Pitaj Borisa: Kako se izboriti za sebe?

ured, posao, sukob

Pitanje čitatelja

Poštovani!
Radim kao zamjenica voditelja jedne prodavaonice u velikom trgovačkom lancu već pet godina. Posao mi je naporan, ali ja ga volim. Pruža mi niz mogućnosti da pokažem svoje organizacijske sposobnosti i dinamičan je što meni osobno odgovara. Ono što me muči i zbog čega sam nezadovoljna su situacije, a ima ih dosta, u kojima bih željela iznijeti svoje mišljenje i neslaganje, ali za to nemam hrabrosti. Kada završim razgovor s nadređenim ili suradnicima uvijek imam osjećaj da nisam razgovarala na način na koji sam htjela i trebala. Kao da su oni jači i bolji od mene. Ja se povučem i onda sama sebi govorim ono što sam u stvari trebala reći njima. Zbog toga postanem ljuta na samu sebe. Je li to zbog mog straha da ne pokvarim naše odnose? Možete li mi dati nekoliko savjeta kako da to promijenim?

Julijana

Odgovor prof. Borisa Blažinića

Poštovana Julijana,
to kako se vi ponašate i osjećate u razgovoru sa svojim nadređenim i suradnicima je česta pojava s kojom se suočavaju mnogi ljudi kako u svom poslovnom tako i u privatnom životu. Ono što je hvale vrijedno je činjenica da ste vi osvijestili zbog čega ste nezadovoljni dok mnogi pojedinci rade isto, ali o tome ne žele niti razmišljati. To je već prvi korak prema rješenju vašeg problema, a ono što vam ja mogu preporučiti je da naučite vještinu asertivnog ponašanja.

Asertivno ponašanje bi mogli definirati kao ponašanje u kojem pojedinac zna slobodno i otvoreno izraziti svoje potrebe, želje i zauzeti se sam za sebe bez da povrijedi druge, a kako bi zadržao kvalitetne odnose. No, to je jednostavno za reći, ali nešto teže se provodi u djelo.

Naime ljudsko ponašanje možemo uklopiti u četiri osnovna modela. Ljudi se u interakciji s drugima ponašaju pasivno, agresivno, pasivno-agresivno ili asertivno.

Pasivno ponašanje je često obrazac kojega smo usvojili odgojem. Naučili su nas da šutimo i slušamo. Tako je pasivna osoba često nesigurna i ne izražava svoje mišljenje. Nasmijana je ali bez komentara. Dozvoljava drugima da vode komunikaciju i odlučuju umjesto nje. 

Agresivno ponašanje se manifestira kroz zahtijevanje i naređivanje. Ove osobe teško prepoznaju riječi kao što su hvala i molim. Govore glasno i brzo, prekidaju sugovornika, optužuju, ne priznaju svoje pogreške i slično. Svoj agresivni govor upotpunjuju i agresivnom gestikulacijom.

Pasivno-agresivno ponašanje je najčešće odraz nemoći ili nemogućnosti da se osoba nosi s jakim osjećajima koji je prožimaju. Zbog toga ne iskazuje svoje prave osjećaje već okrivljuju druge za svoje frustracije kroz ulogu "žrtve" koja im lijepo pristaje. Kada odluče dati neku primjedbu ona je obično sarkastična, uzvišena jer se vole ponašati kao "generali poslije bitke". Tako prikrivaju svoje prave osjećaje jer ih se najčešće boje pokazati.

Za razliku od gore navedenih, asertivno ponašanje iskazuju osobe koje znaju cijeniti sebe i poštivati druge. Te osobe komuniciraju jasno, konkretno i direktno. Slušaju druge, iskazuju svoja očekivanja i osjećaje, hvale i kritiziraju kada je to potrebno i preuzimaju odgovornost za svoje riječi i djela. To su osobe koje preuzimaju odgovornost za sebe, svoj život i svoj rad.

kMeđutim, biti asertivan u poslovnom i privatnom životu u svakom trenutku nije lagano niti uvijek ugodno. Svi mi imamo puno blokada s kojima se trebamo nositi i naučiti kako da ih prevladamo i postanemo asertivni, odnosno da znamo kako se izboriti za sebe. Upravo zbog toga je poželjno da se uključite u neki trening asertivnog ponašanja jer se na takvim treninzima u kontroliranom okruženju intenzivno vježbaju različite tehnike koje pomažu u izgradnji asertivnosti.

Osim toga, ono što možete pokušati sami je sljedeće:

  1. Koristite "ja" izreke, što znači da u svom govoru što češće upotrebljavate zamjenicu "ja". "Ja mislim, ja osjećam, ja bih željela znati..." Ova mala promjena može napraviti veliku razliku u načinu na koji govorite.
  2. Ne krivite druge, dovoljno je da u situacijama kada procijenite da je to prikladno, mirno iznesete svoj stav i pokažete svoje osjećaje.
  3. Prestanite s isprikama, što znači da ne morate reći "Žao mi je" svaki put kada nešto pođe krivo. To kažite samo onda kada je to vaša direktna odgovornost.
  4. Uskladite komunikaciju, što znači da vaša verbalna i neverbalna komunikacija čine jednu cjelinu. Izraz vašeg lica, očni kontakt i gestikulacija moraju pratiti ono što govorite u svakom trenutku.
  5. Jednako prihvaćajte pohvale i kritike. Kada vam netko kaže nešto lijepo o vama, neka vam ne bude neugodno. Prihvatite to s veseljem i zahvalite se. Isto tako se odnosite prema kritici. To je samo povratna informacija koja vam daje priliku za daljnji razvoj.
  6. Naučite reći "ne". Kada ste sigurni da nešto ne želite ili ne možete napraviti nemojte nikada dozvoliti da otvorite usta s namjerom da kažete "ne", a iz vaših usta iziđe "nema problema".

Ako što češće primjenjujete ove savjete bit ćete na dobrom putu da postanete asertivna osoba. Zadovoljstvo koje donosi ta vještina nema cijenu.

 Prati nas na Viber Public Chatu!