekaru i izrada shakea od blitve.
  • Odlazak na trening u rano jutro prije posla.
  • Izbjegavanje zadimljenih kafića i odlazak u jutarnju šetnju šumom.
  • Odlazak na spavanje u pravo vrijeme.
  • Buđenje u ranu zoru.

Ma, znamo već sve. Na papiru.

Svi mi imamo one 'ponedjeljak'/1. siječnja odluke, nadobudne mentalne planove napravljene nakon odgledanih 10 motivacijskih YouTube videa i popis budilica u mobitelu od 5:15 do 7:20 svakih 5 minuta.

Takvi pokušaji ponekad i urode kratkoročnim periodima tapasa, no ovdje imam jednu zeznutu vijest: pravi tapas, prava disciplina počinje baš onda kada nam se ne da, kada imamo loš dan, kada nije vrijeme za to, kada je najteže. Pravi tapas počinje tek onda kada mišići u planku počinju boljeti, baš kada je vani kiša i nemamo auto, baš onda kada svi izlaze večeras, a ti ostaješ doma jer ujutro imaš trening i važnu prezentaciju.

U Vedama stoji da su upravo stvari koje su dugoročno med - na početku otrov, a one koje su kratkoročno med - dugoročno postaju otrov. Primjer su neregulirana i nezdrava prehrana, unos toksičnih stvari (cigarete, alkohol, velike količine kave), pasivnost, konzumacija otupljujućih sadržaja (Netflix i sl.)...

Vjerojatno ste i sami primijetili da je stati na vrijeme s hranom i jesti stvarno zdravo i kontrolirano dugoročno najbolja opcija ne samo za zdravlje, nego i za cjelokupno funkcioniranje, regulativu energije u danu, produktivnost i na kraju krajeva... fizički izgled.

Vjerojatno ste i sami primijetili da je redovna tjelovježba u omjeru koji je realan za vaše godine i konstituciju odgovor veliki benefit za vaše opće stanje.

Naš fizički izgled, zadovoljstvo samim sobom, emotivno stanje, količina energije kojom raspolažemo i posljedično zdravstveno stanje kumulativ je naših dosadašnjih navika u odnosu na genetiku i okolinske faktore.

Na genetiku ne možemo utjecati, na našu okolinu djelomično, ali zato na navike itekako možemo. I tu je ključna riječ disciplina.

Jedini način za dolazak do ili pak održavanje zdravlja jest konstantna, predana disciplina na svim onim područjima koji imaju direktan utjecaj na nas. Svi ostali kompromisi dovest će do polovičnih rezultata.

A od kuda izvući disciplinu? Iz stvarne odluke. Iz jake odluke. Iz spoznaje da najbolja verzija nas itekako postoji. Pa hajmo po nju.

Lumbalna lordoza - kako izgleda joga terapija za kralježnicu?

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!