Pitaj Borisa! Kako protiv crnih misli?

Bol, tuga, depresija, problemi 4

Pitanje čitatelja

Poštovani Borise,
pročitala sam Vaš prošli odgovor kako se manje brinuti. Voljela bih da malo produbite tu temu i da i meni pomognete.

Imam 34 godine i osjećam se deprimirano i nezadovoljno svojim životom. Trenutno sam u toj fazi.

Naime, svaku jutro se budim i na večer liježem u krevet s gomilom pitanja, crnim mislima jer me posao počeo stvarno opterećivati. Samo mislim na posao, pod stresom sam, puno radim i doma se vraćam nervozna i rastresena i to se reflektira na odnose u obitelji i na druge drage ljude. Jednostavno osjećam kao da imam ogroman kamen u želucu i kao da sve dublje i dublje tonem. Kako da ne potonem?

Žarka K.

Odgovor prof. Borisa Blažinića

Ogroman broj ljudi se budi s prisilnim mislima o tome što sve moraju učiniti i strahom što će se sve dogoditi ukoliko to ne učine? Navečer kad legnu u krevet, krenu u  samomučenje analizirajući u čemu su pogriješili, što nisu učinili, a morali su itd. Naravno osjećate se loše i tonete sve dublje.

DepresijaŠto se zapravo događa?

Svako jutro nakon što se probudite, dok se umivate, perete zube,oblačite itd… vaš um prolazi kroz seriju pitanja. Pitanja koja sebi automatski, nesvjesno postavljate određuju na što usmjeravate svoje misli – vaš fokus.

Vaši osjećaji i ono što doživljavate u tijelu ovise o tome na što ste fokusirali svoju pažnju u tom trenutku. Vaš mozak jednostavno "briše"  sve ono što nije u vašem fokusu, na što niste usmjerili svoju pažnju. Da bi se osjećali loše trebate "izbrisati" sve što je divno u vašem životu. Isto vrijedi ako se želite osjećati dobro.  

Na primjer, ako se pitate "Zašto sam tako glupa i jadna?",  vaš um će vam pružiti direktan odgovor kao npr. "Glupa si i jadna jer si nespretna, lijena, ništa ne možeš do kraja napraviti, jer nisi završila fakultet, itd." Ono što je izvrsno što to isto radi i za pozitivna pitanja. Na primjer, ako svoj um pitate "Zašto sam super?", dat će vam odgovore poput "Super si jer si uvijek nasmiješena, snalažljiva, srdačna itd."

Jutarnja pitanja i večernja pitanja imaju za cilj osvijestiti taj nesvjesni proces i kontrolirati pitanja koja sebi postavljate. Eliminirajte ograničavajuća pitanja, ona zbog kojih se osjećate loše i kontinuirano si postavljajte pitanja koja vas osnažuju, potiču da se osjećate sretno i potiču na akciju.

Ako si postavite pitanje "Što me sada čini sretnom ili što bi me moglo činiti sretnom?" i vaš prvi odgovor je "Ništa, moram ići na posao koji me iscrpljuje, gdje su loši odnosi i nesigurna budućnost", ne brinite to je sasvim normalno. Trebate biti uporni, "kopati" pitanjima dublje, dok ne osvijestite da postoji 1000 razloga zašto možete biti sretni. Zdravi ste, imate obitelj, još uvijek imate posao…. 

Pet  jutarnjih pravila!

  1. Na čemu sam sada zahvalna u svom životu ili na čemu bih mogla biti?
  2. Na čemu sam ponosna u svom životu ili na čemu bih mogla biti?
  3. Što me sada čini sretnom u svom životu ili što bi me moglo činiti sretnom?
  4. U čemu sada najviše uživam u svom životu ili u čemu bih mogla uživati?
  5. Čemu sam posvećena u životu ili bih mogla biti?

DepresijaPet  večernjih pravila!

  1. Što sam danas učinila za sebe i na koji način?
  2. Što sam danas napravila za druge i na koji način?
  3. Što sam danas naučila?
  4. Kako je današnji dan doprinio kvaliteti mog života?
  5. Kako mogu iskoristiti današnji dan kao investiciju u svoju budućnost?

Kako implementirati osnažujuća pitanja u svoj život?

  • zapišite ova pitanja te ih stavite na vama vidljivo mjesto (npr. pokraj kreveta ili na ogledalo)
  • razmislite i nađite odgovore na jutarnja pitanja
  • svako jutro ih pročitajte i razmišljajte o odgovorima kako bi dan počeli zadovoljni i s osmjehom na licu
  • pred spavanje si postavite 5 večernjih pitanja kako bi dan završili zadovoljni i u miru sa sobom
 Prati nas na Viber Public Chatu!