Pitanje čitatelja

Poštovani,
pišem vam jer mi se u zadnje vrijeme stalno događa da me optužuju kako nemam nimalo razumijevanja za druge. Uvijek kažem svoje mišljenje i stavove. Međutim, ljudi s kojima se družim često puta ostanu šokirani mojim stavovima i smatraju kako nemam srca za druge i njihove probleme. To mi se često događa i s kolegama na radnom mjestu. Iskreno, pomalo sam svjesna da možda prebrzo osuđujem druge i njihove postupke, a pri tom nisam spremna slušati njihova objašnjenja. Zašto to radim?

Anna

Odgovor prof. Borisa Blažinića

Ono što vas prvenstveno zanima je kako razviti sposobnost stavljanja sebe u poziciju druge osobe. Kako razumjeti njene misli, osjećaje i postupke? Kako razviti tu sposobnost empatije i zašto je trebamo koristiti kako u poslovnom tako i u privatnom životu? Koje su beneficije empatije i koju cijenu trebamo platiti?

kU dosta slučajeva empatija dođe prirodno. U drugim pak slučajevima, pomaže napraviti nekoliko svjesnih poteza promocije vlastite empatije drugima. U tom slučaju morate imati i namjeru. Budite “na čisto“ sami sa sobom u situaciji kada želite imati razumijevanja za neku osobu, iako se možda ne slažete s tom osobom. Empatija ne znači nužno slaganje. Na primjer, možete reći: “Ne očekujem da ću se složiti s tvojom situacijom, ali želim čuti tvoje mišljenje i razumjeti te“. To priprema drugu osobu na mogući ishod. Ako ovo ne učinite, drugi ljudi mogu pogrešno protumačiti vaše slaganje s njima. Jednom kada imate namjeru biti empatični, svjesno se pokušajte staviti u poziciju druge osobe. Kako to izgleda i što znači osobi prema kojoj ste empatični? Što je drugoj osobi važno? Još važnije, koje vrijednosti će osoba prigrliti? To je bikovo oko, krucijalna točka za vas da shvatite i imate razumijevanja. Postavljajući sebi ovakva pitanja, dovodite se na pravi put. Kada se fokusirate na odgovore, živite izvan svoje namjera da postanete empatični. Također, pomaže da budete dobar slušatelj. Vaš mozak ima mnogo konjske snage kada slušate, jer mozak može raditi puno brže od osobe koja priča. Mozak može procesirati 1000 riječi u minuti, a ljudi pričaju samo 180 riječi u jednoj minuti. Što učiniti s dodatnom konjskom snagom ili snagom mozga? To vam pomaže izbjeći dnevno sanjarenje koje vam ometa dobro slušanje. Još jedna dodatna pomoć je da barem privremeno vaš sud o drugima, o njihovim mišljenjima i stavovima ne dovodite u pitanja. Ne morate imati empatiju što se tiče pozicije drugih sve dok ste u potrazi za imati empatije koja se tiče osjećaja i vrijednosti drugih. Izražavanje svojih sudova o razmišljanju drugih ostavite za kasnije. Odlaganje iznošenja svog suda za većinu ljudi je radikalan korak. Većina ljudi se zaleti pokušavajući promijeniti mišljenja drugih. Pogotovo kada se radi o svađi. U konverzaciji pokušajte postavljati pitanja drugoj osobi kako bi im pomogli izraziti osjećaje. Nakon toga, izrazite razumijevanje. Empatija pomaže svima da postanu snalažljivi u rješavanju i razumijevanju različitosti.

Efektivna empatija na poslu

                                                        Izvrstan dar ljudskih bića je što imamo moć empatije.
                                                                                                             Meryl Streep

Mnogi ljudi miješaju pojam empatije i pojam simpatije. Empatija dopušta simpatiju. Bez empatije nema ni simpatije. Empatija podrazumijeva sposobnost da se stavimo u cipele druge osobe. To je esencijalno u svakom odnosu i odnosi se na svaki aspekt. U suštini, vaše ljudske vještine u kojima je empatija esencijalna. Definicija simpatije: čin zamišljanja i interpretacije misli, iskustva, perspektive drugih iz vlastite nam perspektive, uz prihvaćanje i slaganje. Definicija empatije: čin pokušaja razumijevanja misli, osjećaja i perspektive drugih gledano iz njihove perspektive, uživljavajući se u nju. Razlika je suptilna, ali značajna.

kTuđa točka gledišta

Što više pokušavate shvatiti vašeg kolegu ili prijatelja, više će harmonije biti u tom odnosu. Sve što trebate je pokušati vidjeti stvari iz kuta gledanja druge osobe. Čineći to, razumjet ćete namjere drugih kao i njihovu motivaciju. Rečenice poput: “Vjerujem da bi i meni bilo teško na tvom mjestu, vidim kako ti je to problem“, znači da ste empatizirali s osobom.

Niste uvijek u pravu

Pogledajte unatrag i ispitajte što ste rekli i učinili. Možda je utjecalo na vaše prijatelje, suradnike. Dobro bi bilo da vam o vašem ponašanju oni daju svoju točku gledišta.

Ključne riječi su: slušanje, slušanje i samo slušanje. Za to vam treba vještina slušanja, ali ne ona uobičajena vještina. Prvenstveno vam treba strpljenja kako bi kolegu saslušali u potpunosti i aktivno. Dok slušate, obratite pažnju ma govor tijela i ton glasa.

Ponašanja koja treba izbjegavati

Postoje neke forme ponašanja koje će ubiti empatičnog čovjeka u vama. Najgore forme su narcizam i oportunizam. Podjednako su opasni u tendenciji cilja koji opravdava sredstvo. Agresiju, nesankcionirano ponašanje i neprestano natjecateljsko ponašanje među zaposlenicima, svakako treba izbjegavati. Ono ukazuje na definiciju situacije “izgubio=izgubio“. Stalno okrivljavanje drugih zbog nastalih posljedica je također znak nepoželjnog ponašanja.

Empatija prodaje

S empatijom vi promovirate otvorenost u odnosima i pomažete ohrabriti druge da podijele svoje ideje dobrovoljno. Ovaj facilitacijski radni odnos stvara kreativna rješenja. Također eliminira nesporazume u komunikaciji i konfuzije. Empatija vrlo lako osigurava vašu sposobnost da izgradite kvalitetnije odnose i da uspješnije komunicirate sa svojom sredinom.

Ordinacija preporučuje

card-icon

Zdravstveni adresar

S lakoćom pronađite ordinaciju, ljekarnu, polikliniku i drugo.

card-icon

Baza bolesti

Nešto vas boli ili smeta? Prije odlaska liječniku možete se informirati ovdje.

Možda će vas zanimati i ovo